کاراندیش، معاون حقوقی امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی راه‌اندازی می‌شود/ توجه به کمیت نباید ما را از کیفیت محتوای کتاب غافل کند

علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نباید تنها به کمیت کتاب‌ها توجه کرد زیرا هدف اصلی افزایش کیفیت محتوای کتاب است.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی راه‌اندازی می‌شود/ توجه به کمیت نباید ما را از کیفیت محتوای کتاب غافل کند
کد خبر: 356111
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد که شامگاه گذشته در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: توسعه و پیشرفت یک کشور منوط به تحقیق و پژوهش آن کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی است. هیچ کشور یا جامعه‌ای نمی‌تواند بدون تحقیق و پژوهش به پیشرفت همه جانبه و پایدار برسد. این پژوهش و تحقیق زمانی جاری و به صورت اصولی انجام می‌شود که در آن جامعه فرهنگ مطالعه رواج داشته باشد و سرانه مطالعه بالا باشد. اینجاست که متوجه ضرورت مطالعه در همه حوزه‌ها می‌شویم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم و به مطالعه توجه نداشته باشیم و سرانه مطالعه ما پایین باشد، مطمئناً به توسعه پایدار و همه جانبه نخواهیم رسید. اکنون در کشور ما سرانه مطالعه پایین است. تحقیق و پژوهش جایگاه خود را به معنای واقعی ندارد. حداقل یک درصد اعتبارات دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند باید به امر پژوهش اختصاص پیدا کند اما بیشتر این بودجه آخر سال به خزانه برمی‌گردد. این خود بهترین دلیل است برای این که بتوان گفت در کشور ما توجه ویژه‌ای به امر پژوهش و در نتیجه به مطالعه نمی‌شود.

کاراندیش بیان کرد: ما نیاز داریم که برای رسیدن به یک الگوی مناسب و ایده‌آل در حوزه‌های مختلف تلاش کنیم و فعالیت داشته باشیم؛ این تلاش خوب است اما کافی نیست. علت آن نیز این است که فرهنگ در کشور ما مظلوم است. بارها مقام معظم رهبری به اهمیت و جایگاه فرهنگ اشاره کرده‌اند که فرهنگ زیربنای حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و... است، اما در مقام عمل چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی توجهی به جایگاه فرهنگ ندارند. بنابراین یکی از مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف داریم همین است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تمام مسئولین کشوری معتقدند علی رغم تلاش‌های بسیار زیاد و با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف داریم، نمی‌توانیم به نقطه مطلوبی که دنبال آن هستیم، برسیم. علت آن نیز این است که در حوزه فرهنگ کوتاهی می‌کنیم.

وی افزود: امروز بحث اقتصاد مقاومتی یکی از بحث‌های جدی برای دولت و نظام است. حقوق شهروندی نیز یکی از مسائل مهمی است که رئیس جمهور بر آن تاکید کرده است، اما چرا این موضوعات آن‌طور که باید در جامعه شکل نمی‌گیرد؟ چون در فرهنگ‌سازی آن مشکل داریم. در صنعت، کار، روابط بین کارگر و کارفرما، روابط بین سیاسیون و گفت‌وگوهایی که باید در حوزه فرهنگ برای اداره جامعه بیاموزیم نیز شرایط به همین صورت است. هنوز در بحث گفت‌وگوها مشکل داریم زیرا به حوزه فرهنگ که بنا به گفته مقام معظم رهبری زیربناست توجه نکرده‌ایم.

مسئولین استانی در کوچک‌ترین جلسات اقتصادی و عمرانی حاضرند اما در بخش فرهنگ کم‌تر حضور دارند

کاراندیش خاطرنشان کرد: مسئولین استانی در جلسات متعدد و در کوچکترین حوزه‌ای که به بحث اقتصادی و عمرانی برمی‌گردد حضور پررنگ دارند اما در حوزه فرهنگ کمتر حضور دارند و این مشکل کشوری ماست. تا زمانی که به بحث فرهنگ در کشور بهای جدی ندهیم علی رغم همه تلاش‌هایی که داریم و دستاوردهای خوبی که در حوزه‌های مختلف داریم، به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: خواهش من از مسؤلین و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی این است که در استان یک آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ صورت بگیرد. ما نیز در سطح کشور و استان‌های مختلف این کار را انجام می‌دهیم.

نویسندگان کمتر به محتوای کتاب توجه دارند

وی بیان کرد: نویسندگان و ناشران در نظر داشته باشند که تنها به کمیت توجه نکنند. در وزارت فرهنگ به این نکته رسیده‌ایم که اگر بگوییم تعداد شمارگان کتاب در یک سال افزایش یافته از نظر کمیت خوب است اما هدف نهایی ما نیست. هدف نهایی ما محتوای کتاب‌هاست. چیزی که جامعه امروزه به آن نیاز دارد محتواست. در محتوا ضعف و کمبود داریم و نویسندگان کمتر به محتوای کتاب توجه دارند. ببینند نیاز امروز جامعه چیست که براساس نیاز، محتوا را تهیه کنند.

کاراندیش با بیان اینکه «تاکنون حدود 400 نمایشگاه در سطح کشور برگزار شده و این بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد است»، در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه‌ها افزایش سرانه مطالعه در کشور است. ایجاد تسهیلات برای اینکه کتاب در اختیار مردم قرار بگیرد. تلاش برای اینکه بتوانیم نوجوانان، کودکان و جوانان را به کتاب علاقه‌مند کنیم و ارائه کتب جدید با محتواهای جدید و مورد نیاز جامعه در نمایشگاه‌ها نیز از اهداف برگزاری این نمایشگاه‌هاست.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارت‌خانه در راستای رسالتی که به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار فرهنگی در کشور برعهده دارد، دو کار جدی را آغاز کرده است. یکی از این اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای افزایش سرانه مطالعه است. از جمله این اقدامات، انتخاب پایتخت کتاب ایران است. هر ساله یک شهر را که در رابطه با کتاب و ترویج کتاب‌خوانی بیشترین حرکت و اقدام را داشته باشد به عنوان پایتخت کتاب‌خوانی انتخاب می‌کنیم. این طرح باعث شده که همه در این زمینه وارد شوند. این اقدام در پنج دوره گذشته که برگزار شده نتیجه خوبی داشته است.

راه‌اندازی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

وی ادامه داد: معتقدیم باید از دوران کودکی علاقه‌مندی به کتاب‌خوانی در بین نوجوانان و کودکان ایجاد کند. یک طرح دیگر دوشنبه‌های کتاب‌خوانی در مهدکودک‌هاست. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز از جمله این اقدامات است. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی را در همه جا از جمله مدارس، ساختمان‌ها، کانون‌ها و... می‌توان برگزار کرد. در این جام، تعدادی از نوجوانان با یکدیگر یک باشگاه تشکیل می‌دهند. کتابی را به کمک مشاورینی که دارند انتخاب می‌کنند. این کتاب را با تخفیف از کتابفروشی می‌خرند. بین یکدیگر توزیع می‌کنند. آن را مطالعه می‌کنند. راجع به موضوع آن با یکدیگر بحث می‌کنند و در آخر می‌توانند با جمع‌بندی خود یک فیلم یک دقیقه‌ای از این کتاب تهیه کنند. این طرح هم یک نوع علاقه به مطالعه در بین افراد ایجاد می‌کند و هم در آن، گفت‌وگو به این افراد آموزش داده می‌شود.

کاراندیش بیان کرد: یک اقدام دیگر، انتخاب روستاهای دوستدار کتاب است. جمعیت قابل توجهی در روستاها داریم و نباید از عشایر یا روستاها غافل شویم. و هر ساله با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم ده روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شوند و از بین آن‌ها نیز یک روستا برگزیده می‌شود.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از دیگر اقدامات، حمایت از نویسندگان، ناشرین و توزیع کنندگان کتاب است که در این راستا نیز اقداماتی از جمله افزایش اعتبارات، معافیت‌های مالیاتی و... انجام شده و برگزاری همین نمایشگاه‌ها نیز بخشی از هدف ما را محقق می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها