کد خبر: 355714
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مرگ البغدادی برای ترامپ جنبه تبلیغاتی دارد/ داعش با مرگ البغدادی تمام نمی‌شود/ بی‌ثباتی ‌منطقه زمینه فعالیت داعش را فراهم می‌کند

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، گفت‌: ایران طبیعتاً از حذف هر گروه افراطی استقبال خواهد کرد و با توجه به اینکه داعش متحدان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کرد،‌ ما باید از کشته شدن ابوبکر البغدادی استقبال کنیم.

مرگ البغدادی برای ترامپ جنبه تبلیغاتی دارد/ داعش با مرگ البغدادی تمام نمی‌شود/ بی‌ثباتی ‌منطقه زمینه فعالیت داعش را فراهم می‌کند
کد خبر: 355714
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم محبعلی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین می‌گوید: داعش با مرگ البغدادی تمام نمی‌شود و این گروه تحت تاثیر شرایط برنامه‌هایی را برای ادامه فعالیت خواهد داشت.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه صحبت‌هایش گفت: کشته شدن البغدادی برای ترامپ از این جهت مهم بود که با توجه شرایط داخلی آمریکا و همچنین خروج نظامیان این کشور از سوریه رئیس‌جمهوری ایالات متحده توانست هم افکار عمومی را از وضعیت موجود منحرف کند و هم اینکه خودش را ناجی زخم‌خوردگان داعش نشان دهد.

این کارشناس بین‌الملل درباره سرنوشت داعش پس از مرگ ابوبکر ‌البغدادی اظهار داشت:‌ با اینکه این گروه رهبر خودش را از دست داده است،‌ همچنان می‌تواند در تحولات سوریه و عراق موثر باشد و نقش‌آفرینی کند. البته این اتفاق طبیعتاً تاثیرهایی در وضعیت داعش و رابطه‌شان با گروه‌هایی مثل القاعده خواهد گذاشت و فعالیت‌های تخریبی‌شان هم تحت تاثیر جای خالی البغدادی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید تشکیلات داعش چطور می‌تواند با این مساله کنار بیاید. مخصوصاً اینکه وضعیت در سوریه و عراق نابسامان است و همین شاید انگیزه داعشی‌ها را برای ادامه تحرکات‌شان بیشتر کند.

محبعلی با اشاره به نگاه داعش به شرایط جهان افزود: در کل جریانات زیرزمینی همیشه چشم‌انتظار این هستند که سرویس‌های اطلاعاتی متناسب با شرایط‌‌شان به آنها رجوع کنند تا بر اساس قانون «دشمنِ دشمن من دوست من است» فعالیت کنند. حالا فرقی نمی‌کند، روس‌ها به سراغ‌شان بروند یا ترک‌ها یا حتی کشورهای منطقه. داعش هم می‌تواند شامل همین بحث باشد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: مثل طالبان که چندین بار ابزار قدرت‌ها و بازیگردان‌های متفاوتی قرار گرفته‌اند. مخصوصاً اینکه هم در سوریه و هم در عراق زمینه‌های تنش وجود دارد. همچنین بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پررنگی که در منطقه وجود دارد، زمینه را برای شکل‌گیری جریان‌های افراطی مهیا کرده است.

او در ادامه تاکید کرد: به هر حال جریان‌های افراطی می‌توانند هم از اعتراض‌های مردمی و هم از اختلافات داخلی و منطقه‌ای برای اجرایی کردن برنامه‌هایشان بهره ببرند. به همین دلیل باید کشورهای منطقه با ساز و کارهای لازم شرایط را طوری مدیریت کنند که داعش و گروه‌های تکفیری دیگر مجال خودنمایی نداشته باشند.

قاسم محبعلی در پایان سخنانش گفت‌: ایران طبیعتاً از حذف هر گروه افراطی استقبال خواهد کرد و با توجه به اینکه داعش متحدان جمهوری‌اسلامی را تهدید می‌کرد،‌ ما باید از کشته شدن ابوبکر البغدادی استقبال کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها