علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی آموزش و پرورش:

کتاب و مجلات از سبد خانوارها حذف شده است

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه در شرایط اقتصادی کنونی و بالا رفتن قیمت کتاب برخی از محصولات فرهنگی مانند کتاب و مجلات از سبد خانوار حذف شده است.

کتاب و مجلات از سبد خانوارها حذف شده است
کد خبر: 354467
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۷:۴۹:۴۹

اعتمادآنلاین| علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، روز چهار شنبه در جلسه هم اندیشی با ناشران کتاب های چهارمین دوره جشنواره دانایی و توانایی در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: با همه این موارد معتقدیم برای تجهیز کتابخانه های کلاسی باید از مشارکت دانش آموزان و اولیای آنها استفاده کنیم زیرا هرگاه از ظرفیت مشارکت دانش آموزان بهره بردیم و کارهای بزرگی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد لازم است وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، خیران و ناشران در زمینه تخفیف کتاب وارد شوند تا بتوانیم کتاب ها را با قیمت مناسب به دست دانش‌آموزان برسانیم.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گفت: به منظور اینکه کتاب‌های متناسب به دست دانش‌آموزان برسد کارگروه تخصصی ایجاد کردیم تا کتاب ها از تمام منظر های تربیتی مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت کتاب‌هایی به دست دانش‌آموزان برسد که بتواند نیازهای فرهنگی و معرفتی آنها را برطرف کند.

وی ادامه داد: لازم است تا خیرین همانگونه که تجهیزات و امکانات مدارس ورود پیدا کرده اند به مسئله تجهیز کتابخانه‌های مدارس نیز ورود پیدا کنند تا بتوانیم این کتابخانه ها را با کتاب‌های مناسب تجهیز کنیم زیرا علاوه بر اینکه ما به تجهیزات و امکانات مناسب نیازمندیم باید فکر، ذهن و اندیشه دانش آموزان را نیز با کتاب مناسب تجهیز کنیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرحی با عنوان وجین کتابخانه ها را آغاز کردیم تا کتاب های نامناسب و مازاد و قدیمی را از مدارس جمع‌آوری کنیم و زیرا معتقدیم باید محتوای کتاب ها متناسب با دانش آموزان و با محتوای جدید باشد تا بتواند نیازهای دانش آموزان را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل نشر کتاب‌های کودک و نوجوان باید به صورت جمعی فکر کنیم و علاوه بر این ناشرین نیز باید کتاب هایی بر اساس نیازهای دانش آموزان منتشر کنند.

فرهاد قاسم پور، رئیس اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: شما ناشران باغبان های فکر و اندیشه در بین نسل های مختلف هستید و نهال فکر و اندیشه را در کودکان می کارید بنابراین محصولات فرهنگی شما به کودکان روش تفکر صحیح و روش ساختن آینده را می آموزد.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین وظایف مختلفی برای ترویج کتاب و کتابخوانی مشخص شده است بنابراین کارهای متنوعی در عرصه کتاب و کتابخوانی در آموزش و پرورش انجام می شود که متاسفانه برخی از آنها از دید رسانه‌ها مخفی می ماند.

رئیس اداره فرهنگی و هنری گفا: کتاب های درسی بر اساس سند درسنامه ملی و سند تحول بنیادی پژوهش محور نوشته شده است و این پژوهش محوری دانش آموزان را به سمت کتاب و کتابخوانی رهنمون می سازد.

وی تصریح کرد: بنابر این با چنین رویکردی در کتاب های درسی موضوع تجهیز کتابخانه های آموزشگاهی همواره مورد نظر بوده است و در طول ایام سال وبه صورت ویژه در هفته کتاب و کتابخوانی این اقدام انجام می شود.

قاسم پور ادامه داد: با تمام اقداماتی که در آموزش و پرورش انجام می شود اما خلاهای بزرگی در حوزه کتاب و کتاب خوانی همچنان وجود دارد بنابراین نیازمند آن هستیم که در عرصه کتاب و کتابخوانی همه نهادهای دست‌اندرکار به کمک آموزش و پرورش بیایند و در این امر خطیر کمک حال آموزش و پرورش باشند.

وی ادامه داد: امسال چهارمین دوره جشنواره دانایی توانایی برگزار می شود که اتفاق ویژه در زمینه کتاب و کتابخوانی است و قصد داریم کتاب های مناسب به دست دانش‌آموزان برسد البته کمیت کتاب ها برای ما مهم نیست برای همین موضوع تیم متخصص و حرفه ای از میان متخصصان در این زمینه برای انتخاب کتاب‌ها انتخاب شده‌اند و در اصل گلچینی از بهترین کتاب ها به دست دانش‌آموزان خواهد رسید.

محمد گودرزی دهریزی، دبیر جشنواره دانایی و توانایی گفت: متاسفانه به دلیل بعضی از سیاست های اشتباه در گذشته تعدادزیادی کتابهای نامناسبی در کتابهای خانه های مدارس وجود دارد که همه باید جمع آوری شوند.

وی افزود: معتقدیم اگر در هر گروه سنی دانش آموز تنها 40 کتاب مناسب بخواند می تواند نیازهای خود را برطرف کند و نیاز نیست کتاب متعدد دیگر را مطالعه کند زیرا همین تعداد کتاب می تواند نیاز های دانش آموزان را برطرف کند.

دبیر جشنواره دانایی و توانایی خاطرنشان کرد: در جشنواره دانایی توانایی به دنبال آن هستیم که کتاب‌های مناسب را به دست دانش‌آموزان برسانیم و برای هر گروه سنی 10 عنوان کتاب را معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در دانایی و توانایی سیاست کلی ما نه نویسنده برجسته است و نه ناشر برجسته بلکه ملاک ما کتاب خوب است و نباید مرعوب نام نویسنده، نام ناشر شویم زیرابرخی از نویسنده ها و ناشر های بزرگ هم ممکن است آقار ضعیفی داشته باشند د همچنین نباید مرعوب احساسات خود در زمینه یک کتاب شویم.

گودرزی دهریزی خاطرنشان کرد: ما در جشنواره دانایی و توانایی تنها به عنصر فرهنگی می‌اندیشیم و به دنبال منفعت اقتصادی در این زمینه نیستیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها