کد خبر: 356121
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۰۹:۳۲:۳۴
| |

پمپئو وزیر خارجه آمریکا:

باید با چین مقابله کنیم

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با تشدید لفاظی های اخیر واشنگتن علیه حزب حاکم چین مدعی شد که تمرکز این حزب کمونیست بر استیلای بین المللی است و از این رو، لازم است با آن مقابله شود.

باید با چین مقابله کنیم
کد خبر: 356121
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ۰۹:۳۲:۳۴

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه آمریکا با تشدید لفاظی های اخیر واشنگتن علیه حزب کمونیست چین مدعی شد که این حزب بر استیلای بین المللی متمرکز شده و از این رو باید با آن مقابله کرد.


به گزارش رویترز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با تشدید لفاظی های اخیر واشنگتن علیه حزب حاکم چین مدعی شد که تمرکز این حزب کمونیست بر استیلای بین المللی است و از این رو، لازم است با آن مقابله شود.

پمپئو این اظهارات را در حالی به زبان آورد که دولت ترامپ پیشتر گفته بود انتظار دارد در ماه میلادی آینده نخستین مرحله از توافق واشنگتن با پکن را برای پایان دادن به جنگ تجاری ویرانگر میان دو کشور به امضا رساند.

مایک پمپئو با تکرار گفته های«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا علیه پیشینه چین در حوزه حقوق بشری، تجارت و شیوه های گسترش نفوذ جهانی آن اظهار داشت که «آمریکا سالهاست روابط دوستانه خود با مردم چین را گرامی می دارد»؛ اما در ادامه افزود: «امروزه دولت کمونیست چین همان مردم چین نیست. آنها شیوه هایی را به کار می گیرند که چالشهایی را برای آمریکا و جهان بوجود آورده و همه ما به طور دسته جمعی لازم است با این چالشها مقابله کنیم».

پمپئو در سخنرانی خود در اندیشکده محافظه کاران هادسون در شهر نیویورک گفت: «غفلت و نادیده انگاری تفاوتهای بینادین میان دو نظام ما [آمریکا و چین] و اثری که این تفاوتها بر امنیت ملی آمریکا داشته است، اقدامی واقع بینانه نیست».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت دونالد ترامپ که درصدد پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا است، از همان روز اول ریاست جمهوری خود نسبت به جایگاه و اقدامات چین هشدار داده است.

پمپئو در این باره گفت: «امروز، ما بالاخره پی بردیم که حزب کمونیست [چین] حقیقتاً تا چه حد با آمریکا و ارزشهای ما مخالف و دشمن است... و ما قادریم این کار را به دلیل رهبری رئیس جمهور ترامپ انجام دهیم!»

وزیر خارجه آمریکا گفت که وی ظرف ماههای آینده در مورد ایدئولوژیها و ارزشهای رقیب از جمله پویش سازمانهای اطلاعاتی حزب کمونیست چین برای گسترش نفوذ جهانی و شیوه های اقتصادی «ناعادلانه و غارتگرانه »آن به ایراد سخنرانی می پردازد.

او در ادامه افزود: «حزب کمونیست چین یک حزب مارکسیست- لنینیست است که بر منازعه و استیلای بین المللی متمرکز است- و ما لازم است تنها به سخنان رهبران آنها گوش دهیم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تقویت مقدورات نظامی چین مدعی شد که این قدرت نظامی، «از آن میزانی که چین برای دفاع از خود نیاز دارد، فراتر رفته است».

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن پیش از این به دنبال مقابله با چین نبوده و خواستار یک نظام شفاف، رقابتی و بازار محور است که منافع دوجانبه دارد. او همچنین نسبت به دستیابی به یک چنین نظام شفاف و رقابت محوری ابراز خوش بینی کرد.

گفتنی است که روز سه شنبه، سفیر دائم چین در سازمان ملل متحد در واکنش به انتقادها از پیشینه حقوق بشری چین اعلام کرد که این انتقادها برای گفتگوهای تجاری میان واشنگتن- پکن «مفید» نیست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها