هلاکت سرکرده داعش تایید شد/ ایران از کشته شدن البغدادی اطلاع داشت؟/ خودکشی البغدادی اصلا عجیب نیست

همزمان با توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقوع یک اتفاق «بزرگ»، نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام آمریکایی از مرگ سرکرده گروه تروریستی داعش در «عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا» خبر داده است.

هلاکت سرکرده داعش تایید شد/ ایران از کشته شدن البغدادی اطلاع داشت؟/ خودکشی البغدادی اصلا عجیب نیست
کد خبر: 355164
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ۱۴:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

به گزارش «انتخاب»، نیوزویک به نقل از منابع مطلع نوشته است که تیمی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا روز شنبه و بعد از دریافت اطلاعات محل حضور البغدادی، این عملیات را انجام داده‌اند. بنا بر این گزارش، محلی که هدف این حمله قرار گرفته، از مدتی پیش تحت نظر قرار داشته است.

یک مقام ارشد پنتاگون در تشریح جزئیات این عملیات گفته است که بعد از ورود نیروهای آمریکایی به محل استقرار البغدادی، درگیری مختصری اتفاق افتاده و سپس البغدادی با منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش، خودش را کشته است. هنگام این عملیات خانواده البغدادی نیز در محل حضور داشته‌اند و تصور می‌شود که دو همسر سرکرده داعش هم بر اثر انفجار کشته شده‌اند.

همزمان شبکه «سی‌ا‌ن‌ان» هم به نقل از یک منبع نظامی نوشته است که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم در این عملیات نقش داشته و اطلاعات محل حضور البغدادی را در اختیار پنتاگون قرار داده است.

توئیت ترامپ: همین الان چیز بزرگی اتفاق افتاد

این گزارش ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «همین الان چیز بزرگی اتفاق افتاد.»

بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ قرار است ساعت 9 صبح به وقت واشنگتن (4:30 عصر به وقت تهران) «بیانیه‌ای مهم» صادر کند. دولت آمریکا هنوز در مورد موضوع این بیانیه جزئیاتی منتشر نکرده است.

پیشتر برخی منابع محلی گزارش داده بودند که بالگردهای آمریکایی اواخر وقت شنبه به منطقه‌ای در نزدیکی شهرک «باریشا» در شمال ادلب حمله کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های تأییدنشده، بین 6 تا 8 بالگرد آمریکایی در این عملیات مشارکت داشته‌اند.

ارتش آمریکا آزمایش دی ان ای انجام می دهد

همچنین طبق اعلام نیوزویک در حمله نیروهای آمریکایی به محل اختفای البغدادی همسران وی نیز کشته شدند.

علاوه بر این ارتش آمریکا در حال انجام آزمایش‌ بر روی جسد البغدادی برای اطمینان از هویت وی است و اعلام نهایی مرگ وی پس از نتایج آزمایش دی ان ای صورت خواهد گرفت.

در همین حال مقامات عراقی و ایرانی اعلام کردند که از داخل سوریه به آن‌ها اطلاع دادند که البغدادی کشته شده است.

ادعای رویترز: ایران از کشته شدن البغدادی اطلاع داشت

خبرگزاری رویترز مدعی شده است که مسئولان دولت سوریه خبر کشته شدن رهبر داعش را به ایران اطلاع داده‌اند.

به گزارش ایسنا، بنا بر ادعای رویترز، علاوه بر ایران، دولت سوریه عراق را نیز در جریان عملیات ارتش آمریکا و کشته شدن البغدادی در این عملیات قرار داده است.

هیچ یک از مسئولان کشورمان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

جسد البغدادی نزد نیروهای آمریکایی است

تلویزیون «الحره» به نقل از یک «مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا» (پنتاگون) خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش را تأیید کرد.

به گزارش فارس، این مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشد به الحره گفت: عملیات را تیم ویژه آمریکایی وابسته به «Navy Seal» انجام داده است. این عملیات علیه تجمعی وابسته به داعش در شمال غرب سوریه در استان ادلب انجام شد و در جریان آن شماری از سران این سازمان از جمله رهبرش، ابوبکر البغدادی کشته شدند.

«Navy Seal» یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست که یکی از مأموریت‌های آن، عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک کشورهاست که آمریکا آنان را دشمن معرفی می‌کند.

این مقام مسئول در پنتاگون همچنین گفت که بعد از آنکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از محل البغدادی مطمئن شدند، عملیات آغاز شد و بعد از آغاز، البغدادی کشته شد و جسدش در اختیار قرار گرفت. آزمایش دی.ان.ای (DNA) انجام شده و ثابت می‌کند که او البغدادی است.

طبق این گزارش، پنتاگون همچنان خبری از سرنوشت جسد البغدادی منتشر نکرده اما تأکید کرده که عملیات در استان ادلب (شمال غرب سوریه) انجام شد و عملیات ناشی از همکاری دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سرویس امنیت منطقه‌ای بوده است.

الحره نوشت: این مقام آمریکایی گفت، سران پنتاگون در تحلیل اولیه گفته‌اند که کشته شدن البغدادی به معنای پایان جنگ علیه داعش نیست و عملیات نظامی علیه آن ادامه خواهد یافت.

خودکشی البغدادی اصلا عجیب نیست

اگر گزارشها مبنی بر اینکه «ابوبکر البغدادی در جریان عملیات ضد تروریستی در سوریه خود را کشته است»، صحت داشته باشد، اصلا تعجب آور نخواهد بود.

به گزار توئیت پرس، در ویدئویی که در اوایل سال جاری از وی منتشر شد، یک کمربند انتحاری در کنارش قرار دارد که در زمانی که احساس خطر کند، از آن استفاده می‌کند.

دو مقام عراقی: از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشتیم

دو منبع امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفتند که بغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرزهای ترکیه ببرد.

به گزارش یورونیوز، این دو مقام عراقی ادعا کرده اند که از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشته اند.

سازمان اطلاعات عراق در شناسایی محل اختفای البغدادی مشارکت داشته است

تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور در تعیین مکان اختفای البغدادی کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، دولت عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که از طریق سوریه از مرگ رهبر داعش مطلع شده است.

همچنین تلویزیون رسمی این کشور با اعلام جزئیاتی از عملیات تاکید کرد که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی سهیم بوده است.

تلویزیون عراق و منابع نظامی آمریکایی گزارش دادند که این عملیات یک ساعت و نیم به طول انجامید و در جریان آن البغدادی و 8 تن از همراهانش کشته شدند. این درحالی است که المیادین به نقل از منابعی در سوریه گزارش داده عملیات بیش از سه ساعت به طول انجامیده است.

به گزارش تلویزیون عراق این عملیات توسط 8 بالگرد آمریکایی در نخستین ساعات امروز در محل اختفای البغدادی در روستای باریشا در منطقه حارم در شمال شرق ادلب صورت گرفت که این منطقه تحت سلطه النصره بوده است.

تلویزیون عراق همچنین اعلام کرده که تصاویری از حمله هوایی به محل اختفای رهبر داعش که به مرگ وی انجامید را منتشر خواهد کرد.

تلاش ناموفق نیروهای آمریکایی برای زنده بازداشت کردن البغدادی

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تلاش داشتند البغدادی را زنده بازداشت کنند اما وی قبل از بازداشت خود را منفجر کرد.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه 8 بالگرد آمریکایی از شمال شرقی حلب راس ساعت 12 و 30 دقیقه بامداد امروز به پرواز درآمده و با همراهی یک هواپیمای جنگی به محل اختفای البغدادی حمله کردند و با نیروهای اطراف منزل البغدادی درگیر شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در این عملیات 9 تن از جمله البغدادی و همسرش و چند کودک کشته شدند.

علاوه بر این اعلام شده بالگردهای آمریکایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه وارد سوریه شدند.

شاهدان عینی نیز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی یک جسد را با خود از محل حمله برده‌اند.

آزمایش دی‌ان‌ای مرگ البغدادی را تایید کرد


شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که مقامات آمریکایی مرگ رهبر داعش را تایید کردند.


به گزارش ایسنا، مسئولان آمریکایی گفته‌اند که بررسی‌های دی‌ان ای نشان می‌دهد که جسد یکی از افراد کشته شده در حمله روز شنبه نیروهای آمریکایی در شمال سوریه متعلق به ابوبکر البغدادی رهبر داعش است.

فاکس نیوز همچنین مدعی شده که علاوه بر آزمایش دی‌ان‌ای، البغدادی از روی چهره نیز شناسایی شده است.

گفته می‌شود سرکرده داعش در روستای «باریشا» در استان ادلب سوریه مورد هدف قرار گرفته و کشته شده است.

محل احتمالی کشته شدن ابوبکر البغدادی

کشف هفت جسد در محل کشته شدن ابوبکر بغدادی

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، هفت جسد شامل 3 مرد، 3 زن و یک کودک در محل کشته شدن ادعایی سرکرده گروه تروریستی داعش کشف شده است.

طبق گزارش این خبرگزاری، 8 فروند هلی‌کوپتر و دو پهپاد در عملیات ادعایی ارتش آمریکا برای حمله به محل استقرار سرکرده داعش در 9 کیلومتری مرز سوریه با ترکیه مشارکت داشته‌اند.

از سوی دیگر به گزارش توئیت پرس، نیروهای ویژه دلتافورس دو جسد در خانه حمله شده در باریشا پیدا کرده‌اند که یکی مربوط به البغدادی و دیگری مربوط به معاونش است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها