نسخه جریان‌های فاسد در انتقام از حزب‌الله؛

«استعفای دولت» اسم رمز آشوب در لبنان

خطری که اکنون لبنان را تهدید می‌کند، تلاش احزاب مسیحی حاضر در دولت، برای کنترل و جهت دادن به تظاهرات و شعارهای ضد حزب‌الله و ایجاد ایست‌های بازرسی مسلح در مناطق خود است که با محکومیت مردم و احزاب دیگر روبرو شده است.

«استعفای دولت» اسم رمز آشوب در لبنان
کد خبر: 354876
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۵:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| یک هفته از آغاز تظاهرات و اعتراض‌ها در لبنان می گذرد.

مشکل از آنجا شروع شد که دولت در پی اجرای سیاست های انقباضی، به دنبال موارد جدیدی برای تامین بودجه، مالیات‌های جدیدی بر برخی کالاها و خدمات از جمله دخانیات و سرویس تماس اینترنتی با اپلیکیشن ها وضع کرد، که جرقه اعتراضات بر زیاده‌خواهی مسئولین شد.

وضعیت لبنان از آنجا رو به وخامت گذاشت که چند سالی است با فشارهای آمریکا بر تجار لبنانی خصوصا شیعیان خارج از کشور، انتقال پول به داخل کشور محدود و محدودتر شد و به علت سختگیری بانک‌ها که در راستای سیاستهای آمریکا به تحریم برخی اشخاص دست زدند، برخی تجار سرمایه خود را از بانک‌های لبنان بیرون کشیدند که گفته می شود بالغ بر بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

رییس بانک مرکزی لبنان هم سیاست‌های مالی خاصی وضع کرد که نه تنها خالی از فساد نبود، که به ضرر اقتصاد کشور و خالی شدن خزانه دولت تمام شد.

اعطای وام‌های چند ده میلیون دلاری بدون بهره به سیاسیون و برخی تلویزیون‌های لبنانی، اعطای اوراق قرضه کم بهره به بانک‌ها که باعث می شد با به گردش در آوردن آن در بانک خود، سود فراوانی از جیب مردم و خزانه دولت کسب کنند و در آخرین گام، متوقف کردن وام مسکن و دستور به بانکها برای حفظ ارزهای خارجی از جمله این موارد هستند.

از سویی؛ بحث ارز باعث مشکلات فراوان برای تجار و واردکنندگان شد و چند هفته‌ای پمپ بنزین‌ها و بخش‌های دیگر کشور که باید با دلار از خارج خرید می کردند، دچار مشکل شده و با اعتصاب‌های پی در پی کشور به تشنج کشیده شد و در همین حین، قیمت ارز هم که سال‌ها در لبنان ثابت بود به طور بی‌سابقه ای افزایش یافت.

از سوی دیگر؛ برخلاف اعلام رییس بانک مرکزی (ریاض سلامه) برای ایجاد کانال مالی و رویه ای برای پرداخت با پول ملی و خرید با دلار، مشکل حل نشد، چون بسیاری از بخش‌ها خرید اعتباری انجام نمی‌دهند و خریدشان نقدی است و باید نقدا دلار به تاجر یا شرکت خارجی پرداخت کنند.

به عنوان مثال صاحب یک فروشگاه موبایل که باید کارت شارژ و قبض موبایل را به لیره لبنان دریافت و به دلار به شرکت پرداخت کند، گردش مالی اش را 4 میلیون دلار در ماه عنوان کرد که بانک تنها 15 هزار دلار با نرخ رسمی به وی می دهد و بقیه را باید از صرافی تهیه کند.

با توجه به این شرایط؛ مردم لبنان 5 روز به خیابان آمدند و راه‌های اصلی شهرها را بستند و مسیرهای ارتباطی کشور دچار اختلال شد.

نیروهای امنیتی اما، با مردم درگیر نشدند و تنها نظاره‌گر اوضاع ماندند. بسیاری از افراد تصور می کردند این حرکت و این انقلاب کاملا ملی و لبنانی و خالص است و سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود بر این نکته تاکید کرد و گفت این انقلاب خودجوش و بر حق است.

در همین حال؛ «سعد حریری» نخست وزیر لبنان، مهلت 72 ساعته ای برای تصویب یک برنامه اصلاحی اعلام کرد. چهار وزیر حزب مسیحی «قوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» استعفا کردند.

در ساعات پایانی مهلت مذکور طی مذاکراتی فشرده که برخی آن را آرام و برخی پر تنش گزارش کردند، بندهایی اصلاحی به تصویب رسید که از جمله آن نصف شدن حقوق وزرا و نمایندگان کنونی و گذشته بود.

اما با اعلام این برنامه هم تظاهرات آرام نگرفت و مردم در خیابانها ماندند. کم کم تظاهرات فقرا و مردمی که از فساد و دزدی ها خسته شده بودند با ورود برخی احزاب و شخصیت‌ها دستخوش تغییراتی شد.

احزاب مسیحی به عقده‌گشایی علیه یکدیگر و علیه حزب‌الله و مقاومت پرداختند. شبکه های مشکوک و فتنه برانگیز تلاش می کردند مواردی را شکار و گزارش کنند که مردم به مقاومت انتقاد کنند یا تصاویری از رقاصی و شادی عده ای جوان نشان دهند که به همه سیاسیون حمله می کنند. با این حال حرف اغلب مردم مبارزه با مفسیدن است نه حتی ساقط کردن نظام.

وقتی احزابی که خود و سرانشان مسئول فقر مردم بودند تلاش کردند تظاهرات را جهت دهند، حامیان حزب‌الله و عقلا هم روی مطالبات اصلی مردم تمرکز کردند و سیاستهای مالی ریییس بانک مرکزی و فساد او را منتشر کردند.

تظاهرات‌هایی جلوی بانک مرکزی شکل گرفت که به جز «المیادین و المنار»، کمتر شبکه تلوزیونی لبنان آن را پوشش داد. آنها خواستار باز شدن راه‌ها شدند. چرا که کشور در آستانه بحران قرار گرفته و بنزین، دارو، مواد غذایی، آرد، میوه و سبزی در خطر نایاب شدن است.

بسیاری از خودپردازها به علت تعطیلی بانکها پول ندارند. مسئولان و روسای اتحادیه‌ها هشدار می دهند که در صورت ادامه قطع راه‌ها حتی وضع برق هم به خطر بیفتد. لذا از مردم می‌خواهند با حفظ حق اظهار نظر و آزادی بیان، راه‌ها را باز نگه دارند.

خطری که اکنون لبنان را تهدید می کند تلاش احزاب مسیحی حاضر در دولت، برای کنترل و جهت دادن به تظاهرات و شعارهای ضد حزب‌الله و ایجاد ایست و بازرسی های مسلح در مناطق خود است که با محکومیت مردم و احزاب دیگر روبرو شده است.

حال باید دید آیا مردمی که خواستار الغای طایفه گری دولت و نظام شده بودند، به طایفه خود وفادار می مانند یا به ادعای خود در مبارزه با فساد و طایفه گری ادامه می دهند.

امروز رییس جمهور لبنان سخن گفت و از مردم خواست مراقب اصلاحات باشند و آن را دنبال کنند و نمایندگانی نزد او بروند و صحبت کنند. ضمن اینکه راه‌ها را باز کنند تا مردم به کار و زندگی خود برسند.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها