کد خبر: 356037
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۶:۲۴:۴۴
| |

اشخاص فلج با کمک هوش مصنوعی توانستند بنویسند

پژوهشگران در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند افراد فلج می‌توانند با استفاده از یک سیستم و ذهن خود هر متنی را بنویسند.

اشخاص فلج با کمک هوش مصنوعی توانستند بنویسند
کد خبر: 356037
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۶:۲۴:۴۴

اعتمادآنلاین| هوش مصنوعی کاربردهای گسترده‌ای دارد و از هنگام ظهور در زمینه های مختلف کمک شایانی به انسان‌ها کرده است اخیرا نیز چند فرد فلج با کمک فناوری هوش مصنوعی و با استفاده از ذهن خود موفق شده‌اند تا با دستان خود متنی را بنویسند.

قدرت ذهن

رابط‌های مغز- رایانه‌ای(BCI) به افراد امکان می‌دهد ورودی‌های رایانه را با ذهن خود کنترل کنند. در حالی که این فناوری در مراحل اولیه خود است، اما آینده این فناوری بسیار روشن است به حدی که حتی "ایلان ماسک" رئیس شرکت "اسپیس ایکس" و بنیانگذار شرکت "تسلا موتورز" نیز به آینده این فناوری امیدوار و گفته است این فناوری باعث ایجاد انقلابی در نحوه تعامل با دنیای مجازی خواهد شد.

رابط‌های مغز و رایانه، یک فناوری مهم در زمینه توانبخشی است که به افراد مبتلا به "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"(ALS)، سکته مزمن یا دیگر ناتوانی‌های شدید حرکتی، در کنترل اعضا و سیستم‌های مصنوعی کمک می‌کند. در حال حاضر، گردآوری سیگنال‌های مغز افراد، با استفاده از کلاهک‌هایی صورت می‌گیرد که به تعدادی الکترود، رابط و سیم مجهز است تا با کمک آنها به تجهیزات رایانه‌ای متصل شود و سیگنال‌ها را ارزیابی کند.

طی این مطالعه محققان با کاشت الکترود در قسمتی از مغز که مربوط به حرکت است، از بیماران فلج خواستند تا مکان نما را روی صفحه حرکت دهند و تنها با افکارشان چند حرف را روی صفحه انتخاب کنند. با استفاده از این روش افراد فلج توانستند 39 کاراکتر را در یک دقیقه تایپ کنند. گرچه افراد فلج موفق به نوشتن شدند اما سرعت نوشتن آنها تقریباً سه برابر کندتر از یک شخص معمولی در نوشتن همان تعداد کاراکتر بود.

در آزمایشات جدید یک داوطلب که از گردن به پایین فلج بود در ذهن خود تصور کرد که در حال حرکت دست خود برای نوشتن متنی است سپس رابط مغز- رایانه فعالیت مغز کاربر را ردیابی کرده و قادر به کشف مسیر حرکات دست تصور شده بود. سپس از یک شبکه عصبی برای تفسیر حرف الفبایی که او تصور می‌کرد، استفاده شد. رابط مغز- رایانه قادر به تفسیر حروف در نظر گرفته شده کاربر با دقت تقریبی 95 درصد بود.

این تیم به سرپرستی "اف.آر. ویلت"(F.R. Willet) همچنین گزارش داد که آن فرد قادر بود در یک دقیقه حدود 66 کاراکتر بنویسد. هدف بعدی دانشمندان این است که با توسعه روش‌های نوین سرعت کاربران در هنگام تمرین افزایش یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها