تحلیل رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره اقتصاد بدون وابستگی به نفت؛

جهش نرخ ارز و تحریم‌ها، فرصت برای تولید بود/ خودمان را گول نزنیم

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که من معتقدم که تحریم‌ها هم تهدید و هم فرصت هستند، گفت: جهش‌های قیمت ارز و همین طور تحریم، یک جاهایی به تولید داخلی کمک خیلی موثر کرده و ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم این‌گونه نبوده است.

جهش نرخ ارز و تحریم‌ها، فرصت برای تولید بود/ خودمان را گول نزنیم
کد خبر: 354276
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۱:۰۷:۰۷

اعتمادآنلاین| ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که کشوری که تحت تحریم است، آیا رونق تولید در آن اتفاق می‌افتد؟ گفت: پاسخ به صورت کلی و شماتیک خیر است، اما من می‌خواهم به دو سه موضوع اشاره‌ای داشته باشم.

وی افزود: با این وجود، تحریم‌ها می‌توانند فرصت باشند و برای کشور ما نیز در خیلی جاها فرصت بوده است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که کشورهایی مانند ایران که وابستگی صددرصد به درآمدهای نفتی دارند، بد اشاره می‌شوند، تصریح کرد: دلیل این موضوع هم این است که شما اگر به گذشته کشور توجه داشته باشید، بخش واردات کشور به شدت بزرگ و فربه و بخش تولید کشور به شدت تحت شرایط بسیار ضعیف و نحیف و از بین رفته بود.

روغنی‌گلپایگانی عنوان کرد: جهش‌های قیمت ارز و همین طور تحریم، یک جاهایی به تولید داخلی کمک خیلی موثر کرده و ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم این‌گونه نبوده است.

وی با ذکر مثالی متذکر شد: در بخش لوازم‌خانگی هر چند وابستگی داریم، اما در بخشی که کمتر وابستگی خارجی داریم، رشد خیلی سریعی داشته‌ایم. در بخش صنایع غذایی رشدمان بسیار خوب بوده و در صنایعی مثل فولاد و مس و سیمان و در بخش معادن رشدهای خیلی خوبی داشتیم.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که البته در صنایعی مثل خودروسازی‌ها که به شدت وابستگی داریم، آسیب دیده‌ایم، گفت: ما تقریبا 1.5 میلیون خودرو را می‌توانیم تولید کنیم، ولی اعداد این‌ها در دوران تحریم به شدت کاهش پیدا می‌کند و به کمتر از 700، 800 هزار خودرو می‌رسد.

روغنی‌گلپایگانی افزود: تکلیف ما با خودمان روشن نیست. اگر ما می‌خواهیم اقتصاد بدون وابستگی به نفت داشته باشیم، شرایط اداره کشور به نحو دیگری باید طراحی و برنامه‌ریزی شود و اگر می‌خواهیم اقتصاد کشورمان براساس درآمدهای نفتی باشد نیز باید به گونه دیگری رفتار کنیم.

وی با بیان این‌که من معتقدم که تحریم‌ها هم تهدید و هم فرصت هستند، تصریح کرد: تحریم‌ها فرصت‌های بیشتری برای کشور در برخی زمینه‌ها ایجاد کرد که البته نسبتا طیف آن وسیع بوده است. در حال حاضر اکثر صنایع وارد دوره‌ای شده‌اند که شرایط خوبی دارند. مثلا شرکت آلومنیوم‌سازی ایران با وجود وابستگی شدیدی که به مواد اولیه وارداتی دارد، اما به دلیل وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار، برای اولین‌بار سود خیلی برده است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که ما باید بگوییم که تحریم‌ها می‌تواند زمینه و بستر را برای کشور ایجاد کند که رشد را بتوانیم دنبال داشته باشیم، عنوان کرد: لازمه رونق تولید، بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌هایی است که به طور قطع باید به آن توجه کرد.

روغنی‌ گلپایگانی تاکید کرد: در حال حاضر تحریم‌های داخلی بیشتر صنایع کشور را با مشکل مواجه کرده است که به این موضوع باید توجه کرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها