کد خبر: 353566
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کیمیاهای ورزش زنان همچنان ناشناخته‌اند/ آیا در این سال‌ها هیچ ورزشکار زنی نبوده که لایق توجه رسانه‌ها باشد؟/ چرا با گذشت 3 سال از المپیک ریو، کیمیا علیزاده همچنان در لیست بهترین‌هاست؟

سایت BBC فهرستی از 100 زن تاثیرگذار و الهام‌بخش در سال 2019 را منتشر کرده است و در این فهرست نام کیمیا علیزاده نیز دیده می‌شود. هرچند موفقیت و تاریخ‌سازی کیمیا علیزاده تکواندوکار جوان ایرانی بر کسی پوشیده نیست، اما آیا ورزش زنان در سال‌های گذشته ورزشکاران و قهرمانان افتخارآفرین دیگری نداشته است؟

کیمیاهای ورزش زنان همچنان ناشناخته‌اند/ آیا در این سال‌ها هیچ ورزشکار زنی نبوده که لایق توجه رسانه‌ها باشد؟/ چرا با گذشت 3 سال از المپیک ریو، کیمیا علیزاده همچنان در لیست بهترین‌هاست؟
کد خبر: 353566
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - المپیک 2016 ریو با تصویر کیمیا علیزاده، با پرچمی بر دوش و لبخندی کودکانه بر لب، در ذهن بسیاری از ایرانیان جاودانه شد. اولین طلای ورزش زنان در المپیک به نام یک دختر 18ساله ثبت شده بود و ایرانیان برای این موفقیت سر از پا نمی‌شناختند.

کیمیا علیزاده رأس ساعت پنج صبح 29 مرداد سال 95، رودرروی نیکیتا گلاسنویچ قرار گرفت تا المپیک تکلیف دومین زن صاحب مدال برنز خود در وزن او را بشناسد. امتیازگیری‌های کیمیا از زمان دوم آغاز شد. علیزاده کار را در ست سوم تمام کرد و با یک ضربه به‌موقع نتیجه مبارزه را پنج بر صفر به سود خود کرد تا اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک کسب شود.

اکنون، در حالی که تنها چند ماه به المپیک 2020 ژاپن زمان باقی است و ورزشکاران ایرانی در تلاش برای کسب سهمیه المپیک هستند، سایت BBC فهرستی از 100 زن تاثیرگذار و الهام‌بخش در سال 2019 را منتشر کرده است و در این فهرست نام کیمیا علیزاده نیز دیده می‌شود.

هرچند موفقیت و تاریخ‌سازی کیمیا علیزاده تکواندوکار جوان ایرانی بر کسی پوشیده نیست، اما آیا ورزش زنان در سال‌های گذشته ورزشکاران و قهرمانان افتخارآفرین دیگری نداشته است؟

داستان موفقیت تکواندوکار جوان ایرانی بعد از المپیک شکلی دیگر به خود گرفت. کیمیا علیزاده پس از موفقیت در المپیک با مصدومیتی جدی مواجه شد که هنوز هم پس از گذشت چند سال به طور کامل از بین نرفته است.

پس از موفقیت در المپیک ریو، کیمیا علیزاده که قبل از این مسابقات هم از مصدومیت رنج می‌برد، در پاییز سال 95 زیر تیغ جراحی رفت. از آن زمان مصدومیت‌های کیمیا ادامه‌دار شد. او پس از ماه‌ها دوری از میادین در مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان 2017 شرکت کرد. علیزاده در فینال وزن 62- کیلوگرم با نتیجه 19 بر 9 مقابل رقیبش از ساحل عاج شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

کیمیا علیزاده پس از پایان این مسابقات در پستی اینستاگرامی از مردم ایران و مربی‌اش عذرخواهی کرد. علیزاده گفت: «قبل از اینکه از تک‌تک هموطنان عزیزم عذرخواهی کنم، باید از استاد عزیزم عذر بخواهم. استاد مرا ببخشید که نتوانستم جواب زحمت‌هایتان را با مدال طلا بدهم. من تمام تلاشم را کردم، ولی نشد... اما بگذارید بگویم که چقدر خوشحالم. خوشحال از نتایج به دست آمده‌ای که سال‌های سال آرزوی تکواندوی بانوان ایران بود و به لطف زحمات و دانش بالای شما رقم خورد.»

پس از مسابقات قهرمانی جهان، کیمیا علیزاده باز هم به دلیل مصدومیت جراحی شد و چند ماه از میادین دور بود.

با وجود مصدومیت‌های طولانی علیزاده و نبود امکان شرکت در رقابت‌های بین‌المللی، رسانه‌ها همچنان به حمایت از او ادامه دادند و روزبه‌روز به محبوبیت و شهرت کیمیا اضافه شد.

به سوال ابتدای گزارش برمی‌گردیم. آیا در این سال‌ها هیچ ورزشکار زنی نبوده که لایق دیده شدن باشد؟ آن‌قدر که پس از گذشت سه سال از المپیک ریو بازهم کیمیا باید در بین بهترین‌ها باشد؟

شاید بهتر باشد اکنون نگاهی به زنان ورزشکار و کارنامه آنها در سال‌های اخیر بیندازیم.

در رشته کاراته سارا بهمنیار و رزیتا علیپور در سال گذشته بسیار موفق ظاهر شده‌اند. نتایج تیم کاراته ایران در مسابقات لیگ وان روسیه که اخیراً برگزار شد کاراته‌کاهای ایران را قدمی دیگر به المپیک نزدیک کرده است.

تیم بسکتبال سه‌نفره زنان ایران با کسب موفقیت‌های متعدد حالا به گفته دبیر فدراسیون بسکتبال در یک‌قدمی المپیک 2020 قرار دارد، اما رسانه‌ها نامی از بازیکنان این تیم نمی‌برند.

در پانزدهمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی جهان در شانگهای چین شهربانو منصوریان و مریم هاشمی به مدال طلا دست یافتند.

زهرا خواجوی دروازه‌بان شماره یک تیم‌ملی فوتبال زنان در فصل قبل آماری بهتر از بیرانوند ثبت کرد، اما آنچنان که باید دیده نشد. گلنوش خسروی دیگر فوتبالیست زن ایرانی به عنوان اولین لژیونر فوتبال زنان به لیگ ترکیه پیوست، ولی نامش به عنوان ستاره‌ای تاثیرگذار ثبت نشد.

اینها تنها چند نفر از ورزشکاران زن هستند که توانسته‌اند به موفقیت برسند. ورزش زنان پر است از استعدادهایی که با وجود تلاش مستمر هرگز از توجه رسانه‌ها برخوردار نبوده‌اند و با وجود کسب موفقیت دیده نشده‌اند.

به نظر می‌رسد امکان دیده‌ شدن در ورزش زنان هنوز با وجود همه شعارها، چنان کم و محدود است که رسانه‌های بین‌المللی، جز چند ستاره شناخته‌شده ورزش زنان ایران، توجهی به دیگر ورزشکاران زن ایرانی نشان نمی‌دهند یا شاید شناختی از آنها ندارند.

المپیک 2020 ژاپن شاید فرصت مناسبی برای ورزش ایران باشد تا استعدادهای جدیدی را به دنیا معرفی کند و نشان دهد موفقیت در ورزش زنان تنها محدود به چند ورزشکار شناخته‌شده سال‌های گذشته نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها