گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از زندگی ششمین فرزند آیت‌الله طالقانی؛

اعظم طالقانی؛ روایت یک فعال مدنی

اعظم طالقانی در زمینه آگاهی‌سازی بیشتر در حوزه حقوق زنان، مجله «پیام هاجر» را تاسیس کرد. مجله‌ای که البته سال 80 توقیف شد، اما نه تنها توقیف نشریه سدی در مقابل فعالیت‌های مدنی اعظم طالقانی نبود بلکه این زن، برای چندین سال پیاپی، قانون اساسی را هم به چالش کشید.

حجم ویدیو: 18.56M | مدت زمان ویدیو: 00:05:31 دانلود ویدیو
کد خبر: 356762
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی- اگرچه بسیاری از مردم او را تنها به عنوان زنی می‌شناسند که هر دوره انتخابات با واکرش راهی وزارت کشور می‌شد تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اما او بیش از اینها بوده است. اعظم طالقانی شامگاه 8 آبان، بعد از 76 سال زندگی، درگذشت.

ششمین فرزند آیت‌الله سید محمود طالقانی، تنها 17 سال داشت وقتی با داشتن 2 فرزند، دوره مدیریت را در سال 1339 گذراند و مدیریت یک مدرسه را بر عهده گرفت. کمی بعد، همراه با 2 دخترش، یک مدرسه راهنمایی را تاسیس کرد، اما فعالیت‌هایش در همین حد باقی نماند.

اعظم طالقانی یکی از نخستین زنانی بود که نسبت به حقوق زندانیان در دوران حکومت پهلوی اعتراض‌های گسترده‌ای انجام داد و به خاطر همین فعالیت‌ها، راهی زندان ساواک شد. طالقانی همچنین نخستین زنی شد که رژیم پهلوی او را به حبس ابد محکوم کرد. اما این عنوان، یعنی «نخستین زن» شدن‌ها، برای طالقانی به همین‌جا ختم نشد.

او در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، یعنی از سال‌های 59 تا 63، نمایندگی مردم را بر عهده داشت. سپس موسسه جامعه زنان مسلمان را با هدف آموزش زنان و حمایت از آنها تاسیس کرد تا یکی از اولین‌ها پس از انقلاب در این حوزه باشد.

اعظم طالقانی در زمینه آگاهی‌سازی بیشتر در حوزه حقوق زنان، مجله «پیام هاجر» را هم تاسیس کرد. مجله‌ای که البته سال 1380 توقیف شد. اما نه تنها توقیف نشریه سدی در مقابل فعالیت‌های مدنی اعظم طالقانی نبود، بلکه این زن، برای چندین سال پیاپی، قانون اساسی کشور را هم به چالش کشید.

اگرچه او در آن سال و سال‌های بعدتر رد صلاحیت می‌شد، اما اعظم طالقانی معتقد بود تعبیر رجال در اصل 115 قانون اساسی، معادل جنس مرد نیست و می‌گفت تا وقتی زنده است این کار را انجام می‌دهد تا تکلیف این عبارت را روشن کند.

عمر اعظم طالقانی آن‌قدری قد نداد که بتواند تعبیر رویای خود را ببیند، اما تاریخ نشان داده که راه او و هر آزادی‌خواه دیگری پررهرو و روشن باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها