دلیل ریزش 10 هزار واحدی بورس چه بود؟/سنگینی گاه و بیگاه عوامل سیاسی بر شاخص بورس

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه عمده ترین دلایل ریزش شوک وار و آنی بازارهای سرمایه را اظهار نظرهای سیاسی و در برخی موارد تعاملات سیاسی کشورها می داند.

دلیل ریزش 10 هزار واحدی بورس چه بود؟/سنگینی گاه و بیگاه عوامل سیاسی بر شاخص بورس
کد خبر: 356736
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۱:۴۲:۴۵

اعتمادآنلاین| فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه یکی از کارگزاران بورس و کارشناس رسمی بازار سرمایه در واکنش به ریزش های بی سابقه شاخص بورس در هفته های گذشته گفت: طبیعی ترین شکل ممکن در بازار بورس نوسان قیمت‌ هاست که مبتنی بر تغییرات در مولفه های اقتصادی و سیاسی کشور بوده و دور از انتظار نیست.

او ادامه داد: البته ابهاماتی که در تعاملات سیاسی ایران با طرف های مقابل خود یعنی برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد نیز به مرور زمان در بورس تاثیر گذار است.


این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: بخشی از خوش بینی های فعالان اقتصادی نسبت به بورس تعدیل شده و این موضوع به واسطه کسب بازدهی طی 4 تا 5 ماه ابتدای سال 98 بوده که در نتیجه منتهی به عرضه های زیادی در حوزه حقوقی و حقیقی شده است؛ در نتیجه این عرضه های زیاد بازار را به سمت اصلاح قیمت ها سوق داده است.

حرکت نقدینگی پارک شده برای حضور در بورس


او بیان کرد: علی رغم حجم معاملات کم به دلیل عدم حضور فروشندگان بالفعل که گاها قصد ایجاد تنش در بازار را دارند، بازار سرمایه رویکرد اصلی خود را به سمت سهام های بنیادی آورده است. سهم های کوچک و تک سهم های صنایع نیز در این روزها نوسانات را تجربه کرده اند اما به دلیل عدم وجود سایر بازارهای موازی، ناخودآگاه سرمایه راکد یا به اصلاح نقدینگی پارک شده بلافاصله متوجه سهام های بازار سرمایه شده است.

آقابزرگی در ادامه به ثبات حاکم بر بسیاری از بازارهای کلان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کامودیتی(کالای و مواد اولیه مورد نیاز صنایع) و نرخ جهانی نفت نیز ثبات قابل توجهی داشته و چشم انداز اقتصاد دنیا هم از رکورد پیش بینی شده که برای 2020 و 2021 دورتر شده است و انتظارها به سمت بهبود شرایط بعد از جنگ تعرفه ها حرکت کرده است.

اصلی ترین دلیل ریزش 10 هزار واحدی بورس چه بود؟


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عوامل سیاسی بر ریزش 10 هزار واحدی بورس که به نوبه خود کم سابقه بود، تاثیر گذاشت؛ چرا که در اتفاقات مثبت و منفی اقتصادی در امسال هیچگاه بازار سرمایه بالافاصله واکنش نشان نداده بود اما مناسبات سیاسی همواره تاثیر چشمگیری در بازده شوک آمیز شاخص ها داشته اند.

آقابزرگی با اشاره به نحوه قیمت گذاری سهام ها در بورس، گفت: در ارزش یابی قیمت سهام نوسانات نیز لحاظ می شوند. روند مثبت روزهای پایانی هفته گذشته نیز به منظور بازگشت شاخص بورس به سمت رشد صعودی با شتاب 6 ماه اول خوشبینانه است و دلیلی هم برای کاهش قیمت وجود ندارد و شیب صعودی تا انتهای سال تجربه خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که احتمال تبانی شرکت های بورسی در ریزش های بازار سهام تا چه حد صحت دارد؟ بیان کرد: هیچگاه احتمالی صفر نیست و به واسطه ابعاد مختلفی از جمله سهم های کم عمق و یا فلود پایین، امکان بروز چنین اتفاق هایی بالاست اما تبانی در سهام های عمومی با گستره بالا در جامعه نمی تواند صحت داشته باشد.

این کارشناس رسمی بازار سهام تاکید کرد: طبیعی ترین شکل در این زمان را می توان تصمیمات سیاسی، سیاست های پولی و مالی و اظهار نظرهای سیاسی برخی مسئولان در داخل کشور تلقی کرد.گاهی اشارات مستقیم به بورس و حضور در اینبازار هم می تواند تنش شاخصی کوتاه مدتی ایجاد کند.

او ادامه داد: یکی از عواملی که منجر شد ریزش بازار سرمایه شدت بگیرد اشاره شخص رئیس جمهور به تامین مالی پروژه های دولت از طریق بازار سرمایه بود؛ چرا که دولت با قدرت 85 درصدی اقتصاد کشور قصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را دارد و همین موضوع منجر می شود سهام داران واکنش سریع به بازار نشان دهند.

آقابزرگی در پایان بیان کرد: در زمانی که دولت اعلام حضور در بازار سرمایه می کند، بازار به شوک ورود یک قدرت به سمت فروش سهام فعلی حرکت کرده و به نوعی فشار فروش رخ می دهد، این روند تنها یک واکنش کاملا طبیعی به صحبت های مقامات کشوری بود که در تمام بازارهای سرمایه جهان حکم فرماست.

گفتنی است بازار سرمایه در هفته ای که گذشت تنها چند روز را با چراغ سبز پیش رفت و ریزش 10 هزار واحدی در هفته های گذشته منجر به ترس عموم از این بازار شد.اما این ریزش به گفته بسیاری از کارشناسان تا مقطعی از سال طبیعی و پس از آن به مسائل و جو سیاسی حاکم بر کشورها بستگی دارد. به هر حال در پایان معاملات هفته منتهی به 8 آبان 98، شاخص کل هم وزن با 4.62 درصد افزایش در قیاس با هفته کاری پیش از آن به 84 هزار و 562واحد رسیده و حال باید منتظر ماند و دید که بورس با چه رویکردی پیش خواهد رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها