تدریس 5 زبان خارجی، در کنار انگلیسی امکان دارد؟

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طبق مصوبه این شورا امکان آموزش 5 زبان خارجی دیگر در کنار انگلیسی در مدارس وجود دارد، گفت: طرح مجلس برای رفع انحصار از زبان انگلیسی مخالف عدالت آموزشی است.

تدریس 5 زبان خارجی، در کنار انگلیسی امکان دارد؟
کد خبر: 353857
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۰:۰۲:۰۹

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی نوید ادهم با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور، اظهارکرد: این طرح به امضای 57 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و یک‌فوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود، قانون بوده و لازم‌الاجراست البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب‌نظران واردشده است.

شورای عالی آموزش‌وپرورش تدریس زبان‌های دیگر در مدارس را مجاز می‌داند

وی افزود: در این طرح، رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکرشده به‌طوری‌که گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش‌وپرورش مجاز شناخته‌شده است. شورای عالی آموزش‌وپرورش در جلسه 678 مورخ 2آبان 1381 مصوبه‌ای دارد که این انحصار را شکسته است و تدریس زبان‌های دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را موظف کردیم که در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامه‌ریزی کند.

امکان تدریس 5 زبان خارجی در کنارانگلیسی

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش خاطرنشان‌کرد: طبق این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبان‌های روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی توسط آموزش‌وپرورش وجود دارد.

آموزش سایر زبان‌های خارجی از بن‌بست خارج می‌شود؟


نوید ادهم بابیان اینکه ازنظر شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرجع قانون‌گذار منعی برای آموزش زبان‌های دیگر وجود ندارد، گفت: اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همان‌طور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش‌وپرورش است، ظرفیت برای آموزش زبان‌های دیگر وجود دارد و اگر در آنجا هم‌کلاس زبان‌های دیگر تکمیل نمی‌شود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.

دانش‌آموزان متقاضی سایر زبان‌های خارجی نیستند

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه‌کرد: در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص‌شده که از اصلی‌ترین دلایل، عدم تقاضای اجتماعی برای آموزش زبان‌های دیگر است.

وی تصریح‌کرد: کودکان و نوجوانان با زبان یاد می‌گیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند. زبان انگلیسی‌زبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسی‌زبان نیستند که در زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندی که به این زبان آشناست در هرکشوری می‌تواند به حل نیازهای خود بپردازد و در مراکز علمی و کنفرانس‌ها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.

نوید ادهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر این‌که انحصار وجود نداشته باشد، اظهارکرد: در آموزش‌وپرورش تلاش خود را کرده‌ایم و مصوبه و قانون آن را داریم و باید بستر اجتماعی را فراهم کنیم چراکه از نظر اجرا انحصار وجود دارد اما از نظر قانونی و سیاست‌گذاری انحصاری وجود ندارد.

وی افزود: در بخشی از این طرح آمده است که چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش‌وپرورش کارآمد نیست به آموزشگاه‌های آزاد واگذار شود. اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که در آموزش ریاضی، فیزیک یا زبان عربی چالش این‌چنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارت‌ها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و...جستجو کرد و این موارد می‌تواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی داده‌شده است و پیشنهاد می‌کنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتاب‌های درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحب‌نظران جویا شوند.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: نگرانی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفت‌وگو آماده نمی‌کند و بر قواعد و گرامر تأکید می‌کند، سال‌ها است که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه چهار مهارت در مدارس آموزش داده می‌شود.

وی بابیان اینکه البته مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم اگر نمایندگان می‌خواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزش‌وپرورش چالش‌های آموزش زبان را شناسایی و چاره‌اندیشی کنند.

آموزش‌وپرورش وظیفه دارد انگلیسی را هم مانند سایر دروس آموزش دهد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اذعان‌کرد: آموزش‌وپرورش همان‌طور که موظف است فیزیک، شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاه‌ها حضور ندارند، داشته باشد.

نوید ادهم تصریح‌کرد: می‌توان از ظرفیت سایر بخش‌های غیردولتی مثل آموزشگاه‌ها استفاده کرد چراکه جزء سیاست‌های آموزش‌ و پرورش مشارکت‌پذیرکردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاه‌ها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان می‌آیند، آموزش‌وپرورش استقبال می‌کند و برخی از برنامه‌ها را با کمک آن‌ها انجام خواهد داد.

رفع انحصار از زبان انگلیسی مخالف عدالت آموزشی است

وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلان‌شهرها آموزشگاه‌های موفق و توانمند داریم اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش این‌گونه دروس بر عهده آموزش‌وپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهارکرد: عملکرد آموزش‌وپرورش در این حوزه با آموزشگاه‌ها مقایسه می‌شود که این قیاس جامع و کاملی نیست چراکه دانش آموزان علاقه‌مند به یادگیری زبان به آموزشگاه‌های خارج از مدرسه می‌روند و همچنین مدت ‌زمانی که برای آموزش در آموزشگاه‌ها وجود دارد از مدت‌زمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.

برای سن آموزش زبان باید تصمیم‌گیری شود

نوید ادهم افزود: در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع می‌شود اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاه‌های خارج از مدارس می‌روند و باید برای سن آموزش زبان تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی در ادامه اضافه‌کرد: آموزش‌وپرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواست‌کنندگان برای آموزش زبان‌های دیگر به حدنصاب برسد، آموزش‌وپرورش موظف به تشکیل کلاس است.

نوید ادهم در پایان گفت: پیش‌بینی می‌کنم طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها