کد خبر: 356605
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۶:۰۱:۰۰
| |

اصلاح سبک زندگی، لازمه مقابله با بیماری‌های قلبی است

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عوامل بروز سکته قلبی به راه‌های تشخیص و درمان این عارضه پرداخت.

اصلاح سبک زندگی، لازمه مقابله با بیماری‌های قلبی است
کد خبر: 356605
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سکته قلبی یا ام‌آی با نام علمی «آنفارکتوس میوکارد» عبارت است؛ از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به دلیل از بین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی (کاهش جریان خون) شدید در قسمتی از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله و درد قفسه سینه نمود یابد. گفتنی است؛ عمده‌ترین دلیل سکته بسته شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. سکته قلبی نوعی عارضه فراگیر است که هر ساله باعث در گذشتن هزاران نفر می‌شود و علائمی مانند احساس سرگیجه یا سبکی سر، تورم در ساق پا و مچ پا، گلو درد یا فک درد، خستگی زود و بی رمق شدن، خروپف، تعریق و سرفه ای که متوقف نمی‌شود را شامل می‌شود.

کاهش سن بروز عارضه‌های قلبی


دکتر منوچهر قارونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص سن بروز سکته قلبی گفت: سن سکته قلبی در گذشته، بالای 60 سال بوده است اما در حال حاضر به دلیل تغییر سبک زندگی سن بروز سکته‌های قلبی به 30 سال نیز رسیده است.


وی همچنین با اشاره به عوامل بروز سکته قلبی اظهار کرد: عوامل بسیاری در بروز سکته‌های قلبی از جمله فشار خون، چربی خون، قند خون و اسید اوریک بالا وجود دارند که از آنها به عنوان ریزفاکتورهایی که به مرور باعث تنگ شدن رگ‌های قلب و سکته می‌شوند یاد می‌شود اما مهمترین عامل در بروز سکته‌های قلبی وراثت است.


استفاده از تلفن همراه دلیل سکته قلبی نیست


قارونی در ادامه در خصوص استفاده از تلفن همراه و اهمیت گروه‌های خونی در بروز این عارضه عنوان کرد: استفاده از تلفن همراه با بروز سکته قلبی ارتباطی ندارند؛ اما استرس و هیجان نیز عواملی هستند که باعث بروز سکته قلبی می‌شوند؛ همچنین افرادی که گروه خونی A را دارا هستند بیشتر از بقیه در معرض خطر بروز سکته‌های قلبی هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر توسط سکته‌های قلبی بیشتر از مغزی است بیان کرد: افرادی که می‌خواهند از بروز این عارضه جلوگیری کنند در ابتدا باید بدانند از چه خانواده‌ای هستند و اگر زمینه ارثی بروز سکته‌های قلبی در این خانواده بیشتر بود از همان کودکی نسبت به تغذیه و اصلاح شیوه زندگی کودکان حساس باشند.


راه‌های تشخیص و درمان سکته قلبی


او در خصوص راه‌های تشخیص و درمان این عارضه گفت: برای تشخیص سکته قلبی ابتدا باید یک شرح حال کلی از وضعیت بیمار یافت شود در ادامه انجام مراحلی مانند نوار قلب، اکو، تست ورزش، اسکن و آنژیوگرافی که امکان کارگزاری استند و یا انجام بالن برای بازگشایی رگ‌های قلب و در نهایت انجام عمل باز است.

قارونی در آخر با بیان اینکه سکته‌های قلبی درمان کلی ندارند و برای کاهش بروز این عارضه افراد باید شیوه زندگی خود را اصلاح کنند، گفت: نوع تغذیه از ابتدای دوران کودکی در بروز این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین از مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب و استفاده از سیگار بپرهیزند؛ لازم به ذکر است استفاده از غذاهای سنتی و انجام فعالیت‌های بدنی مانند وزرش به جای استفاده مدام از ابزار آلات الکترونیک مانند رایانه‌ها و گوشی‌های تلفن همراه در کاهش بروز این عارضه بسیار مناسب است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها