کد خبر: 354383
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۴:۳۵:۲۷
| |

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر:

حمایت‌های داوطلبی حرف نخست را در امدادرسانی به حادثه دیدگان می‌زند

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر، گفت: بن مایه های اعتقادی و همبستگی ملی در شرایط سخت نشان می دهد که هنوز افکار عمومی و حمایت های داوطلبی حرف نخست را در امدادرسانی به حادثه دیدگان و کمک به همنوعان می زند.

حمایت‌های داوطلبی حرف نخست را در امدادرسانی به حادثه دیدگان می‌زند
کد خبر: 354383
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۴:۳۵:۲۷

اعتمادآنلاین| محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر، در پاسخ به این سوال که بازبینی جهانی گزارشات داوطلبی نشانگر تغییرات محسوس و زیاد شیوه عمل داوطلبان به دلیل تغییرات سریع جهانی از جمله شهرنشینی، جهانی شدن، تغییرات در انتظارات، تغییرات اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی را نشان می دهد با توجه به بازبینی جهانی یادشده جمعیت هلال احمر چه برنامه هایی را برای حضور داوطلبان برای حضور در فعالیت های بشردوستانه و عام المنفعه را در دستور کار دارد، این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: داوطلبان در زمان حاضر بیشتر از فرهنگ جامعه پیروی می کند و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر چند در ریزش آنان موثرند ولی بن مایه های اعتقادی و همبستگی ملی در شرایط سخت نشان داده هنوز افکار عمومی و حمایت های داوطلبی حرف اول را می زند البته جمعیت هلال احمر نیز با بهره گیری صنفی و طبقه بندی بر اساس علایق و ایجاد گروه های صنفی و دعوت به همکاری بر اساس مسئولیت اجتماعی که در مقابل جامعه و هموطنان دارد در این زمینه با برگزاری همایش ها، نشست های صنفی و گرامی داشت روز جهانی داوطلبان تاثیر خوبی را در جامعه ایرانی داشته است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌های برای تعیین شاخص‌های عملیات امداد و نجات، اسکان، تغذیه اضطراری و مدیریت سانحه در کشور دارید نیز گفت: برنامه پاسخگویی جمعیت هلال احمر و همچنین برنامه پنج ساله جمعیت راهبرد و ظرفیت های مناسبی را بر تعیین شاخص های یادشده فراهم کرده اند و هم اکنون دستورالعمل ها و چک لیست های لازم در سازمان های زیر مجموعه جمعیت هلال احمر تهیه شده است. همچنین تمام شاخص های جمعیت هلال احمر نیز در قالب یک طرح پژوهشی در حوزه مرکز تحقیقات تاب آوری جمعیت هلال احمر در حل انجام است.

پیروی توضیح داد: از دیگر اقدامات این برنامه پاسخگویی جمع آوری اطلاعات خانوارها و برنامه ریزی برای دستیابی به خانواده‌ها به خدمات در زمان حادثه و کالاهای حمایتی پس از ساعات اولیه حادثه و یا در زمان وقوع بحران بصورت به روز مبتنی برآمار دقیق ساکنان منطقه حادثه دیده است.

وی ادامه داد: در حوزه اسکان و تغذیه اضطراری یکی از مشکلات، ضرورت همکاری سازمان های دیگر جهت ایجاد اردوگاه و امنیت در زمان بحران است که سعی شده بر اساس برگزاری جلسات مشترک بین سازمانی و استفاده از ظرفیت کارگروه تخصصی امداد و نجات این مشکلات برطرف شود. همچنین دستورالعمل اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری نیز با همکاری سازمان های دیگر آماده شده و در حال ابلاغ است. بدیهی است امنیت نیرو های امدادی و عمل کننده در زمان حوادث یکی از الزامات و استانداردهاست که دستگاههای متولی امنیت تلاش خود را معطوف به موضوع می کنند، تا امنیت مناطق حادثه دیده را برقرار کنند و از ورود افراد غیر مرتبط به منطقه جلوگیری کنند. در غیر این صورت تبعاً توزیع خدمات و اقلام حمایتی با مشکلات جدی و بعضاً غیرعادلانه مواجه می شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: گستردگی حادثه می تواند تلاش بی وقفه متولیان امنیت را تحت شعاع قرار دهد نظیر در زلزله کرمانشاه و سیل اواخر سال 97 که بعضاً عوامل امدادی با خشونت های نیز مواجه شدند. از این رو کمک و حمایت مردم به ویژه مناطق حادثه دیده کمک بسیار موثری در ایجاد امنیت و توزیع خدمات و کالا خواهد بود که در این خصوص ایجاد خانه های هلال در مناطق روستایی تحت مخاطرات از جمله برنامه هاست که از طریق نیروهای داوطلب آموزش دیده با تسهیل گری جمعیت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که نقش مدیران عملیاتی هلال احمر ر مدیریت امنیت حوادث غیرمترقبه چه مقدار است نیز گفت: مدیریت امنیت در حوادث بر عهده نیروهای انتظامی با همکاری نیروهای نظامی، ارتش و سپاه است که باید مقوله امنیت را برای انجام سلسله عملیات جست و جو، اسکان و تغذیه اضطراری آماده کنند ولیکن به هر حال هماهنگی بین مدیران عملیاتی هلال احمر و مسئولان شورای تامین امنیت استان می‌تواند نقش موثری در کاهش تبعات بحران‌ها داشته باشد.

پیروی در پاسخ به این سوال که نقش گروه های حمایت های روانی و روانشناختی در بلایا را چه مقدار ارزیابی می کنید، اظهار داشت: از جمله وظایف سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و بهزیستی و براساس اساسنامه سازمان نظام روانشناسی است که جوانان هلال احمر با تشکیل تیم های (سحر) ساماندهی حمایت روانی از طریق آموزش هایی که دیده اند سازماندهی و با حضور مستمر در مناطق حادثه دیده تا ماه ها بعد از حادثه ارائه خدمت می کنند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چه برنامه های برای طراحی سیستم های نوین هشدار سریع و زود هنگام و سامانه‌های پیش بینی حادثه در زمان های اضطراری دارید، افزود: این امر در قانون مدیریت بحران متولی دیگری دارد وظیفه هلال احمر در حوادث و قبل از حوادث آموزش همگانی و در زمان پاسخگوی وظیفه امداد و نجات و در صورت ضرورت اسکان موقت است، از این رو طراحی سیستم های نوین هشدار زودهنگام و سامانه های پیش بینی حادثه مرتبط با حوزه فعالیت هلال احمر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای بکارگیری الگوی مناسب برای بسته بندی اقلام و کالاها در بحران و در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده دارید، نیز گفت: بند پ ماده 9 قانون مدیریت بحران کشور تهیه اطلس ملی مخاطرات را بر عهده سازمان مدیریت بحران قرار داده است که بر اساس این اطلس، مناطق پرخطر در کشور شناسایی شده و پس از آن با 2 رویکرد حادثه اصلی سیل و زلزله که در کشور شایع است، اقلام امدادی مورد نیاز حادثه دیدگان براساس الگوی خانوار ملی که در بررسی نتایج سرشماری مرکز آمار ایران با بعد 3.3 نفر در مناطق شهری و 3.4 نفر در مناطق روستایی و در نهایت چهار نفر تعیین و اقلام براساس نیاز یک خانوار چهار نفره شامل چادر، پتو، بسته غذایی و بسته های بهداشتی توزیع می شود، البته اقلام بهداشتی به صورت تک نفره بسته بندی شده و اقلام مورد نیاز زنان، مردان، کودکان و نوزادان در آن قرار داده می شود. باید این نکته را مد نظر قرارداد که توجه به فرهنگ و ذائقه غذایی قالب کشور، از نکات بسیار مهم است و توزیع بسته های غذایی با توجه به خرده فرهنگ های خاص هر شهر و استان انجام می شود.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تعامل هلال احمر با سایر دستگاه‌های مسئول در امر امدادرسانی در انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی چیست، اظهار داشت: با عنایت به بخش 2 از بند ب ماده 14 قانون جدید مدیریت بحران کشور وظیفه نجات آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و انتقال آنها به مراکز درمانی، اسکان اضطراری و تامین مایحتاج بر عهده هلال احمر قرارداده شده است که با همکاری سایر دستگاه های امدادرسان در این خصوص اقدام کند.

وی گفت: در همین راستا و برای بالابردن سرعت پاسخگویی در حوادث نسبت به انعقاد تفاهم نامه همکاری با مرکز ژئوفیزیک، سازمان راهداری، وزارت بهداشت، فدراسیون کوهنوردی و نظایر آن اقدام شده است و برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات مشترک با دیگر سازمان ها در خصوص هماهنگی های بین سازمانی در دستور کار قرار دارد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمدهای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی Impartiality، بی طرفی Neutrality، استقلال Independence، خدمت داوطلبانه Voluntary Services، بشردوستی Humanity، یگانگی Unity و جهانشمولی Universality است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها