در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

خواهرخوانده‌های تهران کدام‌اند؟

در حال حاضر تهران به عنوان پایتخت ایران با بیش از 20 شهر یا خواهرخوانده شده یا در آستانه عقد یادداشت تفاهم‌نامه همکاری است.

حجم ویدیو: 2.24M | مدت زمان ویدیو: 00:01:11 دانلود ویدیو
کد خبر: 356953
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیاز کشورها برای رشد و پیشرفت همه‌جانبه باعث شد دیپلماسی شهری هم در کنار دیپلماسی بین‌المللی مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

موضوعی که به همراه خود مفهوم «خواهرخواندگی شهری» را هم در سال 1920 و بعد از جنگ جهانی اول در اروپا خلق کرد.

هیچ شهری نمی‌تواند ادعا کند که بدون تبعیت از این مفهوم، توان کنترل چالش‌های گوناگونی مانند فقر، حاشیه‌نشینی، بی‌خانمانی، منازعات قومی و قبیله‌ای و معضلات محیط‌زیستی را دارد.

به ویژه در سده اخیر که شهرنشینی رشد فزاینده‌ای داشته و در حال حاضر بیش از 60 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند.

نخستین پیمان‌نامه خواهرخواندگی میان یک شهر انگلستان و یک شهر در فرانسه منعقد شد و هدفش ارتقای اعتماد در سطح بین‌المللی، تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری بود.

علت استفاده از عنوان «خواهر» برای ساخت این مفهوم هم از این حیث است که شهرها و کشورها روی زمین بنا نهاده شده‌اند و زمین به واسطه قدرت زایش، در عموم فرهنگ‌ها، مونث محسوب می‌شود.

در حال حاضر تهران به عنوان پایتخت ایران با بیش از 20 شهر یا خواهرخوانده شده یا در آستانه عقد یادداشت تفاهم‌نامه همکاری است.

بیشکک، پاریس، دوشنبه، برازیلیا، مسکو، پکن، شانگهای، بانکوک، آنکارا، هانوی، مینسک و هاوانا برخی از شهرهای مهمِ خواهرخوانده با تهران هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها