کد خبر: 356584
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

قانون صلاحیت افراد را احرازشده تلقی می‌کند/ بعضی از ردصلاحیت‌ها به حیثیت خانوادگی و دینداری افراد لطمه می‌زند/ قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اختیارهایی داده است که حسن روحانی باید از آنها بهره ببرد

جواد امام گفت: قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اختیارهایی داده است که حسن روحانی باید از آنها بهره ببرد. این‌گونه در اسفندماه شاهد انتخاباتی خواهیم بود که اکثریت افرادی که حائز رأی دادن هستند، رأی‌های خود را به صندو‌ق‌ها می‌اندازند.

قانون صلاحیت افراد را احرازشده تلقی می‌کند/ بعضی از ردصلاحیت‌ها به حیثیت خانوادگی و دینداری افراد لطمه می‌زند/ قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اختیارهایی داده است که حسن روحانی باید از آنها بهره ببرد
کد خبر: 356584
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در روزهای اخیر بحث اصلی جریان‌های سیاسی در کشور را تشکیل می‌دهد، ماجرای تعریف و تمجید حسن روحانی از مجلس اول و انتقاد از نوع نظارت شورای نگهبان است. جواد امام با اشاره به این مسائل، تاکید دارد حسن روحانی در مقام رئیس قوه مجریه باید راه‌های لازم را برای برگزاری انتخابات پرشور در نظر بگیرد. مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ گفته است که در ادامه می‌خوانید.

***

روحانی از حقوق شهروندی دفاع می‌کند

*تاکید چندباره حسن ‌روحانی بر «بهترین بودن مجلس اول» را چطور ارزیابی می‌کنید؟


ترکیب مجلس اول به گونه‌ای بود که همه سلیقه‌های سیاسی نمایندگانی در آن داشتند. در واقع نظارت به شکلی که الان اعمال می‌شود نبود که همین باعث می‌شد همه شایسته‌ها بتوانند شانس خود را برای مجلس‌نشینی امتحان کنند. آقای رئیس‌جمهوری هم مشخصاً در راستای تلاش برای دفاع از حقوق شهروندی این مساله را بازگو می‌کند. چون خود اعضای شورای نگهبان هم بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که «فرصت لازم را برای احزار صلاحیت افراد نداریم». این نوع اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که قانون افراد را واجد شرایط می‌داند، مگر اینکه عکس‌ آن ثابت و دلیل معلومی برای رد صلاحیت عنوان شود.

رد صلاحیت‌ها بدون حکم دادگاه انجام می‌شوند

*چطور این روند همچنان تداوم دارد؟

به هر حال شورای نگهبان برای خودش این حق را قائل است که «صلاحیت افراد را احراز کند». به همین دلیل افراد با اتهام‌هایی رد صلاحیت می‌شوند که هیچ دادگاهی برای آنها حکمی صادر نکرده است. در ضمن در خیلی از مواقع اتهام‌های صادرشده به حیثیت فردی، خانوادگی، دینداری و وجهه سیاسی‌شان ضربه وارد می‌کند.

البته بعد از رحلت امام، در چارچوب انتخابات مجلس چهارم، 40 تن از نماینده‌هایی را که در سومین دوره مجلس حضور داشتند با نظارت استصوابی از حضور در انتخابات محروم کردند. بعدها در انتخابات مجلس پنجم نظارت استصوابی قانون شد و شرایطی پیش آمد که همه از آن خبر دارند. به همین دلیل تاکید آقای روحانی بر چیزی جز این نیست‌ که اشخاص فقط با حکم محکومیتی دادگاه باید از کاندیداتوری منع شوند و جلوی فعالیت‌ انتخاباتی‌شان گرفته شود.

قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اختیارهایی داده است

*در چنین شرایطی تکلیف دولت برای برگزاری انتخاباتی پرشور توجه به چه بایدها و نبایدهایی است؟


آقای روحانی با توجه به اینکه مجری قانون اساسی هستند نباید اجازه دهند شورای نگهبان بدون دلیل یا به بهانه نداشتن وقت کافی به افراد برچسب عدم احراز بزند. به هر حال قانون اساسی به رئیس قوه مجریه اختیارهایی داده است که حسن روحانی باید از آنها بهره ببرد. تا شاید در اسفندماه شاهد انتخاباتی باشیم که اکثریت حائزان به رأی دادن، رأی‌های خود را به صندو‌ق‌ها بیندازند.

انتخاباتی با رأی‌های پرشمار کمک می‌کند مشکلات را حل کنیم

*از بحث نظارت استصوابی بگذریم. با توجه به فضای سیاسی موجود در ماه‌های منتهی به انتخابات، ترکیب مجلس یازدهم را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

از الان نمی‌شود درباره آرایش سیاسی مجلس آینده حرفی زد یا نظری داد. در واقع اینکه مجلس یازدهم با اکثریت کدام گروه شروع به کار کند مستقیماً بستگی به این دارد که به جریان‌های سیاسی موجود چقدر اجازه فعالیت در انتخابات را بدهیم. هر چقدر سلیقه‌های بیشتری بتوانند با لیستی پر و پیمان در انتخابات شرکت کنند مردم هم حتماً در روز رأی‌گیری حضوری چشمگیر در پای صندوق‌های رأی خواهند داشت. با این توضیح که در شرایط کنونی، انتخاباتی با رأی‌های پرشمار می‌تواند به ما کمک کند تا مشکلات داخلی و خارجی‌مان را راحت‌تر حل کنیم.

دولت باید نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد

*در سوال آخر، تندروهایی را که با موازی‌کاری درصدد تنش‌زایی و سیاه‌نمایی برمی‌آیند چطور می‌توان کنترل و در نتیجه تلاش‌هایشان را خنثی کرد؟

دولت باید نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و کارهای اجرایی و نظارتی دقیق و منطقی پیگیری شوند‌‌،‌ می‌توانیم امید داشته باشیم که سیاه‌نماها ناکام بمانند و ان‌شاءالله انتخاباتی برازنده و در شأن جمهوری‌ اسلامی برگزار کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها