کد خبر: 355563
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل:

اقدامات پدافند غیرعامل مناسب‌ترین راهکار افزایش مقاومت ملی است

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور به مناسبت آغاز هفته پدافند غیرعامل با بیان این که از منظر ساختاری تنها وزارتخانه ای که در حوزه پدافند غیرعامل تا سطح استانها و شهرستانها فعال بوده وزارت کشور است گفت: مجموعه اقدامات پدافند غیرعامل زمینه ساز پایدارترین و ارزانترین روش دفاع و مناسب ترین راهکار افزایش آستانه مقاومت ملی است.

اقدامات پدافند غیرعامل مناسب‌ترین راهکار افزایش مقاومت ملی است
کد خبر: 355563
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۵:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: از این مفهوم در میان محققین و پژوهشگران تعاریف مختلفی تاکنون ارائه گردیده است لیکن از منظر قانونی و برابر آنچه که در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام آمده، به مجموعه اقداماتی که منجر به افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاءپایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابله با تهدیدات و اقدامات نظامی، پدافند غیرعامل می‌گویند.


وی ادامه داد: به بیان دیگر منظور از این عبارت و این ماموریت در کشور، مجموعه اقدامات هوشمند، مستمر و برنامه ریزی شده است که دولت ها در زمان صلح انجام می دهند تا کشورشان هنگام مواجهه با تهدیدات و تهاجم نظامی اولا آسیب جدی نبیند یا کمتر آسیب ببیند (مصون سازی دارائی ها)، ثانیا خدمات عمومی مورد نیاز از قبیل غذا و آب بهداشتی و دارو و درمان و ... استمرار داشته باشد و مهمتر از همه جان مردم حفظ شود.


قاسمی درباره معنای مصون سازی دارائی های کشور و این که این مقوله چه آورده ای برای کشور به همراه خواهد داشت با طرح این پرسش که چه چیزهایی باید مصون بمانند؟ در برابر چه تهدیداتی ما نیازمند مصون سازی هستیم؟ گفت: دنیای معاصر دنیای پیشرفت و ترقی است و اگر هر کشوری الزامات رسیدن به توسعه خود را شناسایی و پیگیری نکند محکوم به عقب ماندگی و نابودی است. متاسفانه یکی از واقعیات تلخ جوامع بشری وقوع جنگ ها و تجاوزهای نظامی و یا تهدید بکارگیری این نیروها بوده است. جنگ هایی که در ابتدا با ساده ترین وسایل دفاعی اغاز شده لیکن اکنون با گذر زمان و توسعه فناوری های نوین سلاح ها و اقلام دفاعی نیز متفاوت، پیشرفته و بسیار مرگبار و مخرب شده اند.


مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور ادامه داد: کشور ایران بطور خدادادی دارای ثروت های عظیم انرژی و ... است و در صد ساله اخیر بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های زیرساختی، ارتباطی، اقتصادی، صنعتی، عمرانی و ... در کشور رخ داده که منجر به شکل گیری زیرساختها، صنایع و تاسیساتی شده که امروز از آن ها به عنوان دارائی‌ها یاد می شود. در تهاجم نظامی دشمن طبیعتا در وهله نخست تلاش می‌کند تا این دارائی‌ها را هدف قرار داده و سپس با فشار اهرم های مختلف تاب آوری مردم و نظام را تضعیف نماید.

با توجه به این دارائیهای ارزشمند و نیز شرایط منطقه ای خاورمیانه که هر روز آبستن حوادث و وقایع غیرقابل پیش بینی است مصون سازی دارائی ها در مقابل تهدیدات نظامی امری ضروری و به معنای شناخت وضعیت و آسیب پذیری ها از سویی و اشراف بر تهدیدات متصور و نقشه های دشمن از سوی دیگر و انجام اقدامات لازم برای رفع اشکالات و آسیب پذیری ها و استحکام عبور نماییم. در بررسی شرایط توسعه‌یافتگی اصلی‌ترین و اولی‌ترین شرط وجود ثبات و امنیت و پایداری زیرساختها و کالبد کشور است. با توجه به این معنا مجموعه اقدامات پدافند غیرعامل زمینه ساز پایدارترین و ارزانترین روش دفاع و مناسب ترین راهکار افزایش آستانه مقاومت ملی است.


وی درباره نقش وزارت کشور در پدافند غیرعامل کشور هم گفت: این وزارتخانه یکی از اصلی ترین ساختارهای حاکمیتی و دارای عام ترین وظایف سیاسی و امنیتی در مجموعه دولت است. طبعا هیچ ماموریت اساسی و حاکمیتی در کشور بدون کمک و زمینه سازی وزارت کشور امکان توفیق و پیاده سازی نخواهد داشت. مسایل مربوط به اعمال حاکمیت و راهبری سیاستهای دولت در جغرافیای استان، شهرستان، بخش و دهستان و اعمال هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی، موضوع صیانت از سرمایه‌های مادی و معنوی استان‌ها در بخشهای مختلف، ‌ تضمین تداوم در ارایه خدمات اساسی به مردم در شرایط تهدید و بحرانی، لزوم برنامه ریزی برای توسعه همه جانبه استان با رعایت الزامات پدافند، و... و. از جمله عرصه های نقش آفرینی وزارت کشور در این موضوع است. ضمن اینکه وزیر محترم کشور در کمیته دائمی پدافند غیر عامل به عنوان اصلی ترین ساختار مربوط به این حوزه است از اعضای اصلی بوده و لذا در برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و راهبری این مهم نقش اساسی ایفا می‌نماید.


قاسمی افزود: در کنار این موضوع برای پیگیری هدفمند و منسجم سیاست‌های کلان در مجموعه وزارت کشور کمیته پدافند غیرعامل تشکیل که اعضای ان با حکم وزیر محترم کشور تعیین و منصوب شده و دبیرخانه آن در اداره کل امور مرزی و پدافند غیرعامل امور را دنبال می کند. از سوی دیگر در استانداری‌های سراسر کشور نیز ساختار ادارات کل پدافند غیرعامل دیده شده تا این موضوع در استان ها نیز ساختارمند دنبال گردد. لذا از منظر ساختاری تنها وزارتخانه ای که در این حوزه تا سطح استان ها و شهرستان ها فعال بوده وزارت کشور است. قطعا این امر کمک شایانی به تحقق برنامه ها می نماید.


دبیرکمیته پدافند غیرعامل درباره نامگذاری هفته پدافند غیرعامل و برنامه های که در آن جریان دارد گفت: یکی از نکات برجسته مرتبط با ماموریت پدافند غیرعامل در کشور، تاکیدات صریح و شفاف مقام معظم رهبری و اهتمام فراوان ایشان برای توفیق این امر می باشد. سال گذشته ایشان در این رابطه به صراحت فرمودند چنانچه مدیران ارشد کشور اهمیت پدافند غیرعامل را درک نکنند و پدافند غیرعامل آنچنان که باید و شاید در کشور توسعه پیدا نکند و اعمال نشود، ما در معرض تهدیدهایی قرار می گیریم که بعضی از آنها قابل جبران نیست. در راستای همین توجه ویژه ایشان به پدافند غیرعامل در سال 1390 پیشنهاد نامگذاری هشتم آبان ماه هر سال به عنوان روز ملی پدافند غیرعامل مطرح و مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت. لذا به مناسبت این روز، هفته پدافند غیرعامل به منظور توجه دادن به اهمیت این موضوع برای تمامی اقشار جامعه در دستور کار قرار گرفته که در خلال آن برنامه های متنوع و زیادی اعم از همایش رزمایش تبلیغات رسانه ای و غیر رسانه ای، آموزش های عمومی و تخصصی و ... اجرایی می شود.


وی ادامه داد: در سال جاری این هفته از 8 آبان تا 14 آبان با شعار " پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید" و با هدف فرهنگ سازی مفاهیم اساسی، توسعه ادبیات علمی، ترویج مفاهیم راهبردی و نظریه های بومی پدافند، ایجاد تحرک و ... برنامه ریزی شده که توسط وزارت کشور هم این موضوع پیگیری تا با استفاده از ظرفیت استانداری ها در سراسر کشور اجرایی ‌شود.


قاسمی در ادامه درباره رئوس عملکرد حوزه پدافند غیرعامل وزارت کشور در سالجاری گفت: رزمایش آمادگی زیرساختهای سایبری وزارتخانه در تابستان سالجاری با همکاری مرکز افتای ریاست جمهوری و قرارگاه پدافند غیرعامل سایبری با موفقیت برگزار گردید. همچنین تمهیدات برگزاری چهارمین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل وزارت کشور با محوریت حفاظت از زیرساختها صورت گرفته که طبق تقویم کنفرانس در روزهای 21 و 22 آبان ماه برگزار خواهد شد، برگزاری دو همایش سراسری مدیران کل پدافند غیرعامل استانها و بررسی مسایل و مشکلات این ماموریت در استانها، با هماهنگی و پیگیری بعمل آمده برای تهیه جامع پدافند غیرعامل استان ها در تمام استانها قرارداد مربوطه منعقد گردیده و در حال انجام است.

وی پیگیری اجرای دوره های آموزش سراسری پدافند غیرعامل در کلیه استانهای کشور برای سطوح مختلف (شرکت های مهندسی و ... )، کمک به اجرای چندین رزمایش در استانهای هدف، پیگیری استفاده از ظرفیت موجود در قوانین بودجه و ... برای طرح های پدافند غیرعامل دستگاه اجرایی در سطح استانها، ابلاغ اسناد و ضوابط قانونی لازم به استانها و پیگیری اجرای الزامات پدافند غیرعامل در استانها و ماموریت به استانها و شرکت در همایش ها و جلسات داخل و خارج از وزارت کشور و ارائه مطالب و منویات بخش پدافند غیرعامل وزارت کشور از دیگر رئویس عملکرد حوزه پدافند غیرعامل وزارت کشور است.

مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور در پایان گفت: اخیرا طرح قانونی تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی تهیه گردیده و در حال طی مراحل خود است. تلاش دولت و وزارت کشور در سیر مباحث کارشناسی این طرح معطوف به شکل دهی ساختاری متناسب و کارآمد و منطبق با ماهیت این ماموریت و نیز تعیین صلاحیت و حدود دقیق وظایف و اختیارات این ساختار می باشد. امیدوارم که با تصویب یک قانون دقیق، شاهد توفیق هر چه بیشتر این ماموریت که از اهم اقدامات جاری حاکمیتی در کشور است باشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها