گزارش «اعتمادآنلاین» از طرح جدایی شهرری از تهران:

سرنوشت شهرری در دست شورای شهر و مجلس؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موضوع جدایی شهرری از تهران، با مخالفت‌ها و موافقت‌های زیاد، جدی‌ترین بحث شورای شهر پایتخت در هفته گذشته بود.

سرنوشت شهرری در دست شورای شهر و مجلس؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
کد خبر: 354363
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شورای شهر تهران در هفته گذشته پیشنهاد جدایی شهرری را در دستور کار خود مورد بررسی قرار داد. این پیشنهاد تا به امروز موافقان و مخالفان زیادی داشته و به نظر می‌رسد راه زیادی تا تصمیم‌گیری نهایی درباره آن در پیش باشد.

از سوی دیگر، حدود 30 نفر از نمایندگان مجلس هم این طرح را امضا کرده‌اند و نظرشان جداسازی ری از تهران است، طرحی که فعلاً در دست بررسی کمیسیون مربوطه قرار دارد.

حسن خلیل‌آبادی یکی از موافقان این طرح محسوب می‌شود. این عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: «با تصویب جدایی شورای شهرری از تهران حق تضییع‌شده بسیاری از هموطنان بازگردانده می‌شود و به نظرم اجرای این مساله ضرورت دارد. نمایندگان مجلس هم طرحی در این زمینه به هیات رئیسه ارائه داده‌اند و موضوع در دست رسیدگی است.»

اما زهرا نژاد‌بهرام یکی از اعضای هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با این طرح مخالف است: «این یکپارچگی نباید برقرار شود، چراکه منافع 2 شهر مشترک بوده و فرقی بین شهروندان منطقه 15 و 20 نیست. بنده مخالف این موضوع هستم و به نظرم نزدیک بودن به فضای انتخابات در طرح چنین مساله‌ای بی‌تاثیر نبوده است.»

محسن هاشمی با اجرای طرح مخالف است

رئیس شورای شهر تهران هم با اجرای این طرح موافق نیست. محسن هاشمی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر با اشاره به این موضوع گفت: «اعضای شورا این اقدام یعنی جدایی ری از تهران را دارای پیامدهای منفی در حوزه شهرسازی و زیرساخت می‌دانند. بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.»

هاشمی با یادآوری اینکه در حوزه زیرساخت نیز به دلیل یکپارچه بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نظیر مترو، اتوبوسرانی و... سایر زیرساخت‌های عمرانی و نرم‌افزاری، استقلال شهرری و دیگر مناطق حومه‌ای موجب اختلال در فعالیت‌های مدیریت شهری می‌شود، توضیح داد: «به نظر ما این اقدام به صلاح شهروندان شهرری نیز نخواهد بود و موجب کاهش بودجه‌ها و منابع مدیریت شهری و امکانات آنها خواهد شد. اگر این موضوع در دستور کار نشست مشترک نمایندگان شورای شهر و مجلس تهران قرار گیرد، دلایل و نظرات خود را ارائه خواهیم کرد.»

دور ماندن از مرکز به نفع ری است یا به ضررش؟

جدا از این دلایل، ناهید خداکرمی نیز دلایل خود را برای موافقت با این طرح ذکر کرد. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نباید از تغییر بترسیم گفت: «تجربه سایر شهرها نشان داد که جدا شدن آنها آغاز گسترش این شهرها بوده است. من در ابتدا مخالف جدا شدن ری از تهران بودم، اما بعد از مدتی و در پی بازدیدها متوجه شدم بهتر است شاهد جدا شدن ری از تهران باشیم تا ری بتواند، به دور از بزرگی و نام تهران، از پتانسیل ملی و منطقه‌ای خود استفاده کند.»

او در ادامه گفت: «من از زمانی که عضو شورای شهرستان ری شدم، متوجه محرومیت شدید در ری شده بودم. محرومیت شهرری آن‌قدر آزاردهنده است که باورمان نمی‌شود این حجم از آسیب و محرومیت جزئی از تهران است و دوگانگی فرهنگی و چندگانگی اقتصادی در این منطقه بیداد می‌کند. شهرری اوضاع پیچیده‌ای دارد چراکه از سوی خدمات شهری به تهران وابسته است، اما از نظر سیاسی و حاکمیتی فرمانداری جداگانه دارد؛ این دوگانگی آسیب‌زاست و باید این مشکلات بالاخره یک جا حل شود.»

استانداری، یک مخالف سرسخت

این طرح در استانداری هم چندان مقبول واقع نشده است. محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران،‌ در این رابطه گفت: «این موضوع مصوبه وزارت کشور را می‌خواهد و در حوزه اختیارات شورای شهر نیست. به نظر بنده به عنوان یک کارشناس، امکان جدایی ری از تهران وجود ندارد، چراکه باید به سمت یکپارچگی پیش برویم. از سوی دیگر درست است که قدمت ری از تهران بیشتر بوده،‌ ولی با این دلایل نمی‌شود یکپارچگی تهران را به لحاظ امکانات و خدمات از بین برد.»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران توضیح داد:‌ «معمولاً نقدی وارد است مبنی بر اینکه شهرداری تهران پسماند این شهر را در شهرستان ری می‌آورد و هزینه‌های آن را پرداخت نمی‌کند که این موضوع درست است و ما هم می‌پذیریم. شهرداری باید تمهیدات تازه‌ای برای شهرستان ری بیندیشد و کمک بیشتری به این شهرستان بکند. ولی این موضوعات نباید دستاویز جداسازی ری از تهران قرار گیرد،‌ چراکه هیچ منطق علمی‌ای ندارد. تهران درآمد متمرکزی دارد و درآمد هر منطقه ملاک نیست.»

مردم شهرری چه می‌خواهند؟

پیشتر در دوره حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران هم طرح جداسازی شهرری از تهران مطرح شد. در آن زمان نیز پایتخت‌نشینان با آن مخالف بودند و افرادی که نمایندگی آن منطقه را بر عهده داشتند و یا خودشان اهل آن محل بودند از این طرح حمایت کردند.

این در حالی است که بخشی از مردم شهرری هم ترجیح می‌دهند نام تهران را داشته باشند در حالی‌که این جداسازی، بودجه‌ای جدید به ری منتقل می‌کند و همزمان نظارت مرکزی پایتخت بر آن کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها