«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مراسم بدرقه اعظم طالقانی به آرامگاه ابدی برگزار شد/ خسرو سیف: اعظم طالقانی مجدانه اصرار داشت که تعریف رجل‌سیاسی شامل زنان و مردان می‌شود/ هاشم صباغیان: اعظم طالقانی رئیس‌جمهور شدن را حق زنان می‌دانست

مراسم تشییع پیکر اعظم طالقانی، دختر آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، امروز صبح با حضور خیل عظیمی از دوستدارانش برگزار شد. دختر آیت‌الله طالقانی که از چند روز قبل بر اثر عارضه سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود، شامگاه چهارشنبه هشتم آبان، در 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم بدرقه اعظم طالقانی به آرامگاه ابدی برگزار شد/ خسرو سیف: اعظم طالقانی مجدانه اصرار داشت که تعریف رجل‌سیاسی شامل زنان و مردان می‌شود/ هاشم صباغیان: اعظم طالقانی رئیس‌جمهور شدن را حق زنان می‌دانست
کد خبر: 356441
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پیکر اعظم علایی طالقانی صبح امروز (جمعه) از محل موسسه اسلامی زنان با حضور جمعی از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس تشییع شد و حجت‌الاسلام احمد منتظری بر پیکر «اعظم طالقانی» نماز خواند.

پیش از اقامه نماز، احمد منتظری و طاهره طالقانی در بیاناتی به تشریح ویژگی‌های آن مرحوم پرداختند. پس از آن به منظور ارج نهادن بر تلاش‌های بی‌وقفه اعظم طالقانی برای احقاق حقوق زنان، پیکرش برای دقایقی روی دست زنان تشییع شد تا پاسخی باشد برای تلا‌ش‌هایی که در راستای تفهیم معنای «رجل سیاسی» انجام داده بود.

بعد از تشییع، پیکر طالقانی به بهشت‌زهرا منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

گفتنی است در این مراسم احمد منتظری، سید محمود دعایی، علی ربیعی، معصومه ابتکار، حسینعلی امیری، حجت‌الاسلام هادی غفاری، علی شکوری‌راد، ولی‌الله شجاع‌پوریان، غلامعلی رجایی، هادی خانیکی، سعید لیلاز، مصطفی تاجزاده، محمدرضا خاتمی، فخری محتشمی‌پور، مصطفی کواکبیان، محمد توسلی، شهیندخت مولاوردی، اشرف بروجردی، فریده اولادقباد، حجت نظری، احمد زیدآبادی، محمود صادقی، الهه کولایی، غلامحسین کرباسچی، طیبه سیاوشی و... حضور داشتند.

تا روزهای آخر دست از تلاش برنداشت

خسرو سیف، از نخستین اعضای حزب ملت ایران، در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار اعتمادآنلاین، درباره شخصیت سیاسی اعظم طالقانی گفت: «خانم طالقانی در شرایطی چشم از جهان فرو بست که تا روزهای آخر دست از تلاش برنداشت. او مجدانه اصرار داشت که رجل‌ سیاسی تعریفی مشخص دارد که هم شامل زنان می‌شود و هم شامل مردان.»

او ادامه داد: «ایشان پرورش‌یافته خانه آقای طالقانی بود. همه نظرات آیت‌الله طالقانی در راستای آزادی مردم بود. حرف‌های خانم طالقانی هم حرف حق بود و برای حقوق نهفته زنان ایران تلاش‌های خستگی‌ناپذیری انجام داد.»

سیف همچنین گفت: «خانم طالقانی برای تفهیم معنای دقیق رجل سیاسی شدیداً فعالیت می‌کرد. به همین دلیل چند دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد تا به همه بفهماند فرقی بین زنان و مردان نیست. اگر به عکس‌های تظاهرات مردمی در خاورمیانه دقت کنیم، می‌بینیم که زنان و مردان در کنار هم قرار دارند. خانم طالقانی همین شرایط را برای زنان کشورش می‌‌خواست.»

او اظهار کرد: «اعظم طالقانی همیشه دغدغه زندانیان سیاسی را داشت و هر کسی که آزاد می‌شد یا به مرخصی می‌آمد، بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی‌اش روی ویلچر و با کمک واکر به دیدارشان می‌رفت. در واقع او برخلاف آنهایی که در خانه می‌نشینند و ادای فعالیت سیاسی درمی‌آورند، همیشه در صحنه‌ها حضوری فعال داشت.»

اعظم طالقانی یادگار به حق آیت‌الله طالقانی بود

هاشم صباغیان درباره ویژگی‌های اعظم طالقانی به اعتمادآنلاین گفت: «آن مرحوم به معنای واقعی مبارز بود و برای آرمان‌هایش از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد. به معنایی می‌توان گفت اعظم طالقانی یادگار به حق آیت‌الله طالقانی بود که به شایستگی پا در جای پای پدر بزرگوارشان گذاشت.»

سخنگوی دولت موقت ادامه داد: «اعظم طالقانی بی‌توجه به نظرات اشتباهی که درباره مفهوم رجل سیاسی در قانون اساسی ذکر شده و آن را مختص مردان می‌داند، در چند دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد تا این پیام را بدهد که زنان هم مثل مردان باید اجازه داشته باشند شانس خود را برای رئیس‌جمهور شدن امتحان کنند. اعظم طالقانی رئیس‌جمهور شدن را حق زنان می‌دانست.»

گفتنی است اعظم طالقانی به عنوان نخستین زنی شناخته می‌شود که کاندیدای ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی شد. او برای اولین بار در سال 1376 نامزد ریاست جمهوری شد، اما صلاحیتش مورد تایید قرار نگرفت.

دختر آیت‌الله طالقانی که از چند روز قبل بر اثر عارضه سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود، شامگاه چهارشنبه هشتم آبان، در 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها