کد خبر: 355987
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۰:۵۳
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد؛

کاهش 2 میلیارد دلاری قاچاق و واردات غیر قانونی

علی ربیعی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که قاچاق و واردات غیر قانونی 2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش 2 میلیارد دلاری قاچاق و واردات غیر قانونی
کد خبر: 355987
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۰:۵۳

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات مصوبات این جلسه، گفت: یکی از مصوبات ما سامانه جامع مدیریت تضامین و شیوه کار آن بود که تصویب شد و مسئولیت آن با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این سامانه به نحوی تعریف شده که تمام شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مورد تضامینی که اتخاذ می‌کنند، باید از چارچوب‌هایی پیروی کنند که بار مالی مشخص آن در آینده هم مدنظر گرفته شود. این مصوبه تصمیمی منطقی است، بار مالی برای سال‌های آینده را پیش‌بینی‌پذیر و از بار مالی اضافی نیز پیشگیری می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مصوبه دیگر ما در ارتباط با تجارت اموال فرهنگی و تاریخی و هنری بود. ما قانونی داریم تحت عنوان قانون حفظ آثار ملی که ماده 17 آن قانون به این امر می‌پردازد. مقداری بی‌سامانی وجود داشت و در این زمینه به شیوه‌های شبه قاچاق و نیمه قانونی، قاچاق صورت می‌گرفت و راه درروی آن زیاد بود.

ربیعی افزود: این آثار به صورت نیمه قانونی یا شبه‌قانونی گاهی به فروش می‌رفت. این دستورالعمل وقتی در هیئت دولت تصویب شد، هم شیوه حراج در آن مشخص شده و هم خود اموال تاریخی و فرهنگی و هنری مجاز در آن مشخص شده و چگونگی مجوز گرفتن نمایشگاه‌های موقت و دائمی هم در آن مطرح شده است.

وی با بیان اینکه شرایط شرکت‌ها و افراد متقاضی هم در این آیین‌نامه آمده است، اظهار کرد: زمان مجوز پنج‌ساله در نظر گرفته شده که این امر متناسب با عملکردشان انجام می شود. تجارت در این زمینه‌ هم می‌تواند وجود داشته باشد اما قطعا باید از قاچاق و غارت منابع فرهنگی، تاریخی و هنری عظیمی که در اختیار مردم است جلوگیری شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه معلولیت توسط دولت به مجلس ارائه شده و به تصویب رسید، گفت: در جلسات اخیر هیئت دولت آیین نامه های اجرایی آن مورد بررسی قرار گرفته است و امروز کمک هزینه ارتقا کارایی افراد دارای معلولیت به میزان شدت و نوع معلولیت و عملکرد آنها مشخص شد. بنابراین کارفرمایانی که افراد معلولی را به کار گیرند به آنها کمک خواهد شد و بخشی از مزد این افراد به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: در مجموع امسال 1300 میلیارد تومان دولت برای اجرای قانون جامع معلولیت اعتبارات اختصاص داد، که در مرحله اول این مقدار اعتبارات اختصاص داده شد و در کنار حق بیمه معلولان به کارفرمایان پرداخت می شود که به اشتغال معلولان کمک می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این آیین نامه اجرای آموزش های رایگان برای افراد دارای معلولیت در دولت به تصویب رسید.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دو گزارش در دولت قرائت شد، اول گزارش هایی در مورد صادرات و واردات، سال 97 نسبت به سال 96 واردات کالاهای مصرفی 31.2 درصد کاهش داشته است. از حدود 6 هزار ردیف تعرفه فعال، 1524 ردیف تعرفه تاکنون وارداتش ممنوع شده که این امر در راستای کمک به تولید داخلی اقدام خوبی است.همچنین امروز گزارش داده شد قاچاق و واردات غیررسمی به میزان دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات تنگی نفس شهروندان در خوزستان گفت: در سال 91- 92 سی هزار نفر مبتلا به بیماری های تنگی تنفسی بودند که در طول سال‌های گذشته مطالعات در مورد علل این مشکل افزایش یافته است و 17 عامل احتمالی شناسایی شده اند که با بررسی های میدانی مشخص شد گیاه «کّنار کاکوس» که گیاه خوش ترکیبی است و سرسبزی بسیار خوبی دارد در برخی مناطق کاشته شده و عامل برخی مشکلات تنفسی است. با توجه به شرایط اقلیمی واکنش افراد به این درخت متفاوت است. در منطقه خوزستان این عامل اصلی موجب تنگی تنفس بسیاری از هموطنان شده بود که دستور هرس سالیانه داده و مقرر شد شهرداری‌ها همکاری‌های لازم را انجام دهند. وزارت بهداشت و درمان مکلف شد از بیماران قلبی مراقبت خاص داشته باشد.

ربیعی با اشاره به بررسی آیین نامه دانشجویی در جلسه امروز هیئت دولت ادامه داد: در مورد آیین نامه های دانشجویی در جلسه هیئت دولت بحثی مطرح و تاکید شد حتما وزیر علوم و بهداشت با تشکل های دانشجویی مراوداتی داشته باشند، از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور هم خواستیم در این زمینه مشارکت داشته باشند و قطعا حقوق شهروندی و مسائلی که مورد نظر دانشجویان است در این آیین نامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در مورد بندهای اعتراضی دانشجویان اشراف کاملی ندارم اما امروز تصمیم گرفته شد درمورد کلیات حتما دیدگاه تشکل ها در این اصلاح، مورد نظر قرار بگیرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره با مواضع جمهوری اسلامی در برابر حمله ترکیه به سوریه، اظهار کرد: مواضع ما همان مواضع چهار ماده ای است که برای سوریه داده ایم. باید سوری-سوری مشکل حل شود. در مرزها باید نیروهای نظامی سوریه مستقر شوند و به نگرانی ترکیه هم در مورد داعش پاسخ داده شود. راه حل را همان می دانیم و معتقد هستیم به همان سمت هم حرکت خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حذف یارانه ها، تاکید کرد: حذف یارانه ها قانون مجلس است و اجرای این قانون به اندازه وسع ما است. منظور از وسع ما، تشخیصی است که نسبت به ثروتمند بودن افراد است. بارها اعلام کردیم گستردگی که در قانون در نظر گرفته شده است با شرایط فعلی کشور در حال حاضر امکان پذیر نیست تا 30 میلیون آدم را بر اساس مصوبه حذف کنیم.

ربیعی افزود: ثروتمندی که شناسایی می شود به مرور حذف می شود و برخی ازحذف ها ناشی از اطلاعات شناسنامه ای بود که در برخی مناطق نگرانی ایجاد کرده بود.

وی یادآور شد: قبل از تعطیلات جلسات مشترکی با سازمان هدفمندی و معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که به شکل هماهنگ و منظم تری پیش رود و اطمینان می دهم این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

سخنگوی دولت در رابطه با بازداشت و برکناری یکی مدیران کل وزارت ارشاد که از نزدیکان شبنم نعمت زاده بوده است گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها، تصریح کرد: بازداشت را تایید می‌کنم، اما اتهام وی به دوره پیش از مسئولیت فعلی اش مربوط می شود. به هر حال اتهام است، در این زمینه اجازه دهید که دادگاه کار خود را انجام دهد و هر تصمیمی بگیرد برای ما قابل احترام است.

وی در پایان با تکذیب استعفای وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: همه ما دچارگرفتاری هایی می شویم و گاهی کار سخت می شود اما کار کردن در وزارتخانه با این همه دغدغه بسیار حساس است، اما سیاست آقای حجتی سیاست های موفقی بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها