کد خبر: 353316
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۳:۵۰:۰۰
| |

وزارت ارشاد از تهیه‌کننده‌ «متری شش و نیم» شکایت کرد

اظهارات جمال ساداتیان، تهیه‌کننده‌ فیلم «متری شش و نیم» مبنی بر قاچاق این فیلم از سوی وزارت ارشاد با واکنش این وزارتخانه روبرو شد.

وزارت ارشاد از تهیه‌کننده‌ «متری شش و نیم» شکایت کرد
کد خبر: 353316
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاچاق و سرقت فیلم‌های روی پرده در سینمای ایران اگرچه چندان موضوع تازه‌ای هم نیست اما حالا بحث آن با «متری شش و نیم» دوباره داغ شده است.

اگر سری به مرکز شهر بزنید و دم فیلم‌فروش‌های خیابانی را ببینید، حالا دیگر همه‌شان فیلم تازه‌ی سعید روستایی را با کیفیت بلوری توی بساطشان آماده دارند.

آن هم فیلمی که قرارداد اکرانش در اروپا را با «وایلد بانچ» مهم‌ترین پخش‌کننده‌ی فرانسه امضا کرده است. ماجرا اما از روزی آغاز شد که جمال ساداتیان منشأ قاچاق فیلم را وزارت ارشاد اعلام کرد.

او با استناد به شواهدی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی و اظهارات یک جامعه‌شناس مبنی بر تماشای نسخه‌ای از فیلم که از وزرات ارشاد به او رسیده است، اتهام خود را متوجه این وزارت کرد: «من یک درصد هم شک ندارم که فیلم ما از وزارت ارشاد به دست افراد شبکه قاچاق افتاده ما فیلم مان را تاریخ زدیم که چه روزی و با چه منظوری به ارشاد دادیم که بعد دیدیم همان نسخه بیرون آمده است.

من به ضرس قاطع معتقدم که مدیران و پرسنل وزارت ارشاد در محافل می نشینند و پز می دهند که ما نسخه بدون سانسور متری شیش و نیم را دیده ایم و بعد به آن‌ها گفته‌اند فیلم را بیارید تا ما هم ببینیم و همین طور کپی های فیلم در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است.


پس از این انتقادات بود که سعید روستایی، کارگردان فیلم نیز در توییتی به این اتفاق واکنش نشان داد. او در این باره نوشته بود: «نسخه‌ بازبینی ارشاد چطور به دست شبکه‌های ماهواره‌ای رسیده؟ رسم امانت چه شد؟ دلخور از این نیستم که در این تنگنای اقتصادی، کسانی بی‌مزد و منت به تماشای فیلم بنشینند و اوقات خود را خوش کنند.

دلخوری این‌جاست که بی‌رسمی میزان و خیانت در امانت عادی شود. به آنها که نسخه‌ غیرقانونی فیلم را دیده یا خواهند دید می‌گویم سرتان سلامت و به آنها که محصول خون‌دل خورده‌ ما را روانه‌ بازار کرده‌اند عرض می‌کنم روی‌تان سیاه، راه و رسم‌تان مرده و بی‌رهرو باد.»


در ادامه‌ی این روند، فیلم موفق روستایی خیلی زودتر از موعد به شبکه‌ی نمایش خانگی آمد تا به این ترتیب جلوی بخشی از این خسارت‌ها گرفته شود. اما داستان به این‌جا ختم نشد و اظهارات جمال ساداتیان درباره‌ی قصور وزارت ارشاد بالاخره با واکنش این وزارتخانه روبرو شد.

در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سید جمال ساداتیان و سعید روستایی در دادگاه رسانه به خاطر نشر اکاذیب، تهمت و ... شکایت کرده است. بی‌تردید متری شش و نیم اولین و آخرین فیلمی نیست که به این وضعیت دچار شده است.

چندی پیش نیز فیلم «رحمان 1400» قاچاق شده بود و اعتراض سازندگانش را به دنبال داشت. باید منتظر ماند و دید که سرانجام این مجادله به کجا خواهد رسید.


«متری شش و نیم» ساخته‌ی سعید روستایی در جشنواره فیلم ونیز حضور داشته و در سینماهای داخل کشور نیز مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: شهرنوشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها