تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت شانزدهم

از گوشت‌ گیاهی تا تکنولوژی جدید تصفیه هوا

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته مروری خواهیم داشت بر سه گزارش درباره صنایع گوشتی و صنعت رو به رشد تولید پروتئین‌های گیاهی؛ اختراعی جدید که می‌تواند با کمک هوش‌ مصنوعی نوشتن را برای افراد فلج امکان‌پذیر کند؛ و ساخت سیستم جدید تصفیه هوا که می‌تواند بسیار کارآمدتر از نمونه‌های پیشین گاز دی‌اکسید کربن را از هوا حذف کند.

حجم ویدیو: 10.04M | مدت زمان ویدیو: 00:04:22 دانلود ویدیو
کد خبر: 356696
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گیاهخواران و وگان‌ها ده‌ها سال است که بازار هدف شرکت‌های تولیدکننده پروتئین‌های گیاهی بوده‌اند. اما افزایش سریع و گسترده تقاضا برای گوشت‌های گیاهی و انتخاب رژیم‌های سازگارتر با محیط‌زیست، بازار جدیدی برای شرکت‌های غذایی ایجاد کرده است که ممکن است جایگزین گوشت شود.

در گزارش نخست ما از هفته‌نامه بلومبرگ با یک شرکت صنایع غذایی فرانسوی با نام «روکت» آشنا می‌شویم که در حال حاضر از حبوباتی مانند نخودفرنگی پروتئین گیاهی تهیه می‌کند. این شرکت قصد دارد به دلیل افزایش تقاضا در بازار، از محصولاتی مثل باقلا، عدس، جو و برنج هم پروتئین گیاهی فراوری‌شده تولید کند و ظرفیت تولیدی خودش را از 100 تن به 2 برابر افزایش دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این 2 شرکت Beyond Meat و Impossible Foods موفق شدند با این پروتئین‌های گیاهی، در مقیاس صنعتی دست به تولید گوشت‌های گیاهی بزنند. تحلیلگران معتقدند همکاری شرکت‌های تولیدی پروتئین‌های گیاهی و شرکت‌های صنایع غذایی مانند Impossible Foods در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین صنعت گوشت خواهد شد.

***

هوش مصنوعی کاربردهای گسترده‌ای دارد و از هنگام ظهور در زمینه‌های مختلف کمک شایانی به انسان‌ها کرده است. اخیراً نیز چند فرد فلج با کمک فناوری هوش مصنوعی و با استفاده از ذهن‌شان موفق شده‌اند با دستان خود متنی را بنویسند.

در گزارش منتخب دوم ما که از مجله ساینس انتخاب شده می‌خوانیم دانشمندان به روشی درمانی رسیده‌اند که با نصب تعدادی الکترود در بخش‌هایی از مغز و با استفاده از هوش‌ مصنوعی این امکان را برای فرد معلول فراهم می‌کنند که با نگاه به یک صفحه از حروف الفبا و انتخاب چشمی کاراکترها کلمات خود را به کمک ماشین بنویسد. در این روش جدید یک فرد که از گردن به پایین فلج بود توانست طی یک دقیقه 66 کاراکتر بنویسد. این سیستم در حال حاضر در فاز آزمایشگاهی است، اما پیشرفت کار خبر از تحولات شگرفی در آینده نزدیک می‌دهد.

***

سیستم‌های تصفیه هوا از ابزارهایی بوده‌اند که برای کاهش گازهای کربن از هوا استفاده می‌شدند. با این حال سیستم‌های قدیمی یک مشکل عمده داشتند: ناتوانی در حذف گازهای دی‌اکسید کربنی که تراکم کمی دارند.

در گزارش منتخب سوم ما که از هفته‌نامه فوربس انتخاب شده می‌خوانیم دانشمندان به تازگی سیستم جدیدی اختراع کرده‌اند که می‌تواند گاز دی‌اکسید کربن را در هر مقدار تراکمی از هوا جذب کند. در این سیستم که مشابه یک باتری بزرگ است، جریان هوا وارد فضایی می‌شود که در آن الکترودهایی آغشته به مواد الکتروشیمیایی قرار دارند. طی برقراری جریان الکتریکی، گازهای کربن با مواد روی الکترودها واکنش نشان می‌دهند و در آن محفظه ذخیره می‌شوند، همزمان با قطع جریان الکتریکی و تخلیه بار الکترودها می‌توان گازهای دی‌اکسید کربن ذخیره‌شده را تخلیه کرد. متن کامل این گزارش‌ها را به همراه جزئیات بیشتر در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها