نان بی‌کیفیت درسفره‌های مردم گناوه

بیشتر نانوایی‌های شهرستان گناوه پخت بی‌کیفیت و نامرغوب در سفره‌های مردم قرار می‌دهند و با وجود نارضایتی شهروندان از این وضعیت ولی اعتراض‌های آنها راه به جایی نبرده‌است.

نان بی‌کیفیت درسفره‌های مردم گناوه
کد خبر: 354385
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۴:۳۸:۰۲

اعتمادآنلاین| نان همواره به عنوان یکی از نیازهای بشری، روزانه در سبدغذایی مردم قرار دارد و همین امر باعث شده که تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار تا مردم بدون دغدغه از آن استفاده کنند.

مصرف نان در شهرستان گناوه به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت و بواسطه قطب گردشگری استان بوشهر جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های خانواده‌ها دارد و ضروری است که با کیفیت و مرغوبیت به دست مصرف کننده برسد.

مردم این شهرستان تاکید کردند: با توجه به اینکه نان در تامین و سلامت غذایی مردم نقشی بسزا و مصرف بالایی در بین جامعه دارد، از مسئولان انتظار داریم برای تغییر وضعیت کنونی تدبیر و چاره اندیشی کنند.

هرچند در سال‌های اخیر در کارگروه آرد و نان این شهرستان برای ارتقای کیفیت نان تدابیر خاصی اتخاذ شده اما تغییر آن‌چنانی حاصل نشده و همچنان نان بی‌کیفیت در سر سفره‌های مردم خودنمایی می‌کند.

تکه تکه شدن و خشکی بیش ازحد و حالت خمیری بودن از جمله مواردی است که مردم این شهرستان بشدت ابراز گله‌مندی دارند.

یکی از شهروندان گناوه‌ای گفت: کیفیت نان در بیشتر نانوایی‌های شهرستان مدتی است به شکل چشمگیری پایین آمده و مردم و حتی گردشگرانی که به این شهر مسافرت می‌کنند گله‌مند و ناراضی هستند.

حسین احمدی افزود: کیفیت پخت نان مدت‌ها در بیشتر نانواییها بجز تعداد معدودی پایین است و مسئولان مربوطه در حل این مشکل باید برنامه‌ریزی کنند.

شهروند دیگری گفت: نانی که به دست مردم این شهرستان می‌رسد از کیفیت بدی برخوردار است به گونه‌ای که در هنگام مصرف مشابه لاستیک بوده و امکان جویدن آن بسیار سخت و دشوار است.

بهروز شهابی افزود: چندین بار که نان از نانوایی‌های محلات مختلف خریدم بمحض هوادهی، خشک و تکه تکه میشود و در هنگام مصرف امکان خوردن آن برای خود و خانواده مشکل ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: برای بهبود و کیفیت بخشی نان در این شهرستان باید تدابیر ویژه‌ای توسط مسئولان نظیر برگزاری دوره شیوه‌های پخت نان برای نانوایان برگزار و آنان را ملزم به رعایت استانداردها و بهداشت و شیوه‌های صحیح پخت کرد.

وی بیان کرد: هرچند مسئولان برای ارتقای نان در شهرستان اقداماتی انجام داده‌اند اما باید با نظارت مستمر بر کار نانوایی‌ها رضایتمندی مردم حاصل شود.

دیگر شهروند گناوه ای گفت: سفید و شفاف بودن نان برخی از نانوایی‌ها باعث شده تا مردم نسبت به استفاده آنان از جوهر قند مشکوک شوند.

کریم محمدی افزود: در صورتیکه استفاده از جوهر قند در این نانوایی‌ها اثبات شود باید با آنانی که سلامت مردم را به مخاطره جدی انداخته‌اند بشدت برخورد و اجازه فعالیت به آنان ندهند.

وی اظهارداشت: جوهر قند ماده خطرناکی است که در صنایع رنگرزی استفاده و تاثیرات مخربی روی بدن انسان از جمله عوارض جشمی، گوارشی و پوستی برجای خواهد گذاشت.

آرد عامل بی‌کیفیتی نان گناوه

رئیس اتحادیه نانواداران گناوه گفت: نامرغوبی و بی‌کیفیتی کارخانه‌های آرد استان بوشهر از عمده مشکلات گریبانگیر نانوایی‌های این شهرستان است و تا زمانی که بدین منوال باشد نان با کیفیت به دست مردم نخواهد رسید.

رضا نظری افزود: برای حل مشکل بی‌کیفتی آرد استان بوشهر باید به نانوایی‌های شهرستان اجازه دهند از دیگر استان‌ها خریداری کنند.

وی پایین بودن نرخ نان را از دیگر مشکلات نانوایی‌های این شهرستان دانست و گفت: باتوجه به گران شدن بیشتر کالاها و اقلام قیمت کنونی نان که هر قر ص 200 تومان است، سودی نصیب نانوادار نمی‌کند و متضرر می‌شود.

نظری گفت: از مسئولان مربوطه انتظار داریم در زمینه نرخ نان چاره اندیشی کنند و تصمیمی بگیرند که برای نانوادار مقرون به صرفه باشد و بار زیاد مالی را که متحمل می‌شود جبران کند.

رئیس اتحادیه نانواداران گناوه بیان کرد: استفاده از جوهر قند توسط نانوایی‌ها شایعه است و صحت ندارد.

آرد استان بوشهر کیفیت خوبی دارد

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی گناوه برخلاف ادعای رئیس اتحادیه نانواداران آرد مصرفی شهرستان را که از سه کارخانه برازجان تامین می‌شود دارای کیفیت خوب دانست.

شهباز عرب زاده گفت: حدود 90 درصد کارخانه‌های استان بوشهر از تکنولوژی روز برخوردار است و آرد آنان کیفیت خوبی دارد.

وی اظهار داشت: به نانوایی‌های شهرستان اعلام شده در صورتی که آرد تحویلی آیتم لازم را نداشته باشد از پخت آن خودداری کنند و برگشت دهند.

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی گناوه افزود: کارخانه‌های آرد موظف شده‌اند آرد بدون آیتم‌های لازم را در اسرع وقت حمل و با دارابودن آیتم‌های جایگزین آن کنند.

عرب زاده گفت: به منظور کیفیت نان شهرستان تلاش‌های زیادی شده اما وضعیت نامطلوب است که برای ارتقای آن نیاز است که خود مردم مطالبه‌گری و نان با کیفیت از نانوایی‌ها درخواست کنند.

وی ادامه داد: نه تنها خود مردم مطالبه‌گری نمی‌کنند بلکه اگر فردی هم به کیفیت نان اعتراض کرد مورد شماتت بعضی افراد قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: درگشت‌های مشترک بارها شاهد بودیم که مردم نه تنها به کیفیت نان معترض نمی‌شوند بلکه حمایت خود را اعلام می‌کنند.

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی گناوه گفت: مردم این شهرستان مطمئن باشند همانگونه که همه دستگاه‌ای اجرایی سعی بر حل مشکلات نانوایان دارند، چنانچه به کیفیت نان عرضه شده اعتراض دارند از آنان بصورت جدی حمایت و پیگیری خواهد شد.

وی افزود: آرد در این شهرستان به دو صورت یارانه‌ای و نیمه یارانه تحویل نانوایان می‌شود که یارانه‌دارکامل شامل نانوایان لواش و تافتون و آرد نیمه یارنه‌ای به نان‌های نیمه حجیم و حجیم اختصاص دارد.

وی گفت: آرد خانه پز روستایی نیز ماهانه در اختیار تعاون روستایی شهرستان قرار می‌گیرد تا در روستاهای بدون نانوا توزیع شود.

50 پرونده تخلف برای نانوایی ها تشکیل شد

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گناوه گفت: در پی گزارش‌های مبنی بر کیفیت نداشتن و نظارت نکردن بر نانوایی‌های شهرستان، این انجمن به همراه دستگاه مربوطه گشت‌های مشترک در طول فصول سال دایر می‌کند.

عبدالعلی صیادی افزود: در 6 ماه اول امسال با بازدیدهای صورت گرفته 51 پرونده تخلف برای نانوایی‌ها تشکیل و به اداره تعزیرات جهت جریمه معرفی شدند.

وی ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده را 100 میلیون و 800 هزار ریال اعلام کرد و گفت: کم فروشی، رعایت نکردن مسایل بهداشت فردی و محیطی، بسته‌بندی غیرمجاز نان در پلاستیک و رعایت نکردن دستورات کمیسیون آرد و نان از عمده تخلفات این نانوایی‌ها بوده است.

جوهر قند در نان مصرفی مردم مشاهده نشد

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: این شبکه براساس وظایف تعیین شده بطور مستمر از نانوایی‌ها بازدید و در صورت تخلف با آنان برخورد می‌کند.

محمد بازیاری در باره استفاده نانوایی‌ها از جوهر قند افزود: استفاده از جوهر قند در نانوایی‌ها تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده یا اثبات در نمونه‌های آزمایشگاهی به شدت برخورد می‌شود.

وی گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان از چند نانوایی هیچگونه علایم و نشانه‌ای از وجود جوهر قند در نان عرضه شده مشاهده نشد.

وی اظهار داشت: کارشناسان این اداره در صورت مشکوک بودن استفاده نانوایی‌ها از جوهر قند نمونه آن را برای آزمایش گرفته و به آزمایشگاه استان ارسال می‌شود.

بازیاری بیان کرد: مردم در صورت هرگونه تخلفی که ارتباط با این شبکه دارد اطلاع تا پیگیری لازم بعمل آید.

عمل‌آوری نان ضروری است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناوه گفت: مسئولان دستگاه‌های مرتبط هر کدام نسبت به نان مصرفی مردم وظایف مشخص دارند که این اداره بازرسی و نظارت و برخورد با متخلفان را با برپایی گشت‌های مشترک را برعهده دارد.

محمد حسین داریونی افزود: برپایی نشست‌های کارگروه آرد ونان نیز بصورت ماهانه در فرمانداری و در صورت ضرورت نیز فوق‌العاده برگزار و تصمیم‌های اتخاذ شده اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: عمل‌آوری در تهیه نان بسیار مهم است که نانوایی‌ها باید در انجام آن با فراگیری دوره‌های آموزشی تخصصی به آن پای بند باشند.

داریونی اظهار داشت: خواباندن خمیر و استفاده از مایه از نکات بسیار ضروری است که نان باکیفیت به دست مردم خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه پروسه تهیه نان بر عهده چندین دستگاه است اگر به یک دستگاه محول شود عملکرد بهتری شاهد خواهیم بود.

شهرستان گناوه با جمعیت 103 هزار نفر در شمال استان بوشهر دارای بیش از 50 واحد نانوایی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها