کد خبر: 354433
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۵۸:۳۱
| |

وجیه الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

85 درصد از اشتغال معادن کشور مربوط به معادن کوچک است

وجیه الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: 85 درصد از سهم اشتغال معادن و 65 درصد از تولیدات معدنی کشور را معادن کوچک به خود اختصاص داده‌اند.

85 درصد از اشتغال معادن کشور مربوط به معادن کوچک است
کد خبر: 354433
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۵۸:۳۱

اعتمادآنلاین| وجیه الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای هماهنگی معادن کوچک مقیاس استان اصفهان افزود: 98.3 درصد از معادن ایران جزو معادن کوچک محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: معادن کوچک و متوسط از جایگاه ویژه و اثرگذاری در بخش معدنی کشور برخوردارند.

وی گفت: طرح احیای معادن کوچک مقیاس در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سال‌ها پیش مطرح و امسال میزان حمایت از این معادن بیشتر شد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان‌اینکه محور اصلی این طرح به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: تامین مالی این طرح از طریق سرمایه‌گذاری انجمن‌ها، خانه معدن، اتاق بازرگانی و فعالان این بخش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 2 نفر از مجموع اعضای چهار نفره شورای هماهنگی معادن کشور، از تشکل‌ها انتخاب می‌شوند و علاقمندی و احساس وظیفه در بخش خصوصی و تشکل‌ها و انجمن‌ها، محور اصلی کار در این بخش محسوب می‌شود.

جعفری تصریح کرد: این شورا در گذشته 15 استان کشور را دربرداشت اما هم‌اکنون دامنه شمول آن، همه استان‌ها، بخش‌ها و مواد معدنی را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بیشتری در اصفهان نسبت به سایر استان‌ها در زمینه معادن آهن، مس، سرب و منگنز انجام شده است.

وی ادامه داد: فعالان معدنی، نقدینگی را نخستین مشکل خود اعلام می‌کنند، اما مشکلات معادن کشور باید بدرستی تشخیص داده شود و مورد توجه جدی قرار گیرد.

جعفری افزود: ما بدنبال این هستیم که از ستاد اقتصاد مقاومتی، مصوبات موثری برای معادن کشور دریافت کنیم و فعالان معدنی باید در این بخش به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: دولت باید بستر حرکت برای افرادی که منابع مالی و علاقه فعالیت در بخش معدن را دارند، فراهم کند.

نخستین جلسه شورای هماهنگی معادن کوچک مقیاس استان اصفهان با حضور رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان اصفهان در این اداره کل برگزار شد.

اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های با ظرفیت‌های بالای معدنی در کشور، حدود 840 معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال دارد که نزدیک به 400 واحد از آن سنگ‌های تزئینی است.

حدود 30 درصد از سنگ‌های تزئینی این استان به‌صورت خام و فرآوری نشده به سایر کشورها صادر می‌شود.


سنگ‌های تزئینی، طلا، شن و ماسه، سنگ آهک، سنگ‌آهن، مس، سرب و روی از مهمترین محصولات و تولیدات معادن این استان محسوب می‌شود.

این استان از نظر تعداد معادن فعال در صدر استان‌ها اما از نظر دولت در رده چهارم کشور جای گرفته است.


اصفهان قطب تولید سنگ ساختمان کشور است و حدود 2 هزار واحد سنگبُری در این استان وجود دارد که از این تعداد حدود یکهزار و 30 واحد صنعتی، 700 واحد صنفی و بقیه واحدهای بدون مجوز است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر دارد.

این خطه با حدود 840 معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 180 هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها