وزیر دفاع آمریکا اروپایی‌ها را به کمک به عربستان در برابر ایران فراخواند

وزیر دفاع آمریکا در یک سخنرانی با تکرار اتهام‌زنی به ایران، از شرکای اروپایی واشنگتن خود در ایجاد «بازدارندگی» در برابر ایران، با آمریکا همراه شوند.

وزیر دفاع آمریکا اروپایی‌ها را به کمک به عربستان در برابر ایران فراخواند
کد خبر: 354586
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۲:۵۲:۰۴

اعتمادآنلاین| مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر اتهام حمله ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را تکرار کرد.

وی که در مؤسسه «صندوق مارشال» در شهر بروکسل سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سفر اخیرش به عربستان سعودی، گفت: «در عربستان سعودی، به تقویت متحدان خود از طریق [فروش] هواپیماها، سامانه‌های پدافند موشکی و هوایی و دیگر تجهیزات دفاعی بیشتر ادامه می‌دهیم.»

اسپر افزود: «به متحدان خود در اروپا توصیه می‌کنیم که مسیر ما را ادامه داده و آن‌ها هم برای ایجاد بازدارندگی در برابر ستیزه‌جویی ایران حمایت خود را ارائه کنند تا به گسترش ثبات در منطقه کمک و از نظم قانون‌محور بین‌المللی دفاع شود.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: «ایران به فعالیت‌های شرارت‌بار در سرتاسر خاورمیانه ادامه می‌دهد. حمله اخیر به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان سعودی نمونه‌ای از این اقدامات است. ایران تهدیدی مداوم برای شرکای ما در آن منطقه به شمار می‌آید.»

اظهارات اسپر علیه ایران و اتهام‌زنی در مورد حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در حالی است که ارتش و انصارالله یمن مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته و آن را پاسخی مشروع به حملات پنج ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مردم یمن توصیف کرده‌اند.

واشنگتن با وجود اینکه بارها وعده داده مدارک خود در مورد نقش ایران در این عملیات را منتشر می‌کند، اما با گذشت چندین هفته از آن حادثه، این وعده آمریکا عملی نشده است. با این حال، مقام‌های آمریکایی به اتهام‌زنی بدون ارائه سند به ایران ادامه می‌دهد.

استمداد آمریکا از اروپا برای مقابله با ایران

اسپر در بخش پرسش و پاسخ این نشست، در مورد سفر اخیرش به عربستان سعودی، گفت: «در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] نگرانی‌های زیادی در مورد رفتار ایران وجود دارد. این کشور 40 سال است که در سرتاسر آن منطقه رفتاری شرارت‌بار دارد. از آفریقا گرفته تا افغانستان و فراتر از آن، آن‌ها دارند از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. گروه‌هایی مانند حزب‌الله. آن‌ها در یمن از نیروهای نیابتی خود پشتیبانی می‌کنند، آن‌ها برنامه هسته‌ای و موشک‌های دوربرد را دنبال کرده‌اند. تمام این‌ها مایه نگرانی در خصوص مسیری است که ایران می‌رود.»

وی افزود: «این نگرانی‌ها صرفا به خاطر شرکای ما در آن منطقه و نیروهای آمریکایی در آن منطقه نیست، بلکه به این دلیل است که آن‌ها هم [مانند روسیه و چین] دارند نظم قانون‌محور بین‌المللی که می‌دانیم بهترین راه برای اطمینان از امنیت است را به چالش می‌کشند. آن‌ها حمل و نقل کالا از تنگه هرمز را مختل می‌کنند، آن‌ها در این تنگه به کشتی‌ها و نفتکش‌ها حمله کرده‌اند.»

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «بنابراین، تعهد ما به سعودی‌ها و دیگران در آن منطقه این است که شماره یک، از کمک به دفاع از شرکای خود اطمینان حاصل کنیم، شماره دو از انتقال آزادانه تجهیزات دفاع کنیم و شماره سه، اینکه تهران را وادار کنیم که نظم قانون‌محور بین‌المللی را رعایت کند.»

او در مورد احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران، گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، چراکه این برای هیچ‌کس خوب نیست. اما در عین حال پیام من به تهران این است که دچار سوء محاسبه نشوید و خویشتنداری ایالات متحده را با ضعف اشتباه نگیرید، چراکه اگر لازم به کاری باشد، ما چنانکه لازم است اقدام خواهیم کرد.»

اسپر افزود: «در عین حال معتقدم که این هم یکی دیگر از مواردی است که تمام بار مسئولیت نباید به تنهایی بر دوش ایالات متحده باشد. همه ما در حفظ نظم قانون‌محور بین‌المللی و امنیت آن منطقه منفعت داریم. من با بسیاری از متحدان خود در ناتو گفت‌وگو داشته‌ام و به آن‌ها توصیه کرده‌ام که اگر می‌توانند تجهیزات دفاعی بیشتری در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] مستقر کنند تا بتوانیم به آن‌ها در دفاع از خود کمک و یاری کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «چند روز پیش در عربستان با سران ستاد مشترک ارتش‌های چندین کشور عضو ناتو دیدار بسیار خوبی داشتم و امیدوارم که بتوانیم به تعهدی واقعی برای اقدام جمعی جهت اطمینان از دفاع از آن منطقه و امنیت آن، دست یابیم.»

حمله «غیرقابل توجیه» ترکیه به شمال سوریه

اسپر در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به حمله اخیر ترکیه به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه اشاره کرد و آن را «حمله‌ای غیرقابل توجیه» خواند که «دستاوردهای سال‌های اخیر» در سوریه را در معرض خطر قرار داده است.

این در حالی است که عملیات ترکیه پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود دستور عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این مناطق را صادر کرد. رسانه‌های آمریکایی این اقدام را «چراغ سبز» به عملیات ترکیه توصیف کردند. این عملیات این هفته با توافق میان آنکارا و مسکو متوقف شده است.

اسپر در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به افزایش بودجه دفاعی فراخواند و گفت هرچند که آمریکا به بند دفاع جمعی ناتو متعهد است، اما اعتقاد دارد که همه اعضا با «سهم منصفانه» خود از هزینه‌های دفاعی این پیمان را بپردازند.

بر اساس توافق سال 2014 میلادی، اعضای ناتو باید سالانه 2 درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهند. اسپر گفت تاکنون فقط 8 کشور عضو ناتو این تعهد را اجرایی کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود بارها علیه چین و روسیه هم صحبت کرد و مدعی شد که این دو کشور تلاش می‌کنند تا «به هزینه دیگران»، نظم بین‌المللی را به نفع خود تغییر دهند. وی از «نوسازی تهاجمی» نیروهای نظامی این دو کشور هم انتقاد کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها