«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان در جاده‌ای پرابهام قرار گرفت- بخش دوم

به اعتقاد تحلیلگران، استعفای حریری بیش از آنکه واقعی باشد نمایشی و در راستای ابتکار اصلاحاتی است که چند روز پیش از آن ارائه کرد.

لبنان در جاده‌ای پرابهام قرار گرفت- بخش دوم
کد خبر: 355745
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد تحلیلگران، استعفای حریری بیش از آنکه واقعی باشد نمایشی و در راستای ابتکار اصلاحاتی است که چند روز پیش از آن ارائه کرد.

با این حال، هرگز نباید این مساله از یاد برود که این اقدام با هر قصد و نیتی که انجام می‌شود باعث بروز خلئی در قدرت، آن هم در کشوری شده است که خفقان در آن به شکل قابل توجهی گسترش یافته و به سطوح خطرناکی رسیده است. در سایه این خلأ، چند سناریو پیش روی لبنان قرار دارد.

اولین سناریو عدول سعد حریری از استعفا و بازگشت به کابینه است که گرچه آسان‌ترین گزینه محسوب می‌شود، اما تصور نمی‌شود بعد از آن شوی احساسی در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها دست به چنین کاری بزند.

دومین سناریو نپذیرفتن استعفا از جانب میشل عون و پافشاری حریری بر آن است که منجر به خانه‌نشینی سعد حریری و ادامه کار کابینه می‌شود؛ این سناریو گرچه خلاء قدرت را باقی می‌گذارد، اما ساختار اجرایی کشور می‌تواند به همان شکل سابق از سر گرفته شود و همین امر به طور حتم باعث خواهد شد جریان مخالف دولت به اعتراضات ادامه دهد.

سناریوی سوم تشکیل سریع کابینه است که با توجه به سابقه تلاش چندماهه سعد حریری برای تشکیل کابینه فعلی، تصور نمی‌شود در کوتاه‌مدت و در پروسه زمانی سریعی که لبنان نیازمند آن است تحقق پیدا کند، مگر آنکه شخص حریری دوباره مامور تشکیل کابینه شود.

سناریوی چهارم انتخابات زودرس است؛ این دقیقاً همان اتفاقی است که حامیان خارجی اعتراضات خواهان تحقق آن هستند، در حالی که بسیاری از کارشناسان لبنانی نسبت به وقوع چنین امری، آن هم در شرایطی که لبنان در آن به سر می‌برد، هشدار داده‌اند.

در این میان نباید فراموش شود که جایگزین‌های چندانی برای حریری وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود تصور خروج بدون تلفات لبنان از این تونل تاریک بسیار دشوار بنماید.

و دست آخر اینکه سالم زهران، روزنامه‌نگار و فعال شبکه‌های اجتماعی لبنانی، خبر داد نیروهای امنیتی لبنان یک تبعه کانادایی را هنگام خروج از کشور در فرودگاه بیروت بازداشت کردند.

این فرد متولد 1969 به اتهام همکاری با رژیم صهیونیستی برای بازجویی دستگیر و تسلیم طرف‌های ذی‌صلاح شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها