کد خبر: 355236
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ۱۱:۳۲:۳۳
| |

عادی سازی روابط حکومت های عربی و رژیم صهیونیستی به ایستگاه مغرب رسید

روند عادی سازی روابط میان حکومت های عربی و رژیم صهیونیستی که در گذشته به شکل مخفیانه و غیرعلنی جریان داشت اما طی دو سال گذشته شکل علنی و فزاینده ای به خود گرفت، این بار به ایستگاه کشور مغرب رسید.

عادی سازی روابط حکومت های عربی و رژیم صهیونیستی به ایستگاه مغرب رسید
کد خبر: 355236
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ۱۱:۳۲:۳۳

اعتمادآنلاین| به گزارش تارنمای القدس العربی، در همین راستا آژانس مسافرتی Flying carpet رژیم اسراییل پروازهایی را به کشور مغرب برقرار کرد و هزینه این پروازها از سرزمین های اشغالی 600 دلار آمریکایی است.

بر همین اساس ماهانه پنج پرواز توسط این شرکت هواپیمایی از ماه می سال 2020 از تل آویو به شهرهای « دار البیضاء » و « مراکش» و« طنجه» و « وجده » برقرار خواهد شد.

آژانس مزبور بیست سال پیش به دستور مقام های رژیم صهیونیستی فعالیت های توریستی خود را در مغرب متوقف کرد و در آن زمان دفتری در رباط داشت و سفرهای متعددی را به مراکش ترتیب داد. اما این امر مانع از ادامه فعالیت هایش نشد و با انجام پروازهای غیرمستقیم به کشور مغرب از فرودگاه های فرانسه و اسپانیا به فعالیت هایش ادامه داد.

بر پایه تحقیق به عمل آمده توسط مجله مغربی La Vie Éco تقریبا 80 هزار شهروند اسراییلی در سال 2018 از مغرب دیدن به عمل آوردند.

« اسحاق رابین » نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال 1976 برای اولین بار برای تقویت گفت وگو میان اسرائیل و مصر رهسپار مغرب شد و با شاه حسن دوم پادشاه وقت این کشور دیدار کرد.

مغرب یک سال پس از آن یک نشست محرمانه میان وزیران خارجه مصر و اسرائیل ترتیب داد و زمینه را برای سفر مشهور « انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر به سرزمین های اشغالی فلسطین فراهم آورد.

توافقنامه اوسلو در اوایل دهه نود روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی را تقویت کرد و «اسحاق رابین» و «شیمون پرز» در سپتامبر 1993 در راه بازگشت از واشنگتن به تل اویو از مغرب دیدن کردند و مبادلات اقتصادی دوجانبه از همان زمان میان دو طرف رواج یافت.

به رغم اینکه بین اسرائیل و کشورهای عربی به جز مصر و اردن روابط رسمی و دیپلماتیک وجود ندارد اما عادی سازی روابط بین تل ‌آویو و کشورهای عربی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی ورزشی در سال‌ گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر داشتن روابط آشکار کشورهای عربی با اسرائیل قبح داشت و به همین جهت دیدارهای دوجانبه به صورت مخفیانه و پنهانی صورت می‌گرفت. اما از سال گذشته دیدارها به صورت آشکار و علنی صورت گرفته است. یکی از مهمترین این دیدارها سفر بنیامین نتانیاهو به عمان در 25 اکتبر 2018 بود.

علاوه بر سفر نتانیاهو به عمان، دو مقام صهیوینست به قطر و امارات سفر کرده بودند. « میری ریگیف» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم اسرائیل به بهانه همراهی با تیم ورزشی به امارات رفت و با مقام های این کشور دیدار کرد. بعد از ریگیف، ایوب قرا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی نیز به امارات سفر کرد. « یسرائیل کاتس » نیز برای شرکت در کنفرانس بین‌الملل حمل و نقل جاده‌ای به عمان سفر کرد. « آوی گبای» رئیس حزب کار اسرائیل نیز در دوم دسامبر 2018 در سفری دو روزه به ابوظبی، با مقامات عالیرتبه امارات دیدار کرد.

همچنین عادی‌سازی روابط میان دوحه و تل‌آویو، به سرعت در حال پیشروی است، به ویژه پس از آنکه « مارک شنایر » خاخام یهودی اعلام کرد قطر به شهروندان اسرائیلی اجازه ورود به دوحه را داده است. اخیراً نیز شبکه تلویزیونی « هاداشوت »رژیم صهیونیستی مدعی شد که یک هیات 15 نفره عراقی که سه نماینده پارلمان این کشور نیز در میان آنها هستند برای عادی‌سازی روابط دوجانبه به اسرائیل سفر کردند.

در همین راستا از دو نشست برگزار شده در منامه پایتخت بحرین که اولی در چهارم و پنجم تیر ماه سال جاری به منظور فراهم آوردن زمینه تحقق معامله قرن و فروش باقیمانده سرزمین فلسطین به رژیم صهیونیستی و دومین نشست دوشنبه هفته گذشته تحت عنوان « راهکارهای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس » با حضور نماینده رژیم صهیونیستی در منامه برگزار شد .

در واقع از بحرین به عنوان پیشقراول رژیم های عربی در عادی سازی مناسبات با رژیم اشغالگر قدس یاد می شود و از دو کنفرانس مذکور به عنوان بزرگ ترین نشست های علنی شکل گرفته در همین باره می توان نام برد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها