چاقی احتمال بروز «آسم» را تشدید می‌کند

تحقیق جدید نشان می‌دهد اضافه وزن علاوه بر قلب به سلامت ریه‌ها هم آسیب می‌رساند.

چاقی احتمال بروز «آسم» را تشدید می‌کند
کد خبر: 353785
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۰۶:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مطالعه محققان دانشگاه وسترن استرالیا نشان می‌دهد تجمع میزان بالای چربی در مجاری هوا افراد چاق و دارای اضافه وزن، علت احتمالی خس خس سینه و بیماری آسم در آنها است.

در این مطالعه، محققان نمونه ریه 52 فرد را که بعد از مرگ شان برای تحقیق اهدا شده بود، بررسی کردند. از بین این تعداد، 16 نفر به دلیل بیماری آسم مرده بودند، 21 نفر مبتلا به آسم بودند اما به دلایل دیگر فوت کرده بودند و 15 نفر هم آسم نداشتند.

یافته ها برای اولین بار نشان داد بافت چربی در دیواره های مجاری هوا انباشت می شود و میزان این چربی تجمع یافته در مجاری هوا براساس شاخص توده بدنی افزایش می یابد.

همچنین محققان دریافتند میزان بالاتر چربی موجب تغییر ساختار عادی مجاری هوا شده و در نهایت منجر به التهاب ریه‌ها می‌شود.

«پیتر نوبل»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اضافه وزن یا چاقی با ابتلا به بیماری آسم یا تشدید علائم آسم مرتبط است. محققان علت آن را فشار مستقیم وزن اضافی بر ریه‌ها یا افزایش کلی التهاب ناشی از اضافه وزن عنوان می کنند.»

او در ادامه می‌افزاید: «این مطالعه بیان می کند که احتمالا مکانیسم دیگری هم در این زمینه تاثیرگذار است. ما دریافتیم انباشت چربی اضافی در دیواره های مجاری هوا موجب افزایش التهاب در داخل ریه‌ها می‌شود. در نتیجه با ضخیم شدن مجاری هوا، ورود و خروج جریان هوا به ریه‌ها محدود می‌شود و همین مسئله می‌تواند تا حدودی افزایش علائم آسم را در افراد چاق توضیح دهد.»

محققان تاکید می کنند افراد مبتلا به آسم باید وزن سالم خود را حفظ کرده و در صورت داشتن اضافه وزن، خودشان را به وزن ایده ال برسانند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها