دومین معامله شرکت ملی گاز ایران در بورس انرژی رقم خورد

شرکت ملی گاز ایران برای دومین بار در مهر امسال دو محموله 5000 و 6000 تنی گاز مایع صادراتی را در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه کرد که کل این دو محموله با موفقیت معامله و رهسپار آن سوی مرزهای ایران شد.

دومین معامله شرکت ملی گاز ایران در بورس انرژی رقم خورد
کد خبر: 353743
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۹:۵۷:۲۰

اعتمادآنلاین| شرکت ملی گاز ایران طی امروز دوشنبه 29 مهر ماه 1398 برای دومین بار در مهر ماه امسال دو محموله 5000 تنی و 6000 تنی گاز مایع با هدف صادرات به بازار های بین المللی را با روش کشف پریمیوم در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه کرد که در نهایت کل این دو محموله با موفقیت معامله و رهسپار آن سوی مزرهای ایران شد.

حضور شرکت ملی گاز ایران در بورس انرژی پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با برنامه‌ریزی صحیح و استراتژی قوی در مدیریت فروش انواع فرآورده های نفتی، مکانیزم کشف قیمت منصفانه و شفاف بورس انرژی ایران را مبنای عرضه و تقاضا در این بازار قرار داد تا در نهایت طی دستکم دو ماه اخیر ، موفقیت کم سابقه‌ای در زمینه معاملات فرآورده‌های صادراتی در این بازار متشکل و تحت نظارت رقم زده شود.

این در شرایطی است که شرکت ملی نفت ایران نیز مطابق تکالیف بودجه کل کشور و برنامه ششم توسعه مکلف به عرضه نفت خام و سایر فرآورده های نفتی شامل نفت گاز(گازوئیل)، نفت کوره و مازوت در بورس انرژی ایران شده است.

تکلیفی با وجود گذشت 7 ماه از سال هنوز از اجرای آن خبری نیست و همچنان به عرضه‌های بدون نتیجه و فاقد تنوع در روش های فروش نفت خام و میعانات گازی در این بورس دلخوش کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی گاز ایران طی امروز دو شنبه 5000 تن گاز مایع تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی با قیمت مبنای 362.5 دلار بر هر تن و با روش کشف قیمت بر اساس منهای 65 پریمیوم دلاری روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی ایران کرد که کل این محموله با رقابت تا منهای 39 پریمیوم دلاری ، کشف قیمت و به ارزش یک میلیون و 617 هزار و 500 دلار معامله شد.

شرکت ملی گاز ایران دقایقی بعد یک محموله 6000 تنی گاز مایع تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی را به قیمت مبنا 362.5 دلار بر هر تن با روش کشف قیمت بر اساس منهای 65 پریمیوم دلاری روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی ایران کرد که کل این محموله نیز با پریمیوم منهای 34.75 دلار کشف قیمت و رهسپار آنسوی مرزهای صادراتی ایران شد.ارزش این محموله نیز یک میلیون و 966 هزار و 500 دلار بود.

به این ترتیب شرکت ملی گاز ایران توانسته است طی امروز بالغ بر 3 میلیون و 584 هزار دلار گاز مایع از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی ایران روانه بازار های جهانی نماید.

شرکت ملی گاز ایران روز یکشنبه 21 مهر ماه جاری نیز برای نخستین بار 2500 تن گاز مایع تولیدی شرکت پالایش گاز فجر جم به ارزش 736 هزار و 825 دلار در بورس انرژی ایران به مقصد بازار های بین المللی فروخت.

زمان تحویل دو محموله صادراتی گاز مایع معامله شده در بورس انرژی ایران به ترتیب 9 و 14 آبانماه امسال از درب کارخانه اعلام شده و شیوه تسویه معاملات نیز به صورت تسویه اسناد خارج از پایاپای است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها