نظر قطعی کمیسیون ماده 10 احزاب درباره انتخابات تا چند روز آینده اعلام می‌شود

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: نظر قطعی کمیسیون ماده 10 درباره انتخابات و برگزاری مجدد آن پس از دریافت صورتجلسه هیات‌رئیسه و بررسی نظر آنان اعلام می‌شود.

نظر قطعی کمیسیون ماده 10 احزاب درباره انتخابات تا چند روز آینده اعلام می‌شود
کد خبر: 354625
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۵:۰۷:۰۸

اعتمادآنلاین| حمید ملانوری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور روز پنجشنبه پس از برگزاری دومین دوره انتخابات دبیران کل احزاب برای عضویت در کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بیان کرد: در انتخابات یک هیات رئیسه به انتخاب دبیران کل حاضر در جلسه برای مدیریت اجرای انتخابات و یک هیات نظارت وجود دارد. بنده و دو نفر از اعضای کمیسیون که جزو هیات نظارت هستیم نقش نظارتی داریم و باید روی گزارش هیات رئیسه، نظر دهیم و بعد آن را به کمیسیون ارائه کنیم.


وی افزود: بنابراین هیات رئیسه صورتجلسه را تنظیم می‌کند و به ما ارائه می‌دهد اگر نظر هیات رئیسه به مرحله دوم باشد که طبق قانون، انتخابات در همان جلسه باید برگزار شود و اگر دور دوم باشد ظرف 20 روز آینده برگزار خواهد شد.


ملانوری با بیان اینکه قانون احزاب می‌گوید در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شد در همان جلسه باید برگزار شود، اظهار داشت: اعضای هیات رئیسه گفتند تنفس چند روزه اعلام می‌کنیم که این را باید در گزارش قید کنند. ما این گزارش را در هیات نظارت مطرح و در کمیسیون هم اعلام می‌کنیم، اگر پذیرفته شود این تنفس قابل قبول است و اگر پذیرفته نشود انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود که ظرف 20 روز آینده خواهد بود.


وی اضافه کرد: روال قانونی این است که برای برگزاری انتخابات در مرحله اول باید تعداد دبیران کل به حدنصاب قانونی یعنی دو سوم آنان برسد، لذا با توجه به حضور تعداد 60 نفر از دبیران کل، جلسه امروز به حدنصاب کامل رسید و در مرحله اول انتخابات برگزار شد. اما کاندیداهایی که شرکت کردند حائز نصاب آرا نشدند از این رو برای اینکه به مرحله دوم یا دور دوم کشیده شود باید هیات رئیسه تصمیم بگیرد.


سخنگوی کمیسیون ماده 10 احزاب ابراز امیدواری کرد هیات رئیسه نظر خود را زودتر اعلام کند تا موارد در هیات نظارت و کمیسیون بحث و سپس نظر قطعی اعلام شود.


ملانوری درباره زمان اعلام نظر نهایی کمیسیون گفت: این نظر در چند روز آینده اعلام می‌شود، اگر در مرحله دوم انتخابات بخواهد برگزار شود دو نفری که بیشترین رای را کسب کردند با یکدیگر رقابت خواهند کرد اگر به دور دوم کشیده شود هر سه نامزد رقابت می کنند.

براساس این گزارش، دومین دوره انتخابات دبیران کل احزاب برای عضویت در کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی امروز با حضور 60 دبیرکل برگزار شد. تعدادی از این دبیران کل به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند اما با انتخابات برگزار شد و غفوری فرد 19 رای، حشمتیان 16 رای و کمالی 1 رای از 36 آرای ماخوذه را کسب کردند که به دلیل حدنصاب نرسیدن آرا، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها