کد خبر: 356065
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

سعید فائقی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

واگذاری سرخابی‌ها آب در هاون کوبیدن است/ پرسپولیس و استقلال تا آخر امسال واگذار نمی‌شوند

ماجرای واگذاری پرسپولیس و استقلال در سال 1394 تا مرز عملی شدن پیش رفت، اما درست چند روز مانده به تاریخ مزایده، دولت از خیر این کار گذشت.

واگذاری سرخابی‌ها آب در هاون کوبیدن است/ پرسپولیس و استقلال تا آخر امسال واگذار نمی‌شوند
کد خبر: 356065
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ماجرای واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی شبیه سریال‌های تلویزیونی شده که هر روز یک قسمت جدید از آن به بازار می‌آید. اولین جرقه واگذاری سرخابی‌ها در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد زده شد. دولت‌های نهم و دهم تلاش‌هایی برای واگذاری سرخابی‌ها انجام دادند اما موفق نبود. بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد دوباره پرونده خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها را به جریان بیندازد.

ماجرای اولین واگذاری

ماجرای واگذاری این 2 باشگاه در سال 1394 تا مرز عملی شدن پیش رفت، اما درست چند روز مانده به تاریخ مزایده، دولت از خیر این کار گذشت. داستان واگذاری سرخابی‌ها بعد از این اتفاق مسکوت ماند تا اینکه اسفندماه 1397 دوباره سر زبان‌ها افتاد. اما همان روزی که مجلس، دولت را تا شهریور 1398 مکلف به واگذاری سرخابی‌ها کرد، همه می‌دانستند که این اتفاق در عمل رخ نخواهد داد. با اعلام مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، طرح خصوصی‌سازی 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال در دستور کار هیات‌ وزیران قرار گرفت و روند خصوصی‌سازی این 2 باشگاه دوباره از سر گرفته شد.

می‌خواهیم سرخابی‌ها را واگذار کنیم

محمدرضا داورزنی خردادماه 1398 درباره روند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت: «از نظر ما هر کاری لازم بوده انجام‌ شده و پرونده این 2 باشگاه در سازمان خصوصی‌سازی است. از خدایمان است همین امروز این 2 باشگاه خصوصی شوند. مدارک و اسناد از طریق باشگاه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی داده‌ شده و الان مجلس در شیوه واگذاری بحثی را مطرح کرده، به همین دلیل نظراتی از سوی وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی مطرح‌ شده که این مصوبه قابل‌ اجراست یا نه. ما به دنبال واگذاری صد درصد سهام استقلال و پرسپولیس هستیم. حتی نمی‌خواهیم یک درصد از سهام این 2 باشگاه دولتی باشد، چراکه اگر یک‌ گوشه این 2 باشگاه به دولت وصل باشد، وزارت ورزش باید پاسخگو باشد.»

نمی‌توانیم تا شهریور این 2 باشگاه را واگذار کنیم

وزارت ورزش تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند سهام پرسپولیس و استقلال را تا شهریورماه در فرابورس عرضه کند، اما موفق به انجام این کار نشد. شهریورماه بود که وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد به دلیل مهیا نبودن شرایط، واگذاری این 2 تا پایان سال 98 عملی نمی‌شود.

از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان کارگروهی برای واگذاری این 2 باشگاه مشخص کرد که متشکل از نمایندگانی از مجلس، سازمان خصوصی‌سازی، بورس و فرابورس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بود؛ این کارگروه وظیفه داشت شرایط واگذاری 2 باشگاه را بررسی کنند. آنها معتقد بودند با این کار تلاش می‌کنند تا روند این واگذاری را سرعت بخشند. به همین خاطر سلطانی‌فر، جمشید تقی‌زاده معاون پارلمانی و امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان را مسئول پیگیری واگذاری سرخابی کرد.

حالا تقی‌زاده اعلام کرده که روند واگذاری به‌ خوبی در حال تکمیل است و این وزارتخانه در انتظار معرفی کارگزار رسمی از سوی باشگاه استقلال به سر می‌برد تا به همراه کارگزار رسمی پرسپولیس، که قبلاً معرفی‌ شده، شرایط را برای قرار گرفتن سهام این 2 باشگاه در بورس مهیا کنند.

خصوصی‌سازی حواشی زیادی داشته است

سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی ، درباره واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی به اعتمادآنلاین گفت: این روزها واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی با حرف‌وحدیث‌های فراوانی همراه است و همین موضوع باعث شده واگذاری این 2 باشگاه‌ حواشی زیادی در پی داشته باشد. خصوصی‌سازی این 2 باشگاه در قانون بودجه سال 98 آمده و مجلس دولت را موظف به واگذاری پرسپولیس و استقلال کرده است.

او در پاسخ این سوال که آیا واگذاری این 2 باشگاه در این زمان درست بوده یا خیر، گفت: نماینده‌های مجلس زمانی که دولت را موظف به واگذاری کرده بودند باید فکر می‌کردند که آیا این واگذاری کار درستی است یا خیر. حالا که به‌ صورت قانون درآمده است اجرای قانون مهم‌تر از هر چیز است. البته همین قانونی هم که به تصویب مجلس رسیده با مشکلاتی روبه‌روست و مقدمات این واگذاری در آن دیده نشده است. در قانون آمده که این 2 باشگاه برای واگذاری باید وارد فرابورس شوند. همین ورود به فرابورس شامل مقدماتی است. هیچ شرکتی نمی‌تواند به‌ راحتی وارد فرابورس شود و به یک کارگزار رسمی احتیاج دارد. حالا که پرسپولیس و استقلال این کارگزار را به فرابورس معرفی کرده‌اند تازه‌ به پروسه وارد شدن به فرابورس رسیده‌اند. این کارگزارها باید اطلاعات و مدارک مالی این 2 باشگاه را با شرایط فرابورس تطبیق دهند.

پرسپولیس و استقلال تا آخر سال واگذار نمی‌شوند

فائقی، در پاسخ این سوال که آیا این باشگاه‌ها تا پایان سال 98 به بخش خصوصی واگذار می‌شوند یا خیر، گفت: پرسپولیس و استقلال در ماه هشتم سال 1398 کارگزاران خود را معرفی کرده‌اند و بی‌شک تکمیل روند ورود این باشگاه‌ها به فرابورس بیشتر از چهار ماه زمان خواهد برد. به همین خاطر معتقدم پرسپولیس و استقلال در سال جاری نمی‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند. این کاری که امروز وزارت ورزش و جوانان انجام می‌دهد آب در هاون کوبیدن است.

فائقی در پایان گفت: عرضه سهام این 2 باشگاه در فرابورس یک خوبی دارد و آن‌ هم این است که سهام این 2 باشگاه در فرابورس کشف قیمت می‌شود و این خواسته قانون‌گذار هم بوده است. پس از این اتفاق هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی شود که از ریز مسائل مالی، بدهی‌ها و طلبکاری‌های یک شرکت اطلاع نداشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها