غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دو سالانه شدن لایحه بودجه موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «در حال حاضر هزینه و انرژی زیادی صرف تدوین و تصویب لوایح بودجه می‌شود»، دو سالانه شدن لایحه بودجه را موجب صرفه جویی اقتصادی و در نظر گرفتن دورنماهای بیشتر دانست.

دو سالانه شدن لایحه بودجه موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود
کد خبر: 356610
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۸:۵۰:۱۶

اعتمادآنلاین| غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ارائه بودجه دوسالانه به مجلس گفت: ما هر ساله زمان زیادی را صرف تدوین و تصویب قانون بودجه می‌کنیم و هزینه زیادی صرف نوشتن بودجه می‌شود. اگر بررسی کنید می‌بینید فرآیند تدوین بودجه در گروه‌های کارشناسی چند هزار ساعت به طول می‌انجامد و علاوه بر آن فرآیند بررسی بودجه در دولت و مجلس هم بسیار زمانبر و هزینه‌بر است و در کمیسیون تلفیق مجلس هم یک ششم نمایندگان دو ماه شبانه روز بودجه را بررسی می‌کنند و نهایتا در صحن مجلس بررسی بودجه یک ماه تا 45 روز به طول می‌انجامد.

وی اضافه کرد: همانطور که می‌بینید فرآیند بررسی بودجه بسیار طولانی و زمانبر است و هزینه و انرژی بسیاری صرف آن می‌شود. در حالیکه منطقی‌تر این است که این هزینه و انرژی صرف بیش از یک سال شود. زیرا ما باید از مدت‌ها قبل آمادگی‌های لازم را برای سال آینده داشته باشیم اما در شکل فعلی وقتی نوبت به اجرای بودجه می‌رسد اثرش از دست می‌رود. بنابراین باید برای تهیه بودجه به فکر صرفه جویی اقتصادی باشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه «با ارائه لایحه بودجه دو سالانه موافق است» خاطرنشان کرد: در این شرایط نگاه‌ها هم وسیع‌تر می‌شود و فرصت ارائه کارنامه طی می‌شود اما در حال حاضر تا وقتی می‌خواهد فراز و نشیب‌ها طی شود و دستگاه‌ها آماده شوند سال تمام می‌شود و به این صورت بودجه مقرون به صرفه نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ارائه بودجه دو سالانه فعلا مغایر قانون اساسی است» اضافه کرد: برای حل این مشکل یا نیاز به اصلاح قانون اساسی است و یا باید راه دیگری را انتخاب کرد، اما نهایتا اقدام درستی است زیرا کارها کلانتر در نظر گرفته می‌شود و دورنمای بیشتری مد نظر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه برنامه ریزی‌ها هم راحت‌تر است.

جفعرزاده در پایان گفت: در شکل فعلی هر سال بخشی از نخبگان درگیر تدوین و بررسی بودجه هستند اما فرصتی برای ارزیابی وجود ندارد در حالیکه اگر بودجه برای دو یا حتی سه سال نوشته شود نگاه به آن هم عمیق‌تر خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها