کد خبر: 354126
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا گانتس قادر به تشکیل کابینه خواهد شد؟

آبی و سفید نام تشکل سیاسی جدیدی است که چند ژنرال و سیاستمدار اسرائیلی آن را در آستانه انتخابات تشکیل دادند. این ائتلاف تاکنون توانسته گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

آیا گانتس قادر به تشکیل کابینه خواهد شد؟
کد خبر: 354126
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آبی و سفید نام تشکل سیاسی جدیدی است که چند ژنرال و سیاستمدار اسرائیلی آن را در آستانه انتخابات تشکیل دادند. این ائتلاف تاکنون توانسته گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

به گزارش اعتمادآنلاین، همین که بنی گانتس رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل هم‌اکنون بعد از اعلام ناتوانی نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شده بیانگر میزان موفقیت این ائتلاف طی این مدت کوتاه است.

به اعتقاد کارشناسان، صرف موفقیت آبی و سفید نشان می‌دهد جامعه صهیونیستی همچنان و بیش از هر چیز به نظامیان اعتماد دارد تا مقوله معروف در مورد این رژیم، که دولت‌ها ارتش تاسیس می‌کنند اما ارتش اسرائیل را ایجاد کرده است، همچنان صدق کند.

با وجود این، همچنان این پرسش مهم مطرح است که آیا گانتس قادر به تشکیل کابینه خواهد شد یا او نیز در اولین تجربه برای حضور در رأس کابینه شکست نتانیاهو را تکرار خواهد کرد.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت اخرونوت، در شماره سه‌شنبه خود، با پرداختن به این مساله، پنج سناریوی مطرح‌شده برای اسرائیل در سایه ماموریت این ژنرال بازنشسته را مورد بررسی قرار داد.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، همان‌طور که نتانیاهو و لیکود بدون گانتس و آبی و سفید قادر به تشکیل کابینه نشد، گانتس و آبی و سفید هم بدون حضور لیکود به این مهم نایل نخواهد شد.

این بدان معنی است که در صورت تشکیل ائتلاف، نخست‌وزیری باید دوره‌ای شود. اتفاقی که خود جنگ جدیدی در مورد «چه کسی اول نخست‌وزیر خواهد شد» رقم خواهد زد تا این سناریو قبل از شکل‌گیری با چالش بزرگی مواجه شود.

سناریوی دوم ابتکار عمل ریولین است که در قالب آن ائتلافی فراگیر متشکل از آبی و سفید، لیکود، اسرائیل خانه ما و حزب کار شکل گرفته تا بتواند پایگاه بزرگی از محبوبیت را به همراه داشته باشد.

در این سناریو گانتس حاضر خواهد شد از نخست‌وزیری در ابتدای دوره صرف نظر کند، اما در صورتی که نتانیاهو در قالب پرونده‌های فسادش مورد محاکمه قرار گیرد او نخست‌وزیر می‌شود.

گرچه رئیس رژیم صهیونیستی حامی اصلی این ابتکار است، اما احتمال تحقق آن در بهترین شرایط متوسط عنوان می‌شود.

سناریوی سوم تشکیل دولت موقت از لیست‌های اقلیت است که گانتس با استفاده از کرسی‌های حزبش به همراه اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن و حزب کار، و با حمایت احزاب چپ‌گرایی همچون مرتس، آن را تشکیل می‌دهند.

گانتس در صورت گام برداشتن به سوی این اقدام، آن را به مثابه اقدامی موقت تا زمان صدور حکم نتانیاهو و برکناری‌اش از حزب لیکود قلمداد کرده تا بعد از آن کابینه فراگیرتری با لیکود اما بدون حضور نتانیاهو تشکیل شود.

گانتس خوب می‌داند جریان‌های تندرو در آبی و سفید حتی اگر اجازه شکل‌گیری چنین کابینه‌ای را هم بدهند، مدت زیادی آن را تحمل نخواهند کرد. هرچند مخالفت قاطع آنها با تشکیل آن بسیار بیشتر می‌نماید.

سناریوی چهارم از دیدگاه یدیعوت اخرونوت، تشکیل کابینه وحدت بین لیکود و آبی و سفید بدون حضور یائیر لاپید است، زیرا هدف فعلی جریان‌های مختلف رژیم صهیونیستی جلوگیری از گرایش اوضاع به سوی انتخابات مجدد است؛ آنها به هر شکل ممکن در پی آن هستند تا گانتس با نتانیاهو در یک کابینه حضور پیدا کند، حتی اگر این کار به بهای خروج لاپید متحد اصلی گانتس از ائتلاف آبی و سفید صورت گیرد.

اما تحقق این سناریو گرچه می‌تواند معضل فعلی اسرائیل را حل کند، ولی به طور حتم آینده سیاسی گانتس را به دلیل پشت کردن به یکی از مهم‌ترین متحدانش تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همین امر باعث می‌شود تا این احتمال نسبت به احتمال‌های پیشین کمتر و کمرنگ‌تر هم باشد.

پنجمین سناریو، که شاید محتمل‌ترین سناریو باشد، شکست تمامی تلاش‌ها و برگزاری سومین انتخابات پیاپی است.

اگر گانتس نتواند طی 28 روز کرسی‌های 61گانه کنست را برای حمایت از کابینه‌اش جمع‌وجور کند، اسرائیل باید خود را دوباره در گیرودار تبلیغات انتخاباتی ببیند.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، صدای پای انتخابات از هم‌اکنون به گوش می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها