کد خبر: 355936
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

کشورهای ضامن آستانه ضمن تاکید بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه:

بحران سوریه راهکار نظامی ندارد

وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه، کشورهای ضامن مذاکرات آستانه در نشست سه‌شنبه خود در ژنو، بر پایبندی نسبت به حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق‌شان برای حمایت از عملکرد کمیته قانون اساسی این کشور تاکید کردند.

بحران سوریه راهکار نظامی ندارد
کد خبر: 355936
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در آستانه نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه، وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با انتشار بیانیه مشترکی در پایان نشست در ژنو اعلام کردند: آغاز کار کمیته قانون اساسی ثابت می‌کند راه‌حل نظامی برای درگیری‌ها در سوریه وجود ندارد.

سه کشور در ادامه بر پایبندی خود به روند سیاسی در سوریه که مستمر و بلند مدت باشد و عزم خود برای حمایت از عملکرد کمیته قانون اساسی از طریق ارتباط مستمر با طرف‌های سوری و فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور جهت حمایت از فعالیت سازنده و ثابت آن تاکید کردند.

همچنین وزرای خارجه کشورهای روسیه، ایران و ترکیه بر پایبندی کشورهای خود به حفظ حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده و گفتند: همه طرف‌ها باید به این اصول احترام بگذارند.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است، کمیته قانون اساسی سوریه باید برای دستیابی به راه‌حل‌هایی میانه و همکاری سازنده و به دور از هر گونه دخالت خارجی و تعیین تاریخ با هدف ایجاد توافق میان اعضای آن تلاش کند تا بیشترین حمایت ممکن از نتایج فعالیت آن را از طرف مردم سوریه به دست آورند.

همچنین آنها بر اهمیت آغاز روند سازش در چارچوبی گسترده‌تر، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای تمامی سوری‌ها بدون هیچگونه پیش‌شرط، مشارکت در بازگشت داوطلبانه و در امنیت پناهجویان و آوارگان به خانه‌هایشان و نیز اعتمادسازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد: آغاز کار کمیته قانون اساسی یک پیروزی مشترک و بزرگ و دستاوردی برای همه مردم سوریه است.

لاوروف گفت: سه کشور درباره ادامه تلاش‌ها و همکاری با تمامی طرف‌های سوری برای آرام کردن اوضاع در سوریه و نابودی کانون‌های تروریستی باقی‌مانده توافق کردند.

وزیر خارجه روسیه افزود: تاکید کردیم که مهم‌ترین مساله تضمین اجرای قطعنامه 2254 به ویژه تضمین روند سیاسی است که مردم سوریه خود هدایت آن را برعهده دارند، و همه بازیگران خارجی باید شرایط را برای آغاز این روند دقیقا در همین مسیر فراهم کنند و سوری‌ها با کمک فرستاده ویژه سازمان ملل به توافق‌هایی دست یابند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرد: آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه کارکرد روند آستانه را که به نتایج لازم رسید، نشان می‌دهد.

چاووش‌اوغلو ضمن تاکید بر اهمیت کمیته قانون اساسی نسبت به فعالیت‌های آن ابراز خوش‌بینی کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز تاکید کرد: اراضی سوریه باید تحت کنترل دولت سوریه و ارتش آن باشد و نباید هیچگونه تهدیدی برای همسایه‌های سوریه وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها