سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا درصدد توقف معافیت‌های هسته‌ای ایران هستند

برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با وجود تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی واشنگتن دنبال طرحی برای پایان دادن به این معافیت‌ها هستند.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا درصدد توقف معافیت‌های هسته‌ای ایران هستند
کد خبر: 356845
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۵:۱۶:۵۷

اعتمادآنلاین| دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران که به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد بدون مجازات با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تهران همکاری کنند، یکی از آخرین اجزای توافق هسته‌ای 2015 را زنده نگه داشته است.

این معافیت‌ها قرار بود روز سه‌شنبه منقضی شود اما وزارت امورخارجه آمریکا آن را برای یک دوره 90 روزه دیگر تمدید کرد که خبر مربوط به آن تا روز پنج‌شنبه منتشر نشد.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که تمدید معافیت‌ها به حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، کاهش خطرات اشاعه و کنترل توانایی ایران برای کمتر کردن زمان گریز هسته‌ای‌اش کمک می‌کند.

اما وزارت امورخارجه آمریکا به‌طور همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه بخش عمرانی ایران با این ادعا که در کنترل سپاه پاسداران قرار دارد، اعمال کرده است. دولت آمریکا سال گذشته در ادامه سیاست‌های خود برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی نام سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی خود قرار داد.

دونالد ترامپ سال گذشته همچنین از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه این کشور را که با اجرای این توافق لغو شده بود، بازگرداند اما معافیت‌های هسته‌ای ایران به شرکت‌های اروپایی، روس و چینی اجازه می‌دهد بدون آنکه ترسی از مجازات آمریکا داشته باشند به همکاری خود با تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند.

با این حال، منتقدان توافق هسته‌ای همچون سناتورها تد کروز و تام کاتن مدتها است تاکید می‌کنند که این معافیت‌ها باید پایان یابد، چراکه مدعی‌اند به ایران اجازه دسترسی به فن‌آوری را می‌دهد که می‌تواند برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار گیرد. آنها به‌ویژه یکی از این معافیت‌ها را هدف قرار داده‌اند که اجازه همکاری با تاسیسات فردو را می‌دهد. دیگر تاسیسات نیز عبارتند از نیروگاه بوشهر، راکتور آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران.

این دو سناتور جمهوری‌خواه که از حامیان ترامپ به شمار می‌آیند، در بیاینه‌ای تاکید کردند: این بسیار مایوس کننده و آخرین فرصت از دست رفته برای از بین بردن توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران است که در دوران اوباما به دست آمد. اکنون رئیس جمهور ترامپ می‌بایست خیلی فوری به دولت خود دستور دهد که اعطای معافیت‌های هسته‌ای را متوقف کند.

آنها همچنین گفتند که به زودی قانونی را پیش خواهند برد که این تصمیم اشتباه (تمدید معافیت‌ها) را متوقف کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها