کد خبر: 354014
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۵:۲۰:۰۱
| |

منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اعلام کرد؛

تولید مازاد دام سنگین، مشکل این روزهای دامپروران

منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، با بیان اینکه بازار گوشت قرمز از وضعیت مناسبی برخوردار است گفت: همچنان دامداران با مشکل ازدیاد تولید دام سنگین روبرو هستند که باید برای آن چاره ای اندیشید.

تولید مازاد دام سنگین، مشکل این روزهای دامپروران
کد خبر: 354014
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۵:۲۰:۰۱

اعتمادآنلاین| منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، گفت: ادامه روند انباشت (ازدیاد تولید دام) دام سنگین گوساله می تواند علیرغم افزایش وزن دام و کاهش قیمت، موجب بروز بیماری در دامپروری ها شود که می تواند برای تولیدکنندگان خسارت زا باشد.

وی راهکار کاهش قیمت گوشت قرمز را حذف دلالان و عرضه مستقیم لاشه گوسفندی و گوساله توسط تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت دامپروران نیاز است دولت شرایط را برای صادرات دام زنده سنگین فراهم کند تا مشکل انباشت دام برطرف شود.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه دام زنده سبک و سنگین کاهش قیمت گوشت را طی ماه های اخیر حتی در پیک مصرف ایام محرم و صفر در پی داشته است اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی - بره ریز با وزن پایین حدود 40 هزارتومان، بره سنگین وزن (وزن بالای 50 کیلوگرم) نزدیک 38 هزارتومان است که هرکیلوگرم لاشه منجمد و گرم آن برای مصرف کنندگان بین 70 تا 100 هزارتومان قیمت دارد.

رئیس شورای تامین دام تصریح کرد: اکنون هر کیلوگرم دام زنده گوساله (وزن پایین 400 کیلوگرم) 27 هزارتومان، دام زنده گوساله دارای وزن بالای 400 کیلوگرم نزدیک 25 هزارتومان به فروش می رسد که قیمت هر کیلوگرم لاشه و تفکیکی آن برای مصرف کنندگان بین 50 تا 75 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه عرضه گوشت قرمز با نرخ هایی بیش از نرخ های مذکور اجحاف به مصرف کنندگان است گفت: در فصل پاییز با شروع زایش های جدید مواجه می شویم که همین امر در کاهش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار تاثیرگذار است.

به گفته وی، طبق آمارها جمعیت دام سبک کشور بین 63 تا 64 میلیون راس است که از این تعداد 35 میلیون راس آن دام مولد به شمار می رود که می تواند منجر به زایش 18 میلیون دام جدید شود.

پوریان علت کاهش دام سبک در دو سال گذشته را بروز خشکسالی ها و بروز بیماری تب برفکی در سالهای 94 و 95 دانست و افزود: بیماری تب برفکی خسارت جدی به دامپروری های وارد کرد تاجایی که با کاهش زایش ها در سالهای 96 و 97 با کاهش عرضه دام زنده مواجه شدیم که همین امر موجب افزایش واردات گوشت قرمز گوسفندی و گوساله شد.

امروز قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان 98 هزار تومان ، گوشت گوسفندی پاک شده و تفکیکی بین 115 تا 125 هزارتومان و گوشت گوساله 98 هزار تومان است؛ در سال 97 قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله در بازار برای مصرف کنندگان بین 100 تا 140 هزار تومان بود.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار 100 هزار تومان و گوشت گوساله 89 هزار تومان بود که به ترتیب نسبت به مردادماه سه درصد و منفی یک درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 79.5 درصد و 67.5 درصد کاهش قیمت را نشان می دهد.

تاکنون هر ساله بیش از 960 هزار تن گوشت گوساله در کشور تولید شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها