کد خبر: 356834
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

محمد کاظمی، عضو فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در دوره‌های اول و دوم مجلس، عمدتاً انتخاب را بر عهده مردم می‌گذاشتیم/ مجالس اول تا سوم مجالس بسیار باکیفیتی بودند

محمد کاظمی، نماینده مجلس، گفت: در دوره‌های اول و دوم مجلس، عمدتاً انتخاب را بر عهده خود مردم گذاشتیم؛ یعنی یک شورای نگهبان حداکثری تشکیل داده و اختیار را دست مردم گذاشته بودیم و حضرت امام (ره) به عقل شعور و حسن انتخاب مردم احترام گذاشتند.

در دوره‌های اول و دوم مجلس، عمدتاً انتخاب را بر عهده مردم می‌گذاشتیم/ مجالس اول تا سوم مجالس بسیار باکیفیتی بودند
کد خبر: 356834
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها صحبت‌های بسیاری مبنی بر کاهش کیفیت مجالس نسبت به مجالس اوایل انقلاب مطرح می‌شود. محمد کاظمی نماینده مجالس ششم و دهم در مورد چرایی کاهش کیفیت مجالس نسبت به دوره‌های قبل به اعتمادآنلاین گفت: در دوره‌های اول و دوم مجلس، عمدتاً انتخاب را بر عهده خود مردم گذاشتیم؛ یعنی یک شورای نگهبان حداکثری تشکیل داده و اختیار را دست مردم گذاشته بودیم و حضرت امام (ره) به عقل شعور و حسن انتخاب مردم احترام گذاشتند.

او تاکید کرد: مجالس اول تا سوم مجالس بسیار باکیفیتی بودند. به‌ تدریج اختلافات سیاسی وسعت گرفت و افزایش پیدا کرد و دسته‌بندی‌های سیاسی پررنگ‌تر در جامعه حضور یافتند. ترکیب شورای نگهبان هم تنها از یک جریان فکری شد بدون اینکه جریان‌های دیگر طرفدار انقلاب و نظام در شورای نگهبان حضور داشته باشند.

این نماینده مجلس توضیح داد: شورای نگهبان برخلاف آنچه در قانون اساسی آمده است در بررسی وضعیت و صلاحیت افراد تنگ‌نظرانه برخورد کرد. تفسیر شورای نگهبان از نظارت این شورا بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده، به‌ عنوان نظارت استصوابی در واقع نکته‌گاه و تکیه‌گاه تضعیف مجالس بعدی شد.

کاظمی ادامه داد: از مجلس چهارم به بعد بسیاری از کسانی که زندان‌کشیده‌ی قبل از انقلاب بودند، افرادی که در جبهه و جنگ نقش بسزایی داشتند و افرادی که سر سفره انقلاب بودند، به خاطر اعمال نظارت و سلیقه‌ای عمل کردن شورای نگهبان نتوانستند در مجلس حضور پیدا کنند. بنابراین رفته‌رفته این نظریه به‌ جایی رسید که در هر دوره از مجلس صلاحیت‌ افراد بیشتری رد می‌شد و افراد بیشتری با فیلتر شورای نگهبان روبه‌رو شدند.

تشخیص احراز صلاحیت اگر بر مبنای استعلام‌های چهارگانه ماده 28 قانون انتخابات باشد، مجلس یازدهم قوی خواهد بود

او در پاسخ اینکه آیا با توجه به روند کنونی، مجلس یازدهم ضعیف‌تر از مجلس دهم خواهد بود، گفت: اگر شورای نگهبان به مر قانون انتخابات عمل کند، مجلس یازدهم مجلس قوی‌ای خواهد بود، اما اگر تشخیص چیز دیگری باشد، قطعاً مجلس آینده ضعیف‌تر از مجلس فعلی است. شورای نگهبان در مورد یکی از کاندیداها اعلام کرد که احراز صلاحیت نکردیم و این موضوع یعنی به تشخیص عمل کردند. اما اگر تشخیص احراز صلاحیت بر مبنای استعلام‌های چهارگانه ماده 28 قانون انتخابات باشد، هیچ مشکلی نیست و مجلس یازدهم قوی خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: شورای نگهبان باید با توجه به وضعیت خاص کشور با وسعت نظر و فراغ بال بیشتری صلاحیت‌ها را بررسی و تصمیم‌گیری کند.

مجلس یازدهم ضعیف‌تر از مجلس دهم خواهد بود

کاظمی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان تغییری در روند خود در رد صلاحیت‌ها ایجاد نکند، مجلس یازدهم قطعاً ضعیف‌تر از مجلس دهم خواهد بود. باید زمینه حضور انسان‌های زجرکشیده دوران انقلاب و بعد از انقلاب، و کسانی که دارای فکر و اندیشه هستند- که به خصوص در بزنگاه‌های تاریخی به خوبی می‌توانند در مجلس تصمیم‌گیری کنند- ‌فراهم شود.

او در همین راستا توضیح داد: در تهران شخصیت‌های تراز اول، باسواد و باسابقه‌ای که مورد تایید رهبر راحل انقلاب و مقام معظم رهبری هستند نمی‌توانند در مجلس حضور پیدا کنند. اگر به ویژه در تهران 30 نماینده‌ای که مقامات مهم اجرایی و سیاسی را عهده‌دار بودند و مورد مشورت رهبر راحل انقلاب و گاهی مقام معظم رهبری بودند به مجلس بیایند، مشخص است که این افراد با منِ ناشناس که وارد مجلس می‌شوم فرق می‌کنند. تجربه این افراد سرمایه ملی محسوب می‌شود و اگر نگذاریم این افراد وارد مجلس شوند، دست کشور از یک مجلس قوی، باسواد و کارآمد و باتجربه خالی خواهد ماند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پایان درباره ترکیب مجلس یازدهم گفت: از سیاست این دوره شورای نگهبان خبری ندارم که بتوانم بگویم ترکیب مجلس یازدهم به چه شکل خواهد بود. امیدواریم زمینه حضور حداکثری کاندیداها و مردم فراهم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها