کد خبر: 354515
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۵۲:۰۰
| |

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خبر داد؛

ورود روزانه 5300 تن پسماند به آرادکوه ظرف مدت 6 ماه

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از ورود روزانه 5300 تن پسماند در شش ماهه نخست امسال به مجموعه آرادکوه خبر داد.

ورود روزانه 5300 تن پسماند به آرادکوه ظرف مدت 6 ماه
کد خبر: 354515
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ۱۵:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در همایش بین‌المللی کلیماتون گفت: این رویداد پس از توافق پاریس هر سال برگزار خواهد شد و امسال شهرداری تهران به صورت گسترده این رویداد را با تمرکز بر موضوع کاهش تولید پسماند برگزار می‌کند. محوریت رویداد کلیماتون مقابله با تغییرات اقلیمی است و یکی از مولفه‌ها در این زمینه بحث تولید و مراکز دفن پسماند است.

وی افزود: از آنجا که پسماند باعث تولید گاز متان می‌شود و این گاز از عوامل مخربی است که نقش موثری در گرمایش زمین دارد. قطعا موضوع پسماند و مدیریت آن در محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه محور رویداد کلیماتون امسال تلاش برای کاهش تولید پسماند است، افزود: روزانه حدود 8000 تن پسماند به مجموعه آرادکوه وارد می‌شود. بنابراین هر اقدامی که تولید پسماند را کاهش دهد و در جهت بازیافت و مباحث اقتصادی مربوط به آن و همچنین جلب مشارکت‌های مردمی باشد کمک می‌کند که نگاه متفاوتی به پسماند داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه بر اساس آخرین‌ آمار در شش ماهه نخست سال جاری روزانه 5300 تن پسماند آرادکوه وارد شده است، افزود: 68 تن پسماند بیمارستانی و 38 هزار تن خاک و نخاله‌های ساختمانی حاکی از تولید بی رویه پسماند در تهران است که آب، خاک و حتی هوا را نیز آلوده می‌کند. از سال 83 قانون جامعی به نام قانون مدیریت پسماند وجود دارد که مباحث کلیدی از جمله تفکیک وظایف دستگاه‌های مختلف در زمینه پسماند را به روشنی مشخص کرده است.آئین‌نامه اجرایی این قانون نیز در سال 84 ابلاغ شده و پس از آن آئین‌نامه‌هایی توسط دولت در زمینه پسماند تصویب شد اما به دلایل عدیده‌ای این قوانین به نحو مطلوب اجرایی نشده است.

انصاری تاکید کرد: شاید یکی از دلایل عدم اجرای این قوانین عدم آگاهی دستگاه‌های ذیربط باشد. البته شاید فقدان ضمانت اجرا نیز سبب شده که با گذشت 14 سال هنوز در اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه باشیم.

وی با اشاه به برخی قوانین مربوط به مدیریت پسماند تاکید کرد: قوانین ما بازدارندگی لازم را ندارند و برخی نهادها خود تولید کننده پسماندهای خطرناک هستند. ناچیز بودن مجازات‌ها و بی توجهی به آموزش‌ها و مشارکت‌های مردمی از عوامل مهم عدم توفیق در کاهش تولید پسماند است. بی تردید جلب مشارکت مردم از مهمترین مواردی است که باید به طور کامل به آن پرداخته شود و تا زمانی که شهروندان مشارکت نکنند نمی‌توان اهداف را به پیش برد. البته نظارت دقیق و کافی بر اجرای قوانین در این زمینه وجود ندارد.

وی فقدان همکاری‌های فرابخشی در مدیریت پسماند را از دیگر مشکلات این حوزه خواند و افزود: به نظر می‌رسد در واحدهای صنعتی تولید کننده پسماند اطلاع کافی درباره مدیریت این پسماندها وجود ندارد. تاکید ما بر این است که باید زمینه مشارکت‌های شهروندی و بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند را فراهم کنیم که امیدوارم این نشست این مهم را محقق کند و بتوانیم از ایده‌های نو استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها