کد خبر: 354001
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اعتراض بازیکنان استقلال به برنامه‌ریزی لیگ برتر:

دعوا بین بازیکنان استقلال و سازمان لیگ بالا گرفت/ انتقادها از برنامه‌های لیگ برتر ادامه دارد

با شروع هر فصل از فوتبال ایران مربیان و بازیکنان از نحوه برنامه‌ریزی لیگ انتقاد می‌کنند و سازمان لیگ هم تلاش می‌کند از نحوه برنامه‌ریزی خودش دفاع کند. در همین سال‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که مربیان تیم‌ها به مدیران فدراسیون و سازمان لیگ تاخته‌اند و شیوه برنامه‌ریزی آنها را با بدترین شکل ممکن نقد کرده‌اند.

دعوا بین بازیکنان استقلال و سازمان لیگ بالا گرفت/ انتقادها از برنامه‌های لیگ برتر ادامه دارد
کد خبر: 354001
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تنها هفت هفته از آغاز لیگ نوزدهم می‌گذرد و دوباره انتقادها نسبت به برنامه‌ریزی سازمان لیگ آغاز شده است. این بار استقلالی‌ها بودند که استارت انتقاد از سعید فتاحی را زدند و بعد از پیروزی پرگل برابر سایپا تا توانستند علیه برنامه‌های سازمان لیگ مصاحبه کردند.

فرشید اسماعیلی بعد از بازی استقلال برابر سایپا با انتقاد از برنامه‌ریزی سازمان لیگ گفت: «خدا شاهد است باید دست کسی را که برنامه لیگ را نوشته بوسید! چه وضعش است هر چهار روز به چهار روز بازی داریم! در انگلیس هم چهار روز به چهار روز بازی نیست. جان نداشتیم اصلاً بازی کنیم.» سید حسین حسینی هم بعد از همان بازی درست همین موضوع را مطرح کرده و از برنامه‌ریزی سازمان لیگ انتقاد کرده است. البته انتقاد بازیکنان استقلال عجیب هم نیست. هرچند فدراسیون فوتبال ایران تلاش دارد لیگ برتر را لیگی حرفه‌ای قلمداد کند، اما باید بپذیریم که فوتبال ایران تا حرفه‌ای‌گری فاصله چندانی دارد.

انتقادها از برنامه‌های لیگ برتر

با شروع هر فصل از فوتبال ایران مربیان و بازیکنان از نحوه برنامه‌ریزی لیگ انتقاد می‌کنند و سازمان لیگ هم تلاش می‌کند از نحوه برنامه‌ریزی خودش دفاع کند. در همین سال‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که مربیان تیم‌ها به مدیران فدراسیون و سازمان لیگ تاخته‌اند و شیوه برنامه‌ریزی آنها را با بدترین شکل ممکن نقد کرده‌اند. اما شاید انتقاد برانکو از برنامه‌ریزی لیگ برتر مهم‌ترین اتفاق چند سال اخیر باشد. انتقادی که باعث درگیری‌اش با کارلوس کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی هم شد. تیم ملی خودش را برای حضور در جام‌جهانی روسیه آماده می‌کرد و قرار بود در دوبی اردو بزند. برانکو با انتقاد از این برنامه تیم ملی اعلام کرد اگر پرسپولیس نتواند به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسد، مقصر اصلی‌اش سازمان لیگ و مربی تیم ملی هستند.

سازمان لیگ در بیانه‌ای اعلام کرد: «با توجه به مسابقات تیم ملی و لیگ قهرمانان آسیا قبل از شروع فصل، تقویم نهایی مسابقات را با در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادهای سرمربیان تیم‌های حاضر در مسابقات لیگ برتر به کلیه باشگاه‌ها اعلام کرد. اگر تیم‌ها اعتراضی نسبت به این تقویم و برنامه‌ریزی داشتند قبل از شروع فصل باید اعلام می‌کردند نه امروز که با همین برنامه قهرمان نیم‌فصل شده‌اند.» این اتفاق در حالی رخ‌ داده بود که در برنامه‌ای که ابتدای فصل ارائه‌ شده بود اردوی تیم ملی در دوبی پیش‌بینی‌ نشده بود.

دومین درگیری برانکو و سازمان لیگ هم زمانی اتفاق افتاد که پرسپولیس نایب‌قهرمان آسیا شده بود. دقیقاً بعد از بازی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان این تیم به اردوی تیم ملی رفتند. پرسپولیس بازیکنان تاثیرگذار خود را در اختیار نداشت و به دلیل محرومیت از 2 پنجره نقل و انتقالاتی نتوانسته بود بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد. اما سازمان لیگ در یک برنامه‌ریزی کاملاً عجیب باعث شد پرسپولیس برابر پیکان به میدان برود. برانکو با انتقاد از این رفتار سازمان لیگ گفته بود: «برخلاف اینکه فردا «فیفا دی» است، ما بازی برگزار می‌کنیم. این خلاف مقررات است و ظاهراً ما مقصر هستیم که به مرحله نیمه‌نهایی و فینال آسیا رسیده‌ایم. فقط دوست دارم به من کمک کنید؛ کسی به خاطر دارد در فیفا دی بازی رسمی انجام‌ شده باشد؟ مدیرعامل باشگاه هم گفت اگر مایل نیستید، بازی نکنیم. اما گفتم بازی می‌کنیم که فکر نکنند بزدل و ترسو هستیم. هدف‌مان این است که فردا بازی را ببریم.» تاکنون هیچ یک از مربیان فوتبال ایران این‌گونه علیه سازمان لیگ و برنامه‌های لیگ برتر موضع نگرفته بودند و این مواضع سخت برانکو مهم‌ترین مقابله یک مربی با برنامه‌های نهاد برگزارکننده لیگ برتر بود.

فوتبال ایران چه ضعف‌هایی دارد؟

درست همین چند روز پیش بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ برتر فوتبال ایران را به‌ عنوان پنجمین لیگ حرفه‌ای آسیا انتخاب کرد. هرچند ایران در این رده‌بندی جایگاهی بالاتر از عربستان و امارات به دست آورد، اما برخی از کارشناسان فوتبال ایران معتقدند این درجه‌بندی دقیق نیست و لیگ ایران هنوز حرفه‌ای نشده است. کارشناسان فوتبال ایران معتقدند زیرساخت‌های فوتبال در ایران با مشکل مواجه است و تیم‌های فوتبال هم نتوانسته‌اند شرایط حرفه‌ای‌گری را به دست آورند. هر سال باشگاه‌های بدهکار فوتبال ایران زیر تیغ تیز کنفدراسیون آسیا می‌روند و در آخر هم با مسکن‌هایی که از جانب فدراسیون فوتبال ایران تزریق می‌شود از خطر حذف از آسیا فرار می‌کنند. اینها تازه بخشی از مشکلات فنی و غیرفنی لیگ برتر ایران است. اگر بخواهیم زیرساخت‌های فوتبال ایران را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که وضع آن بخش دیگر فوتبال ایران هم مناسب نیست. هواداران برای خریدن بلیت با مشکل مواجه‌اند و از ابتدایی‌ترین نیازها هم در ورزشگاه‌های ایران محروم هستند.

پاسخ سازمان لیگ به انتقادها

بازیکنان استقلال بعد از بازی برابر سایپا حسابی از برنامه‌ریزی لیگ و جام حذفی شکایت داشتند، اما باز هم سازمان لیگ فوتبال ایران تلاش می‌کند کارهایش را توجیه کند. سعید فتاحی و دوستانش در سازمان لیگ خیلی زود پاسخ انتقادهای بازیکنان استقلال را دادند و برنامه لیگ نوزدهم را بهترین برنامه در بین لیگ‌ها اعلام کردند. فتاحی در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی درباره اعتراض بازیکنان استقلال به فشردگی برنامه‌های لیگ برتر گفت: «برخی از دوستان و بازیکنان استقلال اعتراض کردند، اما فشردگی نیست. خیلی از بازیکنان در هفته‌های دوم و سوم مصدوم شدند که در این هفته‌ها اصلاً فشردگی وجود ندارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها