کد خبر: 353949
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۸:۰۰
| |

فلاحت پیشه عنوان کرد:

احتمال توطئه‌های خارجی برای بازگشت لبنان به بی‌ثباتی‌های دهه 1980

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نباید نگاه منفی به تحولات لبنان داشت، گفت: ریشه اعتراضات مردم لبنان رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی است که اگر رفع نشود ممکن است نارضایتی‌ها لبنان را به دوران بی ثباتی‌های دهه 1980 برگرداند.

احتمال توطئه‌های خارجی برای بازگشت لبنان به بی‌ثباتی‌های دهه 1980
کد خبر: 353949
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت پیشه در تحلیلی از دلایل اعتراضات اخیر در لبنان گفت: در طول یک دهه اخیر بهار عربی خود را به گونه‌های مختلف نشان داد. در گام نخست تبدیل به برخی انقلاب‌ها شد که برخی جریانات خشن شکل گرفت و شاهد انقلاب در برخی کشورهای عربی بودیم. البته که این انقلاب‌ها منجر به تغییرات اساسی در سیاست‌های دولت‌ها نشد و بعضا شاهد بازگشت نظام‌های سیاسی بودیم.

وی ادامه داد: در گام دوم و در شرایط کنونی بهار عربی ویژگی‌های تازه‌ای به خود گرفته است شبیه چیزی که در الجزایر و تونس دیدیم. بخشی از بهار عربی تبدیل به اصلاحات جدی در راس مقامات سیاسی این کشورها و تغییر سیاستمداران شد. اصلاحات به معنای بازنشستگی سیاسی به مدیران دیگر شد؛ مدیرانی که به رغم عمر طولانی‌شان نتوانسته بودند اصلاحات سیاسی را انجام دهند. اکنون این تحولات را در عراق و لبنان می‌بینیم. لذا نباید نگاه منفی به این تحولات داشت.

فلاحت پیشه با بیان اینکه خواسته مردم لبنان و عراق رفع مشکلات‌شان است، گفت: آنها نوعی بی کفایتی در نزد مسئولان سیاسی خودشان می‌بینند که باعث ادامه مشکلات اقتصادی مردم شده است. مثلا در لبنان در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند مالیات‌ها سنگین‌تر شده و شرایط معیشتی و اقتصادی مردم بدتر شده است، مردمی که در خط مقدم جنگ با رژیم صهیونیستی هستند و به خاطر برخی مداخلات خارجی دولت این کشور عملا لبنان را دچار ضعف، رکود اقتصادی، بیکاری و فقر کرده است. شکاف طبقاتی در لبنان نسبت به کل دنیا بی بدیل است. یک درصد جمعیت در لبنان 55 درصد ثروت را در اختیار داشته و بیش از نیمی از جمعیت لبنان کمتر از یک درصد ثروت این کشور را داراست.

وی با بیان اینکه شکاف طبقاتی در لبنان در حال افزایش است، افزود: اثرات رانت‌های سیاسی در افزایش شکاف‌های اقتصادی دیده می‌شود و بخش عمده‌ای از سیاستمداران که نامشان برای مردم لبنان تکراری شده نتوانستند این مشکلات را حل کنند. طبقه ثروتمند از مردم جدا شده و عملا مشکلات باقیمانده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لبنان نیازمند تغییرات اساسی است، گفت: اگر این تغییرات اثر توسعه‌ای نداشته باشد حتما لبنان دوران بی ثباتی را طی خواهد کرد. یکی از این مشکلات عدم تسهیل وضعیت سیاستمداران است؛ تا دو سال گذشته تکلیف دولت لبنان معلوم نبود که همین موضوع باعث افت شاخص‌های اقتصادی شد.

وی در پایان و در جمع‌بندی توضیح داد: آثار بی کفایتی سیاسی و مدیریتی در لبنان تبدیل به نارضایتی شده است. با وجود اینکه این نارضایتی به مرحله انقلاب نرسیده ولی ممکن است لبنان را به عنوان کشور در معرض توطئه‌های عظیم خارجی به دوران بی ثباتی‌های دهه 1980 برگرداند.

منبع: ایسنا



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها