هومن افاضلی، کارشناس فوتبال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تعداد بازیکنان خلاق در فوتبال ایران کم شده است/ علی کریمی و خداداد عزیزی متعلق به فوتبال خیابانی هستند/ استعدادهایی را که تمکن مالی ندارند کنار گذاشته‌ایم/ دیگر نمی‌توانیم بازیکنانی چون علی کریمی را کشف کنیم

افاضلی، کارشناس فوتبال ایران، گفت: متاسفانه در لیگ برتر ایران تعداد بازیکنان خلاق به‌ تعداد انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد. ما دیگر بازیکنانی مثل خداداد عزیزی، علی کریمی، محرم نویدکیا، مجید نامجو مطلق، مجتبی جباری و ایمان مبعلی نداریم.

تعداد بازیکنان خلاق در فوتبال ایران کم شده است/ علی کریمی و خداداد عزیزی متعلق به فوتبال خیابانی هستند/ استعدادهایی را که تمکن مالی ندارند کنار گذاشته‌ایم/ دیگر نمی‌توانیم بازیکنانی چون علی کریمی را کشف کنیم
کد خبر: 356874
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در هفته نهم لیگ برتر یک اتفاق جالب رخ داد و آن‌ هم تساوی بدون گل پنج دیدار بود. یکی از مشکلات اصلی فوتبال ایران آمار ضعیف مهاجمان است.

برنامه‌های مربیان در فاز هجومی بر مبنای خلاقیت بازیکنان است

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره دلیل این اتفاقی که در فوتبال ایران رخ داده و اینکه میزان گل‌های به ثمر رسیده در لیگ برتر پایین آمده است، گفت: فقر گلزنی در فوتبال ایران دلایل مختلفی دارد. دفاع در فوتبال یک کار آموزشی است، اما حمله به سمت دروازه تیم‌ها موضوعی است که خلاقیت در آن نقش مهمی دارد. در زمان حمله، تیم‌ها باید تلاش کنند تا حریف را غافلگیر کنند و همین امر باعث می‌شود بازیکنان خط حمله تیم‌ها از خلاقیت بالایی برخوردار باشند. تمام برنامه‌های مربیان نیز در فاز هجومی بر مبنای خلاقیت بازیکنان است. مربیان کوشش می‌کنند بازیکنان را در موقعیت‌هایی قرار دهند که بتوانند کارایی بالاتری داشته باشند.

او ادامه داد: متاسفانه در لیگ برتر ایران تعداد بازیکنان خلاق به‌ تعداد انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد. ما دیگر بازیکنانی مثل خداداد عزیزی، علی کریمی، محرم نویدکیا، مجید نامجو مطلق، مجتبی جباری و ایمان مبعلی نداریم. بازیکنانی از این‌ دست می‌توانستند به‌ تنهایی شرایط بازی را تغییر دهند. کمبود این بازیکنان در فوتبال ایران باعث شده خلاقیت تیم‌ها کم شود و شانس گلزنی هم در بازی‌ها پایین بیاید.

بچه‌ها دیگر در کوچه‌ها و خیابان‌ها فوتبال بازی نمی‌کنند

افاضلی با اشاره به نحوه بازی تیم‌ها در لیگ برتر گفت: تیم‌های فوتبال در لیگ برتر تمرکز خودشان را بر بازی هوایی گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند تا از قدرت بدنی و ضربات ایستگاهی بهره برند. این اتفاقی که در فوتبال ایران رخ‌ داده به دلیل کمبود خلاقیت بازیکنان است.

او در پاسخ به این سوال که چرا دیگر چنین بازیکنانی در فوتبال ایران حضور ندارند گفت: بازیکنانی مثل علی کریمی و خداداد عزیزی متعلق به نسلی هستند که فوتبال خیابانی بازی می‌کردند. متاسفانه به دلیل شرایط این روزهای کشور این نوع از فوتبال دیگر در ایران بازی نمی‌شود. بچه‌ها دیگر در کوچه‌ها و خیابان‌ها فوتبال بازی نمی‌کنند. زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم خیابان‌ها پر از بچه‌هایی بودند که بعد از مدرسه مشغول بازی فوتبال بودند. فوتبال خیابانی معروف است به فوتبال غیرسازمان‌یافته، که خلاقیت بازیکنان را بالا می‌برد.

مشکل مدارس فوتبال پولی بودن آنهاست

او توضیح داد:‌ حالا فوتبال ایران کاملاً سازمان‌یافته شده و بچه‌ها به‌ جای خیابان در مدارس فوتبال مشغول بازی هستند. مشکل این مدارس این است که پولی هستند و برخی خانواده‌ها توانایی ندارند که بچه‌های خود را در مدارس فوتبال ثبت‌نام کنند. کسانی هم که توانایی پرداخت شهریه این مدارس فوتبال را دارند افرادی هستند که بچه‌هایشان علاقه‌ای به فوتبال ندارند.

هومن افاضلی در پایان گفت:‌ کسانی که می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند افرادی هستند که توانایی مالی خوبی ندارند و ما این افراد را از فوتبال ایران حذف کرده‌ایم. نتیجه این اتفاق هم اینکه دیگر نمی‌توانیم بازیکنانی چون علی کریمی و محرم نویدکیا را کشف کنیم. متاسفانه چون جامعه به سمت مادی‌گرایی رفته است هیچ علاجی هم برای این درد وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها