کد خبر: 354066
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۶:۴۶:۲۸
| |

هدف رژیم صهیونیستی از شرکت در کنفرانس منامه چیست؟

هیأت عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی در کنفرانس موسوم به امنیت دریانوردی و هوانوردی خلیج‌فارس که در منامه پایتخت بحرین در حال برگزاری است، شرکت کرده است.

هدف رژیم صهیونیستی از شرکت در کنفرانس منامه چیست؟
کد خبر: 354066
|
۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ۱۶:۴۶:۲۸

اعتمادآنلاین| روز دوشنبه (دیروز) کنفرانس امنیت دریانوردی و هوانوردی موسوم به «کارگروه ورشو درباره امنیت دریانوردی و حمل‌ونقل هوایی» با سخنرانی «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین آغاز به کار کرد.

این کنفرانس دو روزه است و طبق اعلام منابع بحرینی هیأت‌ها و نمایندگان بیش از 60 کشور جهان از جمله هیأت عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی در آن شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در خبری با اشاره به حضور «دانا بنونیستی» مدیر اداره به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این کنفرانس، آن را تازه‌ترین نشانه گرم شدن روابط میان یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی خواند.

شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی اهداف رژیم صهیونیستی از مشارکت در کنفرانس منامه پرداخت و نوشت که به عقیده کارشناسان اسرائیلی، هدف این رژیم از شرکت در این کنفرانس و بررسی راهکارهای دفاع در برابر آنچه «تجاوزات ایران» علیه کشتی‌های عبوری در خلیج‌فارس خوانده شد، تقویت ائتلاف با کشور عربی سنُی علیه ایران است.

کارشناسان اسرائیلی همچنین هدف از این حضور صهیونیست‌ها در کنفرانس منامه را تقویت نفوذ نظامی، تکنولوژیکی و اطلاعاتی اسرائیل در منطقه خلیج‌فارس می‌دانند.

طبق این گزارش، تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که رژیم صهیونیستی با شرکت در این کنفرانس به دنبال نفوذ در میان قدرت‌ها و گروه‌های موثر در منطقه و رژیم‌های حاشیه خلیج‌فارس است که این امر نیز به تشدید تنش‌ها بین کشورها خواهد انجامید.

به گفته آن‌ها حضور رژیم صهیونیستی در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باعث می‌شود که انجام مأموریت‌ها و وظایف شورای همکاری خلیج‌فارس دشوار شود و از حصول توافق بین این کشورها ممانعت خواهد کرد و علاوه بر آن فاصله گرفتن از ایران را تقویت می‌کند.

این ناظران می‌گویند که کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند که هیچ جایگزینی برای امنیتی که آمریکا تأمین می‌کند، وجود ندارد و لذا سعی دارند منابع حمایتی خود را تنوع ببخشند و از اینروی پای تعدادی از بازیگران را به عرصه اقتصاد و امنیت باز کنند حال آنکه اسرائیل سعی دارد از این فرصت‌ها پیش آمده بهره ببرد.

کارشناسان بر این باورند که حضور اسرائیل در خلیج‌فارس مجموعه‌ای از چالش‌ها را به وجود می‌آورد که مربوط به تقویت ائتلاف کشورهای سُنی مقابل ایران و توجه به ثبات رژیم‌های حاشیه خلیج‌فارس است.

حفظ برتری نظامی و فنآوری اسرائیل

«یواو شتیرن» روزنامه‌نگار اسرائیلی و کارشناس امور جهان عرب و فلسطین می‌گوید که هدف از مشارکت هیأت وزارت خارجه اسرائیل در کنفرانس امنیتی منامه، تأمین امنیت آزادی دریانوردی در خلیج‌فارس است.

وی افزود که کنفرانس منامه ادامه نشست ورشو درباره تقویت امنیت و صلح غرب آسیاست که فوریه گذشته برگزار شد و هدف از آن تقویت ائتلاف بین‌المللی علیه سیاست‌های ایران و تقویت نفوذ نظامی، تکنولوژیکی و اطلاعاتی اسرائیل در منطقه خلیج‌فارس بود.

شتیرن در مصاحبه با الجزیره همچنین گفت که با وجود اعلام رسمی مشارکت هیأت اسرائیلی در کنفرانس منامه اما ماهیت این مشارکت مشخص نشده است و معلوم نیست آیا این مشارکت تنها منحصر به هیأت دیپلماتیک است یا اینکه شخصیت‌های اطلاعاتی، شرکت‌های سایبری و شرکت‌های فعال در زمینه فنآوری، الکترونیکی، سیستم‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نیز در این کنفرانس حضور دارند.

به عقیده این روزنامه‌نگار اسرائیلی، رژیم صهیونیستی کنفرانس منامه را فرصتی برای تقویت ائتلاف با کشورهای سُنی به اصطلاح میانه‌رو علیه ایران می‌داند به خصوص اینکه چالش‌های مشترک و مسائلی وجود دارد که خواب را از چشمان اسرائیل و متحد استراتژیک آن یعنی ریاض ربوده است و مهم‌ترین این چالش‌ها نیز جنگ یمن و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

فرصت‌ها و تغییر و تحولات

«نمرود گورون» مدیر مرکز اسرائیلی ویژه مطالعات سیاست‌های خارجی غرب آسیا و اسرائیل موسوم به «میت‌ویم» (Mitvim) معتقد است که مشارکت هیأت‌های اسرائیلی در کنفرانس‌های حاشیه خلیج فارس، فرصتی برای اسرائیل به منظور تقویت جایگاه خود در غرب آسیا فراهم می‌کند.

وی معتقد است که نفوذ دیپلماتیک رسمی و غیررسمی اسرائیل و به تبع آن تقویت نفوذ تجاری، اقتصادی، امنیتی و نظامی همگی پشت پرده باقی می‌ماند چرا که منازعه اسرائیلی-فلسطینی حل‌وفصل نشده است و با وجود اینکه اسرائیل از آن شانه‌خالی می‌کند اما این قضیه سنگ بنای روابط دیپلماتیک علنی اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی است.

گورون در مصاحبه با الجزیره می‌افزاید که مشارکت هیأت اسرائیلی در کنفرانس منامه با تغییر و تحولات غرب آسیا همسویی دارد و فرصت‌های جدیدی را برای اسرائیل جهت برقراری روابط با جهان عرب به دست می‌دهد.

وی اشاره می‌کند که اسرائیل دعوتنامه رسمی برای مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو 2020» امارات دریافت کرده است اما با این حال این فرصت‌ها تا زمانیکه اتفاق جدیدی در مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان رخ نداده، همچنان محدود باقی خواهد ماند.

وی می‌گوید: «رویارویی دیپلماتیک و علنی اسرائیل در خلیج‌(فارس) و نفوذ دیپلماتیک آن در خلیج‌فارس در راستای تلاش‌های تل‌آویو برای احیای روابط منطقه‌ای جهت مقابله با ایران ، تشویق و طراحی سیاست‌ها و اتخاذ تصمیمات مشترک با کشورهای عربی و حاشیه خلیج (فارس) به دور از قضیه فلسطین است».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها