کد خبر: 355516
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۵۴:۰۰
| |

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا:

ترامپ عملیات کشتن بغدادی را به روس‌ها اطلاع داد، به دموکرات‌ها نه

دموکرات‌های ارشد آمریکا به ویژه رئیس مجلس نمایندگان این کشور شدیداً از تصمیم دونالد ترامپ برای مطلع نساختن آن‌ها از قبل از عملیات کشتن ابوبکر البغدادی آن هم در حالی که ترامپ طبق گفته خودش حتی روسیه را هم در جریان این عملیات گذاشته بود، انتقاد کردند.

ترامپ عملیات کشتن بغدادی را به روس‌ها اطلاع داد، به دموکرات‌ها نه
کد خبر: 355516
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه در آستانه عملیات کشتن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش، گروهی از دموکرات‌های ارشد کنگره که بر طبق قانون می‌بایست در جریان این عملیات قرار می‌گرفتند را به دلیل بی‌اعتمادی به آن‌ها مطلع نساخته است.

بر اساس قوانین آمریکا گروهی هشت نفره از رهبران کنگره این کشور نیز باید از قبل از هر گونه اقدام و عملیات محرمانه‌ای که به دستور رئیس جمهور آمریکا اجرا می‌شوند مطلع شوند.

از جمله کسانی که از سوی ترامپ از این عملیات مطلع نشدند نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای این کشور و همچنین آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هستند.

با این حال ترامپ در اقدامی که بیش از پیش خشم دموکرات‌ها را برانگیخته، به یک عضو جمهوری‌خواه این گروه رهبران کنگره یعنی ریچارد بور، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نیز اجرای این عملیات را اطلاع داد و در عین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواهی که سمت ارشدی ندارد را نیز در جریان گذاشت.

ترامپ در سخنرانی خود برای اعلام مرگ البغدادی از این موضوع صحبت کرد که اگر پلوسی و دموکرات‌های دیگر از قبل از این مأموریت محرمانه اطلاع پیدا می‌کردند ممکن بود اطلاعات حساس افشا شود و جان نیروهای ویژه آمریکایی به خطر بیفتد.

ترامپ گفت: من می‌خواستم اطمینان حاصل کنم که این عملیات سری باقی بماند. من نمی‌خواستم که افرادی از بین بروند. یک درز کوچک اطلاعات می‌توانست باعث مرگ همه آن‌ها شود.

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای خشم‌اش را از این موضع ترامپ ابراز کرد. او ابتدا در بیانیه خود گفت که «روحیه قهرمانی، ایثار و مهارت عوامل حرفه‌ای اطلاعاتی و ارتش آمریکا» را تحسین می‌کند.

با این حال او در ادامه گفت: مجلس نمایندگان آمریکا باید از قبل در جریان این حمله قرار می‌گرفت و هر چند که روس‌ها از آن مطلع شدند اما رهبران ارشد کنگره آمریکا از قبل از آن مطلع نشدند.

ترامپ در سخنرانی خود گفت: ما با روس‌ها از قبل صحبت کردیم و به آن‌ها گفتیم که در حال آمدن هستیم.

در عین حال چاک شومر نیز در بیانیه‌ای هر چند که اشاره مستقیم به موضوع بی‌اعتنایی ترامپ به رهبران دموکرات ارشد کنگره نکرد اما نسبت به تداوم حضور داعش هشدار داد و خواستار دریافت اطلاعات درباره این حمله و برنامه مربوط به آن در راستای رسیدگی به موضوع داعشی‌های فراری شد.

آدام شف نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی به شبکه ای‌بی‌سی گفت: تصمیم ترامپ برای بی‌خبر گذاشتن هشت رهبر ارشد کنگره یک اشتباه بود.

او خاطر نشان کرد: اگر در این عملیات یک جای کار اشتباه پیش می‌رفت و اگر ما با روس‌ها درگیری پیدا می‌کردیم در آن صورت به نفع دولت بود که بگوید ما به کنگره از قبل اطلاع دادیم که قصد اقدام داریم و این شانس را به آن‌ها دادیم که بازخورد خود را بدهند اما دیدیم که این کار انجام نشد.

این هشت رهبر ارشد کنگره که می‌بایست در جریان این عملیات قرار می‌گرفتند شامل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اقلیت این مجلس، رهبران اکثریت و اقلیت مجلس سنای آمریکا و روسا و اعضای دو کمیته اطلاعاتی هر دو مجلس هستند.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2011 به هنگام اجرای عملیات کشتن اسامه بن لادن در خاک پاکستان این هشت رهبر ارشد کنگره را از این عملیات مطلع ساخته بود. به این ترتیب ترامپ با این اقدام خود عملا رهبران دموکرات‌ها را متهم کرده به اینکه منافع حزبی خود را به مساله‌ای جدی نظیر حمله نیروهای ویژه آمریکا علیه یک هدف سطح بالای امنیت ملی ترجیح می‌دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها