کد خبر: 353297
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

رسول کربکندی، مربی فوتبال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فوتبال ایران هنوز به سمت حرفه‌ای شدن حرکت نکرده‌ است/ فوتبال ایران با یک مشکل روبه‌روست و آن‌ هم نتیجه‌گرایی است/ نبود امکانات رفاهی در ورزشگاه هوادار را خسته و عصبی می‌کند/ بازیکنان فوتبال ایران همیشه با داوران درگیر هستند/ مربیان ایرانی به اصول حرفه‌ای

یک مربی فوتبال گفت: فوتبال ایران به معنای واقعی حرفه‌ای نشده است. همین بحث فروش بلیت می‌تواند نمونه خوبی باشد برای تایید موضوع غیرحرفه‌ای بودن فوتبال ایران.

فوتبال ایران هنوز به سمت حرفه‌ای شدن حرکت نکرده‌ است/ فوتبال ایران با یک مشکل روبه‌روست و آن‌ هم نتیجه‌گرایی است/ نبود امکانات رفاهی در ورزشگاه هوادار را خسته و عصبی می‌کند/ بازیکنان فوتبال ایران همیشه با داوران درگیر هستند/ مربیان ایرانی به اصول حرفه‌ای
کد خبر: 353297
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ برتر فوتبال ایران در رده پنجم آسیا قرار گرفته است؛ یعنی بالاتر از لیگ‌های فوتبال عربستان و امارات و پایین‌تر از قطر. با اعلام این کنفدراسیون سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم 3+1 شده است. اما آیا لیگ برتر خلیج‌فارس بالاتر از لیگ‌های عربستان و امارات است؟ کشورهایی که با توجه به سرمایه بالایی که در اختیار دارند هم زیرساخت‌های مناسبی در فوتبال کشورهایشان درست کرده‌اند هم تیم‌های باشگاهی با به خدمت گرفتن بازیکنان و مربیان خارجی تلاش دارند شرایط را برای حرفه‌ای‌تر شدن فوتبال باشگاهی خودشان مهیا کنند.

رسول کربکندی مربی فوتبال ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره شرایط این روزهای فوتبال ایران مسائلی را مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید:

ملاک‌ کنفدراسیون آسیا برای انتخاب لیگ‌ها چیست

*در اولین سوال می‌خواستم از شما بپرسم که آیا فوتبال باشگاهی ایران به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده که بتواند این جایگاه را از آن خود کند یا خیر؟

باید ببینیم ملاک‌های کنفدراسیون آسیا برای انتخاب لیگ‌ها چیست. آیا تنها امکانات را ملاک قرار می‌دهند؟ حضور تماشاگران مد نظر قرار می‌گیرد؟ فوتبال ملی کشورها برای کسب رتبه‌بندی فوتبال باشگاهی موثر است یا خیر. تعداد تیم‌های حاضر در لیگ‌های فوتبال ملاک امتیازدهی است یا خیر. فاکتورهایی که‌ ای‌اف‌سی بر اساس آن به لیگ‌ها امتیاز می‌دهد باید مشخص شود. ممکن است با یک نگاه سطحی به لیگ‌های مختلف به این نتیجه برسیم که لیگ امارات به دلیل داشتن امکانات زیاد باید بهتر و بالاتر از لیگ ایران باشد، اما ای‌اف‌سی بی‌شک ریزبینانه به لیگ‌ها توجه می‌کند و به آنها امتیاز می‌دهد. مهم این است که فوتبال ایران هنوز راه زیادی تا حرفه‌ای شدن در پیش دارد.

*چه اتفاقی باید در فوتبال ایران رخ دهد تا فوتبال حرفه‌ای شود؟ چه چیزی در فوتبال ایران وجود ندارد؟

فوتبال ایران به معنای واقعی حرفه‌ای نشده است. همین بحث فروش بلیت می‌تواند نمونه خوبی باشد برای تایید موضوع غیرحرفه‌ای بودن فوتبال ایران. صندلی‌ها هنوز شماره ندارد و هواداران نمی‌توانند روی صندلی خودشان بنشینند. این اتفاق باعث بروز مشکل می‌شود. هواداران فوتبال در ایران باید چند ساعت قبل از بازی وارد ورزشگاه شوند تا بتوانند یک صندلی برای خود پیدا کنند. سرویس بهداشتی خوبی در ورزشگاه‌ها تعبیه نشده. همین موارد باعث بروز خشونت در ورزشگاه می‌شود. نبود امکانات رفاهی در ورزشگاه هوادار را خسته و عصبی می‌کند و یک اتفاق کوچک می‌تواند باعث شود از خود خشونت نشان دهد. این تازه یکی از مشکلات فوتبال ایران است.

مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی یکی از مشکلات این روزهای فوتبال ایران است

*به مشکلات رفاهی و زیرساختی فوتبال ایران اشاره کردید؛ فکر می‌کنید چه مشکلات دیگری در فوتبال باشگاهی ایران وجود دارد؟

مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی یکی دیگر از مشکلات این روزهای فوتبال ایران است. بازیکنان و مربیان همیشه با داوران و مدیران فدراسیون و دیگر تیم‌ها درگیر هستند. این خودش به بروز حاشیه در فوتبال ایران کمک می‌کند. متاسفانه داوران خوب فوتبال ایران هم یا خداحافظی کرده‌اند یا مهاجرت کرده‌اند. دست کمیته داوران بسته‌ شده است. زمانی فغانی در ایران قضاوت می‌کرد و فدراسیون هم بازی‌های مهم را به او می‌داد. او حالا از ایران مهاجرت کرده که همین مشکلاتی در فوتبال ایران پدید آورده است. کمیته داوران باید تلاش کند داوران جوان را جایگزین افرادی چون فغانی کنید و این جوانان به‌ صورت طبیعی تبعاتی برای فوتبال ایران دارند.

*اگر بخواهیم به خود فوتبال و بازیکنان اشاره‌ کنیم، چه مشکلاتی باعث شده که نتوانیم به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنیم؟

مدیران و بازیکنان فوتبال ایران هنوز به سمت حرفه‌ای شدن حرکت نکرده‌اند. فاکتورهایی را که یک مجموعه فوتبال برای حرفه‌ای شدن باید داشته باشد، نداریم. این باعث تاسف فوتبال ایران است که در رده پنجم آسیا قرار گرفته‌ایم. تیم ملی بهترین تیم آسیاست، کشورمان سرشار از استعداد است، اما لیگ برتر ما در رده پنجم آسیا قرار گرفته است.

*شاید به این خاطر است که فدراسیون فوتبال برای حرفه‌ای شدن فوتبال تلاش کافی و مناسب نکرده است.

فدراسیون پیش از آغاز فصل جدید لیگ برتر تلاش کرد شرایط بلیت‌فروشی را بهبود ببخشد و ورزشگاه‌ها را بازسازی کرد. این تلاش‌ها برای حرفه‌ای شدن است؛ اما نیاز به زمان‌ داریم. فدراسیون بلیت‌فروشی را اینترنتی کرده، اما با این کار سبب شده تعداد تماشاگران در ورزشگاه کم شود. فدراسیون باید به این موضوع هم فکر می‌کرد که شاید عده‌ای نتوانند با اینترنت کار کنند. برای رسیدن به یک استاندارد باید آرام و پیوسته حرکت کنیم. اما این اتفاق رخ نداده است.

مربیان ایرانی به اصول حرفه‌ای فوتبال دنیا نزدیک شده‌اند

*می‌خواهم کمی فوتبال ایران را از نظر فنی بررسی کنیم؛ آیا فوتبال ایران به لحاظ فنی پیشرفت کرده است؟ مربیان و بازیکنان آیا برای آشنایی با متد روز فوتبال دنیا تلاشی کرده‌اند؟

مربیان ایرانی به اصول حرفه‌ای فوتبال دنیا نزدیک شده‌اند. قبلاً تیم‌ها آنالیزور یا ماساژور نداشتند، اما امروز هم از آنالیزور بهره می‌برند هم از ماساژور. امروز باشگاه‌ها ابزار رسیدن به سطح اول فوتبال جهان را فراهم کرده‌اند. البته دسترسی مربیان فوتبال ایران به اطلاعات روز فوتبال بیش از گذشته است و همین باعث شده بار فنی فوتبال ایران بیشتر شود. اما فوتبال در ایران با یک مشکل روبه‌روست و آن‌ هم نتیجه گرایی است. همین موضوع باعث شده فوتبال ایران با مشکل مواجه شود. یکی دیگر از مشکلات فوتبال ایران رابطه است.

*منظور شما از رابطه چیست؟ رابطه بین مربیان و بازیکنان یا باندبازی در تیم‌ها مدنظر شماست؟

متاسفانه تیم‌ها در انتخاب بازیکنان بر اساس توانمندی بازیکنان تصمیم نمی‌گیرند و مسائل غیرفوتبالی چون دلالی، پول و جایگاه خانوادگی برخی از بازیکنان در انتخاب مدیران و بازیکنان تاثیرگذار است. همین اتفاق باعث شده استعدادهای خوب فوتبال ایران که شاید توان مالی مناسبی هم نداشته باشند نتوانند به سطح اول فوتبال ایران برسند. این موضوع باعث شده حسرت رفتن به المپیک به دل اهالی فوتبال ایران بماند.

تیم‌های پایه هم وضعیت خوبی ندارند

*این اتفاق در تیم‌های پایه فوتبال ایران هم رخ می‌دهد.

متاسفانه تیم‌های پایه هم وضعیت خوبی ندارند. چرا مربیان تیم‌های پایه باید از بازیکنان درباره شغل و میزان درآمد پدرشان سوال کنند؟ این نشان از آن دارد که فوتبال ایران به تیم‌های پایه اهمیت نمی‌دهد و مربیان پایه فوتبال ایران هم از نظر مالی تامین نیستند. چرا تیم‌های فوتبال ایران از بازیکنان پایه خودشان استفاده نمی‌کنند؟ بازیکنان جوان خودشان را هم با رابطه و دلالی به تیم می‌آورند. فوتبال ایران به بازیکنان شایسته بها نمی‌دهد و این می‌تواند زنگ خطری برای فوتبال ملی و باشگاهی ایران باشد.

*این ضعف فدراسیون فوتبال است؟

بدون شک این ضعف از فدراسیون فوتبال ایران است. فدراسیون نمی‌تواند لیگ فوتبال پایه‌های ایران را مدیریت کند. فدراسیون هنوز نمی‌تواند تیم‌های پایه فوتبال تهران را مجاب به حضور در لیگ کشوری کند. تیم‌های پایه کل کشور یک لیگ دارند، فوتبال پایه تهران هم یک لیگ جداگانه دارد. چرا باید این‌گونه باشد و فدراسیون هم نتواند شرایط را برای همه تیم‌های فوتبال ایران به‌ صورت یکسان فراهم کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها