کد خبر: 354341
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

یاوری، رئیس سازمان محیط‌زیست کرمانشاه، در گفت‌گو با «اعتمادآنلاین»:

سموم یک کارخانه، مسبب مرگ 8000 ماهی شده است/ ماهی‌های مسموم سر سفره مردم می‌رود/ بررسی نمونه‌ها، کارخانه مقصر را مشخص می‌کند/ مراجع قضایی با متخلفان برخورد جدی خواهند کرد

امروز، چهارشنبه اول آبان، بیش از هشت هزار ماهی که در رودخانه «قره‌سو» کرمانشاه زندگی می‌کردند به خاطر ورود سموم و فاضلاب شهرک صنعتی مردند. اما اصل ماجرا آنجایی است که بدانیم همین ماهی‌های مرده و مسموم، راه کمی تا سفره مردم حومه رودخانه در پیش دارند.

سموم یک کارخانه، مسبب مرگ 8000 ماهی شده است/ ماهی‌های مسموم سر سفره مردم می‌رود/ بررسی نمونه‌ها، کارخانه مقصر را مشخص می‌کند/ مراجع قضایی با متخلفان برخورد جدی خواهند کرد
کد خبر: 354341
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ورود فاضلاب یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف رودخانه «قره‌سو» باعث شد بیش از هشت هزار ماهی این رودخانه بمیرند. فریدون یاوری، مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه، با اعلام این خبر به اعتمادآنلاین گفت: «مشخص نیست این سموم دقیقاً از کجا وارد شده است، اما ما آزمایش‌هایی را آغاز کرده‌ایم و احتمالاً تا فردا نتیجه مشخص می‌شود. از روی آنالیز وضعیت آب و ماهیان می‌توان مشخص کرد که سموم از کدام کارخانه وارد رودخانه شده است. به محض روشن شدن این موضوع، که به نظر می‌رسد تا فردا (پنجشنبه 2 آبان) زمان ببرد، نتیجه را حتماً به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

مرگ ماهی

یاوری با اشاره به اینکه برخورد حقوقی و قضایی در انتظار متخلفان خواهد بود، گفت: «این موضوعی نیست که بشود به سادگی از آن گذشت. مطابق آنچه قانون تعیین کرده، با متخلفان برخورد می‌کنیم و مراجع قضایی هم به آن رسیدگی خواهند کرد. فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه، نیز پیگیر پرونده است تا برخورد لازم صورت گیرد. باید مشخص شود چه پسماند، آلاینده یا مواد مسمومی به طور غیراستاندارد به حریم رودخانه رسیده و چنین فاجعه‌ای را رقم زده است.»

موضوع نگران‌کننده در این میان سلامت مردم است. در شرایطی که این ماهی‌ها مسموم و ناقل بیماری‌های جدی و کشنده هستند، به گفته مردم محلی، بخشی از ساکنان حومه رودخانه به سمت آب رفته و ماهی‌ها را برای مصرف خانگی خود برده‌اند. از سوی دیگر، وانت‌هایی هم دیده شده‌ که با ورود به رودخانه، تعداد زیادی از ماهیان را جمع‌آوری کرده و برای فروش راهی بازار شده‌اند.

مرگ ماهی

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با تایید این ماجرا توضیح داد: «همواره در چنین شرایطی شاهد این اتفاقات هستیم که بخشی از سر ناآگاهی و بخشی هم ناشی از رفتار سودجویانی است که جان مردم برایشان ارزشی ندارد و تنها به فکر کسب درآمد هستند. مرکز بهداشت و صداوسیمای استان، از ابتدای روز اطلاع‌رسانی کرده است اما امیدواریم مردم هم آگاه باشند و برای خرید چنین اقلامی صرفاً سراغ فروشگاه‌هایی بروند که تاییدیه وزارت بهداشت را دارند.»

اگرچه عموم مردم خرید مواد خوراکی خود را که به طور مستقیم با سلامت آنها در ارتباط است، از هر جایی تهیه نمی‌کنند و همواره این قشر کم‌درآمد و مرتبط با دهک‌های پایین جامعه هستند که با امید قیمت پایین، قربانی چنین شیادی‌هایی می‌شوند.

مرگ ماهی

محسن دارابی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، نیز در پاسخ اعتمادآنلاین درباره مسببان این ماجرا گفت: «این ماجرا ارتباطی با سازمان ما ندارد و رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی باید پاسخگوی آن باشد.»

قره‌سو رودخانه‌ای است که در دشت کرمانشاه جریان دارد و از درون شهر می‌گذرد. این رود از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این شهر در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌پیوندد. فعالان محیط‌زیست این منطقه بارها نسبت به ورود ضایعات و سموم کارخانه‌های اطراف بستر رود به این بستر آبی طبیعی اعتراض کرده بودند.

اینها در حالی است که حدود 70 درصد از فاضلاب شهری کرمانشاه هم به این رودخانه سرریز می‌شود. سازمان محیط‌زیست استان قرار است تا فردا نتیجه آنالیز داده‌هایش را اعلام کند و باید دید مسببان چه کسانی هستند و چه برخوردی با آنها صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها