مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در پی مرگ یک کوهنورد:

آنهایی که قوانین را نمی‌دانند، نظر ندهند بهتر است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان گفت: در بند "د" ماده 14 قسمت 2-2 قانون مدیریت بحران کشور کاملا مشخص شده که اجساد را چه کسی باید حمل کند؛ مسئولیت‌ها را به عهده یکدیگر گذاشتن کار خوبی نیست و هرکس باید در حیطه کاری خود عمل کند و پاسخ‌گو باشد.

آنهایی که قوانین را نمی‌دانند، نظر ندهند بهتر است
کد خبر: 354187
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۰۹:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی اعمی برنطین اظهار کرد: یکی از اعضای هیئت کوهنوردی در روز 27 مهرماه با بنده تماس گرفته و اعلام کرد یکی از همکارانش در کوه گنو سقوط کرده و فوت شده است و برای انتقال پیکر وی نیاز به کمک داریم.

وی افزود: برای انتقال جسد، دستورالعمل‌هایی در قانون مدیریت بحران وجود دارد و وظایف هر سازمان مشخص است، علی‌رغم اینکه در قانون مدیریت بحران حمل جسد به عهده ما نیست، با توجه به اینکه همکاری‌های تنگاتنگی با هیئت کوهنوردی استان داریم بلافاصله به تیم واکنش سریع دستور دادم با تجهیزات کوهستانی به محل اعزام شوند و به اعضای هیئت کوهنوردان کمک کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان تصریح کرد: همکاران ما به تیم امداد و نجات کوهنوردی استان هرمزگان ملحق شدند و خود را به جسد رساندن، پیکر سنگنورد هرمزگانی در جای سختی بود و اعضای هیئت کوهنوردی استان هرمزگان درخواست اعزام بالگرد داشتند.

اعمی برنطین با اشاره به اینکه اعزام بالگرد شرایط خاصی را می‌طلبد و معمولا برای انتقال زخمی‌ها و مصدومین زنده به بیمارستان استفاده می‌شود، عنوان کرد: در آن زمان بالگرد ما در نزدیکی مرز بود و آن‌ها از سپاه یا دانشگاه علوم پزشکی درخواست اعزام بالگرد کردند، بنده باز هم اظهار کردم که اعزام بالگرد به آن منطقه عملی نیست.

وی ادامه داد: اعضای هیئت کوهنوردی هرمزگان گفتند جسد را به جایی می‌بریم که بالگرد بتواند بنشیند که باز هم عملی نبود، به هر شکل خودشان برای اعزام بالگرد پیگیری‌ها را از طریق استانداری انجام داده بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان خاطرنشان کرد: به این کار نیازی نبود چراکه جایی که برای انسان‌های زنده خطری وجود دارد هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید برای حمل یک جسد جان چند نفر دیگر را نیز به خطر بیندازیم.

اعمی برنطین اضافه کرد: اعزام بالگرد معمولا برای سریع‌تر رسیدن و انتقال زخمی‌ها و مصدومین به بیمارستان بوده و این کوهنورد هرمزگانی فوت کرده و عجله‌ای در کنار نبود، به همین سبب نیازی به به خطر انداختن بالگرد و سرنشینان آن نیز نبود؛ جسد نیز به هر شکلی که بود منتقل شد و بهتر این بود که آن ریسک را انجام نمی‌دادیم.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش نیز اعلام کرد در صورت نیاز تک‌آور در اختیارشان قرار دهیم تا جسد را جابجا کنند که بنده اظهار کردم نیازی نیست و همکاران ما با اعضای هیئت کوهنوردان این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان ادامه داد: کار پیدا کردن جسد به شب کشید و امدادگران ما شب را در کوه گنو ماندند و تا ساعت 10 صبح فردای آن روز جسد را منتقل کردند.

اعمی برنطین بیان کرد: حواشی در این زمینه ایجاد شد و از مصاحبه‌هایی که شده بود گله‌مند هستم، هدف این بود که جسد را منتقل کنیم که کردیم، هرچند وظیفه قانونی ما نبود اما ما حتی اشاره‌ای به این مطلب که وظیفه ما نیست نکردیم چراکه وظیفه انسانی خود دانستیم کمک کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه کم لطفی‌هایی صورت گرفت و شائبه‌هایی پیش آمد مبنی بر اینکه امدادگران هلال احمر در محل حضور نداشتند و بنده وظیفه خود می دانم که از عملکرد همکارانم دفاع کنم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان اظهار کرد: در اولین فرصتی که اعضای هیئت کوهنوردی با بنده تماس گرفتند و در همان لحظه دستور به اعزام امدادگران دادم و همکاران ما از لحظه اول تا آخرین لحظات انتقال جسد در محل حضور داشتند.

اعمی برنطین عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز در مصاحبه‌ای گفته بود این مسائل به عهده هلال احمر است، نظر بنده این است اگر افراد قوانین را نمی‌دانند اظهار نظری در این خصوص نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در بند "د" ماده 14 قسمت 2-2 قانون مدیریت بحران کشور کاملا مشخص شده که اجساد را چه کسی باید حمل کند؛ مسئولیت‌ها را به عهده یکدیگر گذاشتن کار خوبی نیست و هرکس باید در حیطه کاری خود عمل کند و پاسخ‌گو باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان تصریح کرد: چرایی اینکه جسد با وانت منتقل شده در حیطه کاری بنده نیست و به همین دلیل اظهار نظری در این خصوص نمی‌کنم؛ ظاهراً در آن زمان وانتی آنجا بوده و جسد را آرودند، مشکلی هم ایجاد نشد.

اعمی برنطین اضافه کرد: مردم باید بدانند قصوری از سمت هلال احمر نبوده و نخواهد بود و هرجایی اگر کوتاهی کرده باشیم بر اساس قوانین و مستندات پاسخ‌گو خواهیم بود.

مهدی سلیمانی سنگنورد هرمزگانی 27 مهرماه بر اثر سقوط از یکی از صخره های واقع در منطقه سرپهن کوه گنو هرمزگان جان خود را از دست داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها