کد خبر: 356638
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۹:۳۴:۱۴
| |

مهدی جهانشاهی، مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه مطرح کرد؛

مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها راه نجات کمبود آب در کشور

مهدی جهانشاهی، مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه، گفت: مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها راه نجات کمبود آب در کشور است.

مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها راه نجات کمبود آب در کشور
کد خبر: 356638
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۰۹:۳۴:۱۴

اعتمادآنلاین| مهدی جهانشاهی، مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه، با اشاره به اینکه جهت رفع مشکل کمبود آب در هر منطقه دو روش وجود دارد، گفت: اولین روش انتقال آب از نقاط دیگر که شامل انتقال آب از حوزه‌های آبریز دیگر نقاط، برداشت از سفره‌های زیرزمینی، موضوع انتقال آب از خزر و دیگری مدیریت مصرف و بهره‌گیری از پسآب‌ها و تصفیه آن است.

وی تصریح کرد: در روش انتقال مشکلات زیادی چون هزینه‌، فرونشت زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر سطحی، تنش‌ها و تعارضات اجتماعی به دلیل انتقال آب یک منطقه به منطقه دیگر، تخریب محیط زیست به دلیل احداث خطوط انتقال را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه در خصوص انتقال آب خزر که شور است، خاطرنشان کرد: نمک حاصل از تصفیه باید یا باید در آب دریا ریخته شود که موجب افزایش شوری که قطعا مخاطراتی را برای حیات آبزیان فراهم می‌سازد و یا در خشکی دفن شود که باعث نفوذ به سفره‌های زیرزمینی و شوری آن خواهد شد.

جهانشاهی با بیان اینکه در روش اول به دلیل وجود مخاطرات مطمئنا نمی‌تواند عاقلانه و منطقی باشد، گفت: ایجاد توسعه نامتعادل و نامتوازن در صورت انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه کم آب، مهم‌ترین نکته‌ای بوده که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب به یک نقطه خاص باعث می‌شود تا درآن نقطه شرایط برای ایجاد زندگی، صنعت و کشاورزی فراهم و متقاضیان به این نقطه سرازیرشوند، ادامه داد: پس از چند سال دولتمردان برای درخواست‌های مازاد بر برنامه‌ریزی اولیه باید فکری کنند که اینکار یعنی انتقال بیشتر و این روند به همین ترتیب ادامه خواهد داشت که مشابه این وضعیت در بحث حاشیه نشینی شهرهای بزرگ اتفاق افتاد و اکنون تبدیل به بزرگترین معضل شده است.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه بیان کرد: روش منطقی و کاربردی جهت رفع مشکل کمبود آب درهرنقطه‌ای مدیریت مصرف و استفاده بهینه از آب موجود و بهره‌مندی از پسآب‌ها جهت صنعت و کشاورزی است .

جهانشاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین مصرف آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی با حدود 90 درصد مصرف است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور بهره‌وری از آب دربخش کشاورزی یک سوم جهانی است یعنی در دنیا به ازای یک لیتر آب سه کیلو محصول برداشت می‌شود اما در ایران به ازای 3 لیتر آب یک کیلو محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین با توسعه منابع درکشاورزی و بهره‌مندی ازتکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را بهبود بخشید.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جمعیت تلاشگران فرهنگ وتوسعه موفق نشدن در طرح اجرایی برنامه‌های فعالان محیط زیست را نهادینه نشدن فرهنگ حضور مردم در سازمان‌های مردم نهاد در کشور دانست و افزود: خواسته‌های مردم به صورت سازمان یافته و مدیریت شده و به شکل هم‌افزایی شکل نگرفته است.

جهانشاهی یادآور شد: یکی از دلایل مهم توسعه یافتگی کشورها حضور و نقش مردم در غالب سازمان‌های مردم نهاد در تصمیمات دولتمردان و نظارت مردم بر عملکرد آن‌ها به واسطه رسانه‌های آزاد و مستقل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در دهه‌های گذشته تصمیمات درستی در حوزه محیط زیست گرفته نشد، اظهار کرد: نمونه‌های بارز آن برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، خشک شدن تالاب‌ها به دلیل ضعف مدیریتی، تخریب جنگل به‌خصوص در زاگرس و مرگ اکوسیستمی، بی‌توجهی به استفاده از انرژی‌های پاک، نبود قوانین درست و حامی محیط زیست و توانمندساز نبودن سازمان‌های مردم نهاد و بهره‌مندی از ظرفیت این سازمان‌ها است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها