کد خبر: 354091
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مخالفان FATF اگر واقعاً بدانند رد این لایحه کشور را با چه موانعی رودررو می‌کند، شاید تصمیم به کنار گذاشتن سیاسی‌کاری بگیرند

علی بیگدلی گفت‌: اگر مخالفان FATF واقعاً بدانند رد این لایحه چقدر هزینه‌ساز است و کشور را با چه مانع‌هایی رودررو می‌کند، شاید تصمیم به کنار گذاشتن سیاسی‌کاری بگیرند و بر سر مساله‌ای که برای ایران بسیار حیاتی است لج و لجبازی نکنند.

مخالفان FATF  اگر واقعاً بدانند رد این لایحه کشور را با چه موانعی رودررو می‌کند، شاید تصمیم به کنار گذاشتن سیاسی‌کاری بگیرند
کد خبر: 354091
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در مورد اهمیت پیوستن به لایحه FATF گفت: بعد از حادثه 11 سپتامبر منع تامین مالی تروریست‌ها را وضع کردند تا از این طریق مانع حمایت کشورها از تروریست‌ها شوند. همچنین در سال 2013 هم لایحه مقررات اقدام مشترک به نام FATF با هدف منع پولشویی، حمایت از تروریست‌ها و مقابله با فعالیت‌های اشاعه‌ای مثل تبلیغ ایدئولوژی تصویب شد.

این کارشناس بین‌الملل توضیح داد: این سه موضوع با ایران در میان گذاشته شد که غیر از پولشویی هیچ‌کدام از موارد ذکرشده را نپذیرفت. تا اینکه خانم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهموری اعلام کرد با توجه به اهمیت FATF مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام رأی به تصویب این لایحه بدهد. اما بعد از اینکه ایالات متحده سپاه را تحریم کرد، این موضوع در ایران پیچیده شد.

بیگدلی ادامه داد: مجمع عمومی سازمان ملل کشورها را به کشورهای صنعتی که مشکلی از لحاظ پولشویی ندارند تقسیم بندی کرده است. دیگر کشورها از منظر سازمان ملل عبارتند از کشورهایی که خودشان را به سرعت با FATF هماهنگ می‌کنند وکشورهایی که برای پیوستن به این لایحه مقاومت دارند.

او در ادامه تاکید کرد: چندی پیش آقای فلاحت‌پیشه،عضو کمیبسیون امنیت ملی مجلس اظهارنظر کرد که با توجه به گذر زمان FATF به قانون تبدیل شده است که مجمع هم هیچ واکنشی به این مصاحبه نشان نداد. این اظهارنظر در شرایطی مطرح شد که به نظر نمی‌رسد مجمع تشخیص FATF را تایید کند.

علی بیگدلی در پایان گفت: اگر مخالفان FATF واقعاً بدانند رد این لایحه چقدر هزینه‌ساز است و کشور را با چه مانع‌هایی رودررو می‌کند، شاید تصمیم به کنار گذاشتن سیاسی‌کاری بگیرند و بر سر مساله‌ای که برای ایران بسیار حیاتی است، لج و لجبازی نکنند. چرا که لج‌ و لجبازی بر سر مساله‌ای به این با مهمی به هیچ وجه توجیه ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها