آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن:

صنعت خودرو 10 هزار میلیارد تومان بهره به بانک‌ها پرداخت کرد/ کاهش نرخ ارز به خاطر کاهش تولید است/ استقلال بانک مرکزی به معنای خودمختاری نیست

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: نیاز مالی قطعه‌سازان 10 هزار میلیارد تومان است یعنی درست به اندازه‌ای که بانک‌ها در سال گذشته از ما بهره گرفتند. درخواست ما این است که دوباره همان پول را به ما بدهند و بهره آن‌را دوباره بگیرند در واقع بهره مرکب دریافت کنند تا این صنعت سر پا بماند.

صنعت خودرو 10 هزار میلیارد تومان بهره به بانک‌ها پرداخت کرد/ کاهش نرخ ارز به خاطر کاهش تولید است/ استقلال بانک مرکزی به معنای خودمختاری نیست
کد خبر: 356365
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۰۹:۴۵:۵۲

اعتمادآنلاین| آرش محبی‌نژاد، در خصوص اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر فشل بودن خودروسازی در کشور گفت: آقای همتی در صحبت‌های اخیر خود به استقلال بانک مرکزی اشاره کردند که اتفاقا مورد تائید ما نیز هست. اما مسئله این است که استقلال به معنی خود مختاری نیست. اینکه خودشان هدف را تعیین کنند، راه رسیدن به آن را مشخص کنند و در نهایت خودشان به نتیجه امتیاز بدهند هنر نیست.

وی ادامه داد: عملکرد بانک مرکزی در حوزه تولید در دو سال اخیر بنا بر آمار ارقام مشخص است. وقتی تولید کشور در سال گذشته 38 درصد و در 6 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد کاهش داشته یعنی در اقتصادی که تولید آن بر مبنای بانک است مدیران ارشد بانک مرکزی نتواسته‌اند کار خود را درست انجام دهند.

محبی نژاد افزود: آقای همتی اظهار داشتند قیمت ارز کاهش داشته است، وقتی تولید کاهش یابد و خواست خرید مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند طبیعتا قیمت ارز هم کاهش پیدا می کند. در واقع چون بانک مرکزی هیچ کاری در حوزه تولید نکرده قیمت ارز کاهش داشته است. در بحث تورم نیز سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار متوسط و ضعیف و دادن انواع سوبسیدها باعث شده که تورم کنترل شود.

وی با اشاره به نام گذاری سال 98 گفت:کالاهایی با ارزش افزوده بالا مانند خودرو، لوازم خانگی و صنایع غذایی تکمیلی همگی در سال جاری کاهش تولید داشتند اما در مقابل تولید و صادرات مواد خام مانند فولاد، گاز، پتروشیمی و مواد معدنی افزایش داشته است.

وی افزود: به لطف مجلس، قیمت‌گذاری منابع خام بر اساس فوب خلیج فارس صورت می‌گیرد اما کالاهای ساختنی و با ارزش افزوده بالا با ریال قیمت‌گذاری می‌شود حال وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و تورم بالا می‌رود، مشخص است که تولید کدام گروه افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص صحبت‌های همتی مبنی بر اینکه سرنوشت 80 میلیون نفر را به سرنوشت یک صنعت گره نمی‌زند گفت: چون آقای همتی با صنعت خودروسازی مخالف است و آن‌را فشل می‌داند پس از دادن هرگونه تسهیلات و کمک به آنها تا جای ممکن خودداری می‌کند. سوال اینجاست مگر تا به حال بانک به ما صدقه یا پول مفت داده است که اکنون منت آن‌را می‌خواهد بر سر ما بگذارد؟ در یک‌سال گذشته فقط این صنعت به سیستم بانکی کشور 10 هزار میلیارد تومان بهره داده است. این صنعت هیچ دینی به بانک مرکزی ندارد، در کدام کشور صنایع تولید آن بابت ایجاد اشتغال و تولید کالای ارزش افزوده بهره 25 درصد می‌دهد اما ما امروز آنرا پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اینکه اشتغال و فعالیت‌های مولد را از بین ببریم و بخواهیم با فروش منابع زیرزمینی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و مواد معدنی نیازهای حداقلی مردم را تامین کنیم و با پایین نگه داشتن قدرت خرید مردم و تحدید تقاضای ارز نرخ را پایین نگه داریم هیچ کمکی به اقتصاد کشور نخواهد شد. امروز با کاهش 40 درصدی قیمت ارز و 20 درصد تورم به میزان 60 درصد تولید کشور را در مقابل واردات عقب راندیم.

وی در خصوص وضعیت قطعه‌سازان و تامین مالی آنها گفت: نیاز مالی قطعه‌سازان 10 هزار میلیارد تومان است یعنی درست به اندازه‌ای که بانک‌ها در سال گذشته از ما بهره گرفتند. درخواست ما این است که دوباره همان پول را به ما بدهند و بهره آن‌را دوباره بگیرند در واقع بهره مرکب دریافت کنند تا این صنعت سر پا بماند.

محبی‌نژاد تصریح کرد: ما هیچ تقابلی با بانک مرکزی نداریم در واقع قدردان عملکرد آنها در خصوص کنترل تورم و نوسان بازار ارز هستیم اما صحبت ما این است که اولویت‌های خود را تغییر دهند و به دنبال رونق تولید و اشتغال باشند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها