کد خبر: 354819
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۳:۲۲:۰۹
| |

سایه رکود اقتصادی جهان بر بازار نفت سنگینی می‌کند

ترس از رکود جهانی بر بازارهای نفت تاثیر گذاشته و بزرگترین سوال در حال حاضر این است که آیا بروز رکود در تولید به بخش های دیگر هم راه می یابد؟

سایه رکود اقتصادی جهان بر بازار نفت سنگینی می‌کند
کد خبر: 354819
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۳:۲۲:۰۹

اعتمادآنلاین| قیمت نفت باتوجه به شایعاتی در مورد کاهش بیشتر تولید نفت اوپک و متحدانش و اطلاعات مربوط به کاهش ذخایر نفت آمریکا، در اواسط هفته کمی بالا رفته ولی اطلاعات اقتصادی همچنان بر آن تاثیر می گذارند.

اطلاعات اقتصادی مربوط به آلمان نشان می دهد که بخش تولید این کشور در منطقه منفی قرار گرفته است. شاخص مدیران خرید آلمان ( PMI) در ماه اکتبر 41.9 ثبت شد که بیشتر از 41.7 ماه سپتامبر است ولی همچنان از عدد 42 که بازار پیش‌بینی می کرد پایین تر است. شاخص پایینتر از 50 نشانه رکود در فعالیت‌های تولیدی است. رقم ماه سپتامبر پایین ترین حد از پایان بحران مالی است.

ولی این ناکارآمدی اقتصادی یک پدیده جهانی است. تجارت تجهیزات آمریکا هم برای دومین ماه پیاپی در سپتامبر کاهش یافت.

کاترپیلار،شرکت صنایع سنگین آمریکا ارقام ناامید کننده ای را برای سه ماهه سوم سال میلادی جاری گزارش داد و پیش بینی سود سالانه خود را پایین آورد. این تولید کننده تجهیزات تا حدی شاخصی است برای فعالیت صنعتی آمریکا. این شرکت اعلام کرد درآمد آن ضربه سختی خورده چون شرکتهای بزرگ به خاطر نگرانی در مورد سلامت اقتصاد جهان از خرید تجهیزات خودداری می کنند.

به عبارت دیگر، پیامدهای جنگ تجاری چین و آمریکا در سراسر جهان حس می شود.

تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 6 درصد افزایش یافت که پایین ترین میزان رشد طی سه دهه گذشته است. اقتصاد چین با مشکلات داخلی و خارجی روبرو است.

فدرال رزرو آمریکا احتمالا نرخ بهره را یک بار دیگر در هفته آینده پایین می آورد. این آخرین اقدام آن در موج جهانی تسهیل پولی است که انتظار می‌رود اقتصاد را به حرکت درآورد. هنوز مشخص نیست بانک‌های مرکزی بتوانند به اندازه کافی در برابر این رکود اقتصادی مقاومت کنند.

بزرگترین سوال در حال حاضر این است که آیا این رکود تولیدی به بخش های دیگر هم راه می یابد؟ خدمات بزرگترین بخش اقتصاد آمریکاست و اقتصاد تا به امروز بیشترین مقاومت را در این بخش داشته است.

یک مشکل بزرگ دیگر برای اقتصاد جهان بخش خودرو سازی است. فروش جهانی خودرو کاهش یافته است و از آن جهت که تولید خودرو بخشی بزرگ در بسیاری اقتصادهای اصلی جهان است، رکود در آن باعث رکود در کل تولید میشود.

بیشترین چیزی که بخش خودروسازی را آزار می دهد احتمال کاهش تقاضای نفت است. فروش کمتر خودرو به طور کلی یعنی رشد پایین مصرف نفت. ولی در همین حین خودروهای برقی هم بدشانسی دیگری برای تقاضای نفت هستند. حتی اگر بازار خودرو دوباره رونق بگیرد، فروش خودرو های دارای موتور های احتراقی داخلی احتمالاً به اوج قبلی باز نمی گردد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها